Jeszcze zanim Apple opublikował swój raport kwartalny, w serwisach informacyjnych co jakiś czas pojawiały się informacje o ujemnej dynamice dostaw iPhone’ów i przychodach ze sprzedaży smartfonów z tej rodziny, zarówno globalnie, jak i osobno w Chinach. Teraz statystyki oficjalnych chińskich władz wskazują, że dostawy iPhone’a na rynek lokalny pod względem ilościowym wzrosły w marcu o 12%.
Po pierwsze, w pewnym stopniu potwierdza to wypowiedź kierownictwa Apple o wzroście przychodów ze sprzedaży iPhone’ów w Chinach w całym pierwszym kwartale, choć na rynku globalnym przychody Apple z tego typu produktów spadły o prawie 10%. Po drugie, wzrost dostaw iPhone’ów do Chin o 12% odwraca trend obserwowany w dwóch poprzednich miesiącach tego roku – wolumen wysyłek smartfonów produkcji zagranicznej, do których zaliczają się głównie iPhone’y, w Chinach w styczniu i lutym spadł o 37% w porównaniu rocznym. Marcowe odwrócenie sytuacji, spowodowane udzieleniem w danym miesiącu rabatów na produkty Apple, pozwala ograniczyć spadek sprzedaży za cały pierwszy kwartał do nie więcej niż 27% – tłumaczy Bloomberg. W marcu tego roku do Chin wysłano 3,75 miliona smartfonów wyprodukowanych za granicą, z czego większość stanowiły produkty Apple.
Jak niedawno ustalił Counterpoint Research, w pierwszym kwartale najpopularniejszym na światowym rynku stała się seria smartfonów iPhone 15 Pro. Przynajmniej iPhone 15 Pro Max zajął pierwsze miejsce, a pierwszą trójkę zamknął iPhone 15 Pro. Jednocześnie w kwartalnym raporcie Apple’a dotyczącym Form 10-Q otwarcie stwierdza się, że spadek przychodów ze sprzedaży smartfonów w pierwszym kwartale kalendarzowym wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów ze sprzedaży urządzeń z serii iPhone Pro. Innymi słowy, trendy, jakie zaobserwowano w pierwszym kwartale na chińskim rynku smartfonów i na całym rynku światowym, mogą w niektórych momentach być ze sobą sprzeczne, ale zdolność firmy do wpływania na popyt potwierdzają statystyki podawane przez chińskie władze rządowe .