Yandex opublikował raport finansowy za trzeci kwartał 2024 roku. Spółka wykazała wzrost wszystkich kluczowych wskaźników: przychodów, zysku, liczby użytkowników kluczowych usług oraz abonentów płatnych.
Przychody Yandex za trzeci kwartał wyniosły 276,8 miliardów, co oznacza wzrost o 36% rok do roku. Skorygowana EBITDA (zysk przed odsetkami, podatkami i amortyzacją) wyniosła 54,7 mld RUB. – o 66% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do końca 2024 roku firma zamierza zwiększyć przychody o 38% do 40%, a zysk wyniesie od 170 miliardów do 175 miliardów rubli. Yandex po raz pierwszy w swojej historii 20 września wypłacił także dywidendę w wysokości 80 rubli. na akcję zwykłą, czyli tylko 29,2 miliarda rubli.
Przychody firmy w segmencie Wyszukiwanie i Portale (obejmujące wyszukiwanie, geoserwisy, przeglądarkę i kilka innych usług) wzrosły o 26% w porównaniu do trzeciego kwartału 2023 roku i osiągnęły 113,9 miliarda rubli, zysk – 58,4 miliarda rubli. (+24%). Spółka tłumaczyła ten wynik rozwojem i wzrostem efektywności produktów reklamowych, m.in. poprzez integrację technologii sztucznej inteligencji. Udział Yandex w rosyjskim rynku wyszukiwarek, w tym mobilnych, sięgnął 65,5%, co oznacza rekordowy wzrost o 2,9 punktu procentowego od 2015 roku. Udział zapytań na urządzeniach z Androidem wyniósł 65,7% (wzrost o 3,2 p.p. rok do roku), na iOS – 54,4% (+4,6 p.p.).
Kierunek „E-commerce, ride-tech i dostawa” przyniósł Yandexowi 146,8 miliarda rubli. przychodów w III kwartale 2024 roku, czyli o 37% więcej niż rok wcześniej. Liczba aktywnych użytkowników Yandex Go wyniosła 49,6 miliona; aktywni kupujący na Yandex Market – 18,2 mln, aktywni sprzedawcy na stronie – 90,7 tys. Przychody w kierunku Plus i usług rozrywkowych (w tym Yandex Plus, Yandex Music, Kinopoisk, Yandex Books”, „Yandex Afisha” i centrum produkcyjne „Plus”. Studio”) wzrósł o 36% i osiągnął 23,7 miliarda rubli; zysk wzrósł z 1,0 miliarda do 1,5 miliarda rubli. Liczba abonentów Yandex Plus wzrosła o 40% do 36 milionów osób.
W kierunku „Usługi reklamowe” (obejmuje „Avto.ru”, „Yandex Real Estate”, „Yandex Rental” i „Yandex Travel”) przychody wzrosły o 37% i wyniosły 9,8 miliarda rubli, zysk wzrósł o 171% i osiągnął poziom 0,6 mld RUB Wreszcie w segmencie „Inne jednostki biznesowe i inicjatywy”, który obejmuje projekt bezzałogowego pojazdu Yandex SDG, usługi Yandex Cloud i Yandex 360, platformę Yandex Practice oraz inne projekty edukacyjne „Urządzenia”, „Alice” i „Fintech”, przychody wzrosły o 65% do 29,0 miliardów rubli, strata spadła z 11,3 miliarda do 10,8 miliarda. Wprowadzony w kwietniu abonament Alice Pro przyciągnął 1,3 miliona użytkowników.