Biorąc pod uwagę fakt, że dziś każdy użytkownik ma daleko od jednego konta w różnych sieciach społecznościowych, komunikatorach internetowych i na różnych stronach, a także ze względu na to, że w nowoczesnych warunkach ze względów bezpieczeństwa wskazane jest stosowanie skomplikowanych haseł które będą inne dla każdej takiej usługi (więcej: O bezpieczeństwie hasłem), kwestia bezpiecznego przechowywania danych uwierzytelniających (loginów i haseł) jest bardzo istotna.
W tej recenzji – 7 programów do przechowywania haseł i zarządzania nimi, bezpłatnych i płatnych. Głównymi czynnikami, według których wybrałem te menedżery haseł, są wieloplatformowość (wsparcie dla systemów Windows, MacOS i urządzeń mobilnych, dla wygodnego dostępu do przechowywanych haseł z dowolnego miejsca), czas, w którym program był na rynku (preferowane są te produkty, które mają istnieje od ponad roku), dostępność polskiego języka interfejsu, niezawodność przechowywania – choć ten parametr jest subiektywny: wszystkie zapewniają wystarczające bezpieczeństwo przechowywanych danych w użytku domowym.
Uwaga: jeśli potrzebujesz tylko menedżera haseł do przechowywania poświadczeń z witryn, całkiem możliwe, że nie musisz do tego instalować żadnych dodatkowych programów – wszystkie nowoczesne przeglądarki mają wbudowany menedżer haseł, przechowuj je stosunkowo bezpiecznie i synchronizuj między urządzeniami, jeśli korzystasz z konta przeglądarki. W Google Chrome oprócz zarządzania hasłami jest również wbudowany generator złożonych haseł.
Może jestem trochę staromodny, ale jeśli chodzi o przechowywanie ważnych danych, takich jak hasła, wolę przechowywać je lokalnie w zaszyfrowanym pliku (z możliwością przeniesienia na inne urządzenia), bez żadnych rozszerzeń w przeglądarce (które luki są odkrywane co jakiś czas). Menedżer haseł KeePass jest jednym z najbardziej znanych darmowych programów typu open source i jest to podejście dostępne w języku polskim.
Jeśli chcesz, możesz użyć generatora haseł w samym programie, a ponadto KeePass obsługuje wtyczki, które na przykład mogą służyć do organizowania synchronizacji za pośrednictwem Dysku Google lub Dropbox, automatycznego tworzenia kopii zapasowych plików danych i wielu innych.
LastPass to prawdopodobnie najpopularniejszy menedżer haseł dostępny dla systemów Windows, MacOS, Android i iOS. W rzeczywistości jest to przechowywanie danych uwierzytelniających w chmurze, a w systemie Windows działa jako rozszerzenie przeglądarki. Ograniczeniem darmowej wersji LastPass jest brak synchronizacji między urządzeniami.
Po zainstalowaniu rozszerzenia LastPass lub aplikacji mobilnej i zarejestrowaniu uzyskujesz dostęp do przechowywania haseł, przeglądarka dodaje automatyczne wypełnianie danymi przechowywanymi w LastPass, generowanie hasła (pozycja jest również dodawana do menu kontekstowego przeglądarki), sprawdzanie siły hasła. Interfejs jest dostępny w języku polskim.
Możesz pobrać i zainstalować LastPass z oficjalnych sklepów z aplikacjami na Androida i iOS, a także ze sklepu z rozszerzeniami Chrome. Oficjalna strona internetowa — https://www.lastpass.com/ru
Po zainstalowaniu na komputerze z systemem Windows 10, 8 lub Windows 7, Roboform instaluje zarówno rozszerzenie przeglądarki (na powyższym zrzucie ekranu – przykład z Google Chrome), jak i program na komputerze, za pomocą którego można zarządzać zapisanymi hasłami i innymi danymi (chronione zakładki, notatki, kontakty, dane aplikacji). Ponadto proces RoboForm w tle na komputerze wykrywa, kiedy wprowadzasz hasła nie w przeglądarkach, ale w programach, a także oferuje ich zapisanie.
Podobnie jak w innych podobnych programach, w RoboForm dostępne są dodatkowe funkcje, takie jak generator haseł, audyt (kontrola bezpieczeństwa), organizacja danych w folderach. Możesz pobrać Roboform za darmo z oficjalnej strony https://www.roboform.com/ru
Program do przechowywania haseł Kaspersky Password Manager składa się również z dwóch części: samodzielnego oprogramowania na komputerze oraz rozszerzenia przeglądarki, które pobiera dane z zaszyfrowanej bazy danych na dysku. Możesz go używać za darmo, ale ograniczenie jest znacznie większe niż w poprzednich wersjach: możesz przechowywać tylko 15 haseł.
Głównym plusem w mojej subiektywnej opinii jest przechowywanie wszystkich danych w trybie offline oraz bardzo wygodny i zrozumiały interfejs programu, który zrozumie nawet początkujący użytkownik.
Funkcje programu obejmują:
Ogólnie rzecz biorąc, godny przedstawiciel tej klasy programów, ale: tylko jedna obsługiwana platforma – Windows. Kaspersky Password Manager możesz pobrać z oficjalnej strony https://www.kaspersky.com/password-manager
Poniżej znajduje się kilka innych wysokiej jakości programów do przechowywania haseł, ale z pewnymi wadami: albo brak polskiego języka interfejsu, albo niemożność korzystania z niego za darmo poza okresem próbnym.
Jako najlepsze subiektywnie wybrałbym następujące rozwiązania:
Czy korzystasz z menedżerów haseł? A jeśli tak, to jakie?