W krajowej strefie domen istnieją obecnie poważne problemy z rozpoznawaniem nazw domen. Obecnie użytkownicy zgłaszają brak dostępu do witryn i usług dużych banków, targowisk i innych usług często używanych przez Rosjan, w tym Yandex i VKontakte. Wiadomości o trudnościach w dostępie do stron i problemach z aplikacjami zaczęły napływać masowo około godziny 18:30 czasu moskiewskiego.
Według doniesień przyczyną problemów jest awaria DNSSEC – zestawu rozszerzeń protokołu DNS zaprojektowanych w celu zapewnienia ważności i integralności danych. Rozwiązaniem tymczasowym jest łączenie się z usługami po adresie IP. Problem dotyczył usług różnych dostawców w Federacji Rosyjskiej, ponieważ podpisy cyfrowe domen w strefie RU zostały podpisane niepoprawnie.
Technologia DNSSEC jest niezwykle istotna, dodaje do DNS podpisy cyfrowe, które zapewniają potwierdzenie autentyczności rekordów DNS i zapewniają integralność danych w DNS, co jest warunkiem wstępnym niezawodnej identyfikacji zasobów sieciowych w sieci. Dzięki tej technologii w strefie domeny RU prawdopodobieństwo fałszowania adresu IP podczas ataków hakerskich jest zredukowane do zera.
MegaFon potwierdził zasób Durov Code, że odnotowuje spadek natężenia ruchu, ale problem nie pojawił się po stronie operatora. Podobny komentarz nadesłały Beeline i Tele2. Nasza witryna również odnotowała gwałtowny spadek ruchu, ale zanim wiadomość została opublikowana, ruch zaczął już wracać do normy.
Z doniesień mediów wynika, że do awarii doszło w „Centrum Koordynacyjnym Krajowej Domeny Internetowej” ANO, a jego specjaliści już rozwiązują problem. „Pracujemy nad problemem technicznym, nie mogę teraz rozmawiać” – powiedział reporterom Andrei Vorobyov, dyrektor Centrum Koordynacji Domen.
Zaktualizowano:
Worobiow tak szczegółowo skomentował publikację Fontanki: „Centrum koordynacyjne dla domen .RU/.РФ informuje, że pojawił się problem techniczny dotyczący strefy .RU powiązanej z globalną infrastrukturą DNSSEC. Nad jego wyeliminowaniem pracują specjaliści z Internetowego Centrum Technicznego oraz MSK-IX. Problem został już rozwiązany w przypadku abonentów NSDI. Trwają prace renowacyjne.”