Po uruchomieniu poleceń użytkownika sieci, net stop, net start i innych w wierszu poleceń systemu Windows 11 lub Windows 10 może pojawić się komunikat: „Błąd systemu 5. Odmowa dostępu”. Dla początkującego użytkownika nie zawsze jest jasne, co spowodowało błąd i jak rozwiązać problem.
W tym przewodniku szczegółowo opisano, dlaczego błąd systemowy 5 występuje podczas uruchamiania i zatrzymywania usług lub pracy z kontami użytkowników w wierszu polecenia.
Powodem, dla którego polecenie powoduje zgłoszenie błędu systemowego 5 „Odmowa dostępu”, jest to, że wiersz polecenia (Terminal Windows lub Windows PowerShell) nie jest uruchamiany jako administrator. Lub, w niektórych przypadkach, że użytkownik w ogóle nie ma uprawnień administratora na komputerze.
W pierwszym przypadku rozwiązanie będzie proste: uruchom wiersz poleceń jako Administrator, w tym celu możesz:
Błąd nie pojawi się po uruchomieniu wiersza poleceń z odpowiednimi uprawnieniami.
Jeśli Twój użytkownik nie ma uprawnień administratora na komputerze, ale masz dostęp do konta z uprawnieniami administratora, możesz zalogować się pod nim, a następnie nadać aktualnemu użytkownikowi uprawnienia administratora: Jak nadać użytkownikowi uprawnienia administratora w systemie Windows 10 ( w systemie Windows 11 kroki są podobne).
W scenariuszu, w którym komputer nie jest kontrolowany przez Ciebie, uprawnienia administratora nie są gotowe do przyznania, nie będziesz mógł wykonywać poleceń (chyba że przez obejście, takie jak zresetowanie hasła do konta administratora).