Ze względu na napięte terminy zwycięzcy The Game Awards 2023 otrzymali zaledwie 30 sekund, zanim teleprompter zaczął ich nawoływać do dokończenia przemówienia akceptacyjnego. W związku z tym wielu programistów nie miało czasu, aby powiedzieć ze sceny wszystko, czego chcieli – dotyczy to między innymi szefa Larian Studios, Swena Vincke.
Przypomnijmy, że Vincke, który przyjął nagrodę Baldur’s Gate 3 w kategorii „Gra roku” w zbroi, przeszedł przez osoby zaangażowane w rozwój (było ich ponad 2000), zadedykował zwycięstwo głównemu animatorowi Jimowi Southworthowi, który zmarł w listopadzie i zapomniałem ogłosić, że BG3 ukazało się na Xboxie.
W serii tweetów Vincke zdradził, co chciał powiedzieć podczas przemówienia odbierającego ze sceny The Game Awards 2023. Przede wszystkim szef Larian złożył hołd pozostałym nominowanym i organizatorom: „Mimo że 30 sekund to nie jest wystarczy, The Game Awards to niesamowite osiągnięcie, nieporównywalne z niczym innym.”
Vincke chciał podziękować wszystkim, którzy na nich głosowali, powiedzieć, dlaczego założył zbroję (aby oddać hołd graczom), podkreślić znaczenie utalentowanego i pełnego pasji zespołu oraz zasługi poszczególnych jego działów (testerów, lokalizatorów, aktorów, wsparcie): „Bez ciebie Baldur’s Gate 3 nie byłoby takie i zasługujesz na to, aby być z tego dumnym”.
Vincke wspomniałby szczególnie o zespole Dungeons & Dragons w Wizards of the Coast, który ucierpiał w wyniku niedawnych zwolnień (redukcje dotknęły 1100 osób) w spółce-matce Hasbro. „To smutne, gdy zdajemy sobie sprawę, że od tego spotkania w sali konferencyjnej prawie nikt nie pozostał” – ubolewał dyrektor generalny Larian.
Vincke planował zakończyć swoje przemówienie opowiadaniem: „Pewnego razu rozmawiałem z wydawcą. Powiedział mi, że na szczęście dla nich grami kieruje idealizm. Miał to na myśli jako okazję do wykorzystania [programistów], ale miał rację.
„Gry są wyjątkową formą sztuki. Nie mniej ważne niż książki, muzyka czy kino. Wielu programistów, w tym ja, tworzy gry, ponieważ uwielbiają patrzeć, jak inni ludzie wchodzą w interakcję z ich dziełami w sposób, jaki może zaoferować tylko rozrywka interaktywna. Zarobione pieniądze postrzegają jako paliwo do tworzenia nowych, lepszych gier. A paliwo jest tylko środkiem do celu, a nie celem samym w sobie. Ważne i warto pamiętać, dokąd i jak idziemy. Dziękuję. Nawiasem mówiąc, Baldur’s Gate 3 jest już dostępny na Xbox” – podsumował Vincke.