W Rosji powstanie państwowa platforma do zwalczania oszustów internetowych – zacznie działać w 2025 roku

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Planuje się przeznaczyć 6,1 miliarda rubli na utworzenie TelecomCert, wspólnej platformy wymiany informacji pomiędzy bankami, operatorami telekomunikacyjnymi i systemami cyfrowymi w celu zwalczania oszustw. Kommersant pisze o tym odnosząc się do wstępnej wersji federalnego projektu „Infrastruktura Bezpieczeństwa”, który stanie się częścią krajowego projektu „Gospodarka danych”.

Z projektu wynika, że ​​w 2025 roku powinna powstać platforma, która „automatyzuje interakcję uprawnionych organów i organizacji, w tym w zakresie monitorowania wycieków danych osobowych”. Do 2030 r. do platformy powinny zostać podłączone wszystkie instytucje finansowe, operatorzy telekomunikacyjni i platformy cyfrowe. Będą wśród nich właściciele sieci społecznościowych, marketplace’ów i twórcy aplikacji mobilnych. TelecomCert planuje wdrożyć „jedne okno”, w którym będą otrzymywać wnioski od obywateli i firm dotyczące przypadków oszustw. Autorzy projektu uważają, że system przyspieszy proces blokowania witryn phishingowych i fałszywych zasobów z ośmiu do czterech godzin.

Biuro odpowiedniego wicepremiera Dmitrija Grigorenki poinformowało, że prace nad parametrami projektu federalnego wciąż trwają, dlatego jest przedwczesny, aby mówić o planach w nim przewidzianych. Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju Cyfrowego potwierdził plany stworzenia jednolitej platformy przeciwdziałania nadużyciom finansowym, dodając, że jej parametry są na etapie uzgodnień międzyresortowych. Według źródła z rynku telekomunikacyjnego operatorem TelecomCert będzie Ministerstwo Rozwoju Cyfrowego, ale nie ustalono jeszcze, kto będzie wdrażał system.

Zaznacza się, że o inicjatywie tej dyskutowano od 2018 r., jednak do tej pory nie została ona wdrożona „ze względu na kolizję interesów operatorów telekomunikacyjnych, banków i agencji rządowych”. VimpelCom uważa, że ​​tworząc taką platformę, należy wziąć pod uwagę wszystkie istniejące rozwiązania i produkty. Megafon dodał, że Ministerstwo Rozwoju Cyfrowego pracuje obecnie nad koncepcją platformy. t2 (dawniej Tele2) poinformowało, że projekt architektury systemu nie został przekazany operatorom. T-Bank (dawniej Tinkoff Bank) uważa, że ​​szybka wymiana informacji pomiędzy uczestnikami rynku a organami ścigania „pomoże skuteczniej zapobiegać oszustwom na wszystkich frontach”.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz