Zainteresowanie pirackimi grami wideo w Rosji spadło

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Liczba nielegalnych pobrań gier wideo w Rosji spadła w drugim kwartale ze względu na brak głośnych wydań. Według szacunków specjalistów z internetowej szkoły tworzenia gier i grafiki komputerowej XYZ (należącej do holdingu Ultimate Education) rosyjscy gracze pobrali w pierwszym półroczu 2024 roku pirackie kopie gier wideo o łącznej wartości 190 miliardów rubli.

W trakcie badania przeprowadzono wywiady z 1,5 tys. graczy, którzy odpowiadali na pytania, ile gier i w jakich kategoriach pobierają. Następnie respondentów podzielono na grupy na podstawie liczby pobranych przez nich gier, a dane uzyskane w trakcie badania poddano analizie za pomocą wewnętrznego modelu matematycznego. Uzyskane w ten sposób dane zostały poddane dalszej ocenie przez ekspertów XYZ.

Należy pamiętać, że XYZ nie posiada danych na temat wolumenu nielegalnych pobrań gier za pierwsze sześć miesięcy ubiegłego roku, ale oszacowano, że za cały 2023 rok liczba ta wyniosła 324 miliardy rubli. Analitycy odnotowali wówczas dodatnią dynamikę rok do roku, a wzrost obrotów pirackich wyniósł 4%.

W tym roku trend się zmienił. W drugim kwartale koszt pobranych pirackich kopii gier spadł o 39% do 72 miliardów rubli, podczas gdy w pierwszym kwartale liczba ta wyniosła 118 miliardów rubli. W tym samym okresie udział „piratów” wśród graczy spadł z 74% do 38%. Jednocześnie tylko 39% „piratów” pobrało więcej niż trzy nielicencjonowane kopie gier, podczas gdy w pierwszym kwartale takich graczy było 54%.

XYZ zauważyło, że problem piractwa treści gier zazwyczaj dotyczy krajów o ograniczonej sile nabywczej ludności. Dodatkowo ulepszone technologie zabezpieczeń oraz rozwój platform cyfrowych takich jak Steam i Epic Games Store sprawiają, że legalne zakupy stają się coraz atrakcyjniejsze. Jednocześnie wysokie ceny gier w niektórych krajach mogą popchnąć graczy do piractwa. Specjaliści XYZ przypisują spadek aktywności pirackiej rosyjskich graczy niewielkiej liczbie nowych produktów, które weszły na rynek w okresie objętym raportem.

Szef Organizacji Rozwoju Przemysłu Gier Wideo Wasilij Owczinnikow zauważył, że po wprowadzeniu międzynarodowych sankcji i trudnościach, jakie pojawiły się w legalnym pozyskiwaniu treści w branży gier wideo, nastąpił wzrost piractwa. Według eksperta Rosja znajduje się w pierwszej trójce świata pod względem liczby pirackich gier wideo pobieranych z witryn torrentowych. Mimo to Ovchinnikov uważa, że ​​w kraju pozostaje „ogromna liczba graczy, którzy są skłonni wydawać pieniądze na gry”.

Według NewZoo, firmy specjalizującej się w globalnych badaniach branży gier, wolumen światowego rynku gier wideo na koniec 2023 roku wzrósł o 0,6% rok do roku do 184 miliardów dolarów. Analitycy przewidywali dalszy wzrost rynku do 189,3 miliardów dolarów 2024, ale później prognozę skorygowano do 187,7 miliardów dolarów. Prawie połowa wydatków konsumentów na gry wideo w tym roku pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i Chin. Analitycy przewidują, że kraje te wniosą na rynek odpowiednio 47 miliardów dolarów i 45 miliardów dolarów przez cały 2024 rok.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz