Od początku tego roku Tesla rozpętała prawdziwą „wojnę cenową” na rynku pojazdów elektrycznych, próbując przeciwstawić się atakowi mnożących się konkurentów, prowadząc agresywną politykę cenową, mającą częściowo zrekompensować ograniczony i statyczny charakter gamy modeli. . Konsekwencje tej taktyki były widoczne w wynikach trzeciego kwartału: przychody wzrosły skromnie o 9%, ale zysk netto spadł o 44% rok do roku.
Przypomnijmy, że w trzecim kwartale Tesla wyprodukowała 430 488 pojazdów elektrycznych, wykazując wzrost o 18% rok do roku. Co więcej, podczas gdy najpopularniejsze (416 800 pojazdów) pojazdy elektryczne Model 3 i Model Y wykazały wzrost o 20%, flagowe Modele S i Model X, nawet po hojnych rabatach, zostały wyprodukowane w ilościach o 31% mniejszych niż rok temu . W sumie w trzecim kwartale wyprodukowano nie więcej niż 13 688 pojazdów elektrycznych Model S i Model X. Nieco lepsza była sprzedaż starszych modeli Tesli, gdyż firmie udało się w kwartale dostarczyć 15 985 samochodów, ale i w tym przypadku dynamika pogorszyła się o 14%. Jednak Model 3 i Model Y łącznie zostały wysłane w ilości 419 074 sztuk, co oznacza wzrost o 29%. Wszystkie modele pojazdów elektrycznych Tesli zwiększyły wolumen dostaw o 27% w porównaniu do trzeciego kwartału ubiegłego roku. Spółka podczas konferencji sprawozdawczej podkreślała, że zamierza utrzymać deklarowaną dynamikę dostaw i do końca bieżącego roku dostarczyć co najmniej 1,8 mln pojazdów. W tym roku produkcja i dostawy pojazdów elektrycznych Tesli osiągnęły szczyt w drugim kwartale, ale firma będzie musiała zwiększyć produkcję w czwartym kwartale, aby osiągnąć swój cel.
Bezpośrednio w segmencie pojazdów elektrycznych przychody Tesli za kwartał wzrosły o 5% do 19,6 miliarda dolarów.W sektorze energetycznym wzrost przychodów sięgnął 40%, ale w wartościach bezwzględnych jest to nadal dość skromny biznes z przychodami w kwartale na poziomie 1,6 miliarda dolarów . Jednocześnie liczba zainstalowanych paneli fotowoltaicznych w ujęciu mocy w ciągu kwartału spadła o 48%, ale łączna moc zainstalowanych w tym okresie stacjonarnych systemów magazynowania energii elektrycznej wzrosła o 90%.
Firma zwiększyła także o jedną czwartą liczbę punktów sprzedaży i warsztatów serwisowych, których jest obecnie 1129 na całym świecie. Liczba warsztatów mobilnych, które mogą obsługiwać pojazdy elektryczne klientów na drogach, wzrosła o 20% do 1846 sztuk. Liczba stacji ładowania marki Supercharger wzrosła o 31% do 5595, przy łącznej liczbie 51 105 punktów ładowania. Biorąc pod uwagę chęć wielu producentów pojazdów elektrycznych na rynku północnoamerykańskim do przejścia na autorskie złącze NACS, obecność takiej sieci stacji ładowania ma pewien stymulujący wpływ na konkurencję.
Koszty operacyjne firmy w trzecim kwartale wzrosły o 43% do 2,4 miliarda dolarów, a ważną rolę odegrały w tym przygotowania do masowej produkcji elektrycznych pickupów Cybertruck, udoskonalanie humanoidalnych robotów Optimus i rozwój autorskich systemów sztucznej inteligencji. Nakłady inwestycyjne w trzecim kwartale wzrosły o 36% do 2,46 miliarda dolarów. Dochód operacyjny spadł o 52% do 1,76 miliarda dolarów. Zysk netto spadł o 44% do 1,85 miliarda dolarów, wolne przepływy pieniężne spadły o 74% do 848 milionów dolarów. Firma uznała za konieczne podkreślenie tego przy dzięki temu udało się obniżyć jednostkowe koszty produkcji jednego pojazdu elektrycznego do średnio 37 500 dolarów.Marża zysku operacyjnego, choć spadła w ciągu roku o prawie dziesięć punktów procentowych do 7,6%, nadal pozostaje na akceptowalnym poziomie z punktu widzenia standardy przemysłowe. Ogólna marża zysku GAAP sięga 17,9% w porównaniu do 25,1% rok wcześniej. W segmencie pojazdów elektrycznych marża zysku Tesli spadła sekwencyjnie z 18,1% do 16,3%, a to po niższych kosztach materiałów do 2000 dolarów na pojazd elektryczny.
W swojej prezentacji Tesla podkreśliła, że według niej musi pozostać liderem kosztowym, jeśli chce pozostać liderem w branży pojazdów elektrycznych. To prawda, że \u200b\u200bw pogoni za oszczędnościami sytuacja doprowadziła do tego, że firma zaczęła odmawiać stosowania kodów QR na częściach.
Inwestorów zaniepokoiło wiele punktów raportu Tesli. Po pierwsze, w trzecim kwartale spółka osiągnęła gorsze wyniki niż oczekiwano pod względem przychodów, marży zysku i zysku na akcję, co zdarzyło się po raz pierwszy od lipca 2019 r. Po drugie, dynamika wzrostu przychodów spółki osiągnęła najniższy poziom od trzech lat. Po trzecie, sam Elon Musk na konferencji sprawozdawczej wyraził poważne zaniepokojenie trudnościami makroekonomicznymi, przypominając, że wzrost oprocentowania kredytów automatycznie doprowadzi do spadku popytu na pojazdy elektryczne. Powiedział nawet, że Tesli nie spieszy się z kontynuacją budowy fabryki w Meksyku, aby w przyszłości nie ucierpieć z powodu jej niskiego obciążenia pracą. Budowa „pierwszego etapu” obiektu rozpocznie się w przyszłym roku, ale Tesla nie będzie się w tej kwestii spieszyć. Według nieoficjalnych danych spółka zażądała od władz Meksyku dostosowania infrastruktury inżynieryjnej na terenie budowy zakładu, tak aby spełniała wymagania w zakresie zaopatrzenia w energię i wodę, a także sieci drogowej i logistyki. Władze kraju wydadzą na te potrzeby co najmniej 136 mln dolarów.
Akcje Tesli próbowały rosnąć po zamknięciu sesji w obliczu informacji o rozpoczęciu dostaw elektrycznych pickupów Cybertruck, ale do czasu publikacji materiału spadły o 4,24%. Fabryka Tesli w Szanghaju, w której rozpoczyna się już produkcja odnowionego Modelu 3, przez ostatnie kilka kwartałów działała na poziomie bliskim wydajności i jest obecnie w stanie wyprodukować ponad 950 000 pojazdów rocznie. Produkcja crossoverów Model Y w Teksasie i Berlinie będzie stopniowo zwiększana, aby utrzymać koszty na optymalnym poziomie. Jak wyjaśniali przedstawiciele Tesli na konferencji prasowej, w Teksasie, obok istniejącej fabryki, firma dysponuje wystarczająco dużą działką, aby w razie potrzeby rozszerzyć produkcję w tym miejscu. Postęp następuje także w rozwoju pojazdów elektrycznych na nowej platformie, ale wszystkie szczegóły na ten temat w kwartalnej prezentacji ograniczyły się do jednego zdania.
Źródła:
Tesli Poszukiwany Alfa Komentarz ( ) Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Tesla obiecała rozpocząć dostawy pickupów Cybertruck pod koniec listopada i produkować ich 125 000 rocznie. Cena Tesli Model 3 w USA po raz pierwszy spadła poniżej 39 000 dolarów Produkcja pojazdów elektrycznych Tesli spadła w zeszłym kwartale o 10%, ale jest to zgodne z założeniami Koncern naftowy Idemitsu pomoże Toyocie rozpocząć masową produkcję akumulatorów półprzewodnikowych do pojazdów elektrycznych Uruchomiono regularne bezzałogowe przewozy ładunków na trasie Moskwa – Petersburg Mieszkańcy wsi rujnują plany TSMC dotyczące budowy fabryki w procesie 1 nm w północnym Tajwanie