Narodowe Centrum ds. Konsumentów Japonii zaprosiło obywateli tego kraju do zadbania o „cyfrowe planowanie końca życia” i udzieliło porad, jak to zrobić w najlepszy możliwy sposób. W szczególności zalecano umieszczanie w tekstach testamentów loginów i haseł do kont na różnych platformach.
Departament zastosował się do tej niestandardowej rekomendacji w związku z szeregiem incydentów, w których obywatele mieli trudności z anulowaniem subskrypcji wydanych przez ich bliskich przed śmiercią, ponieważ nie znali loginów i haseł do kont. Radzenie sobie z takim „cyfrowym dziedzictwem” może rzeczywiście być trudne, dlatego centrum opracowało cztery kroki, aby rozwiązać ten problem. Obywatelowi zaleca się:
upewnij się, że jego rodzina może odblokować jego smartfon lub komputer w sytuacji awaryjnej;prowadzić listę zrealizowanych subskrypcji zawierającą nazwy użytkowników i hasła;wpisać te dane do dokumentu, który zacznie obowiązywać po śmierci danej osoby;skorzystaj z usługi umożliwiającej wyznaczenie osoby, która po śmierci obywatela będzie miała dostęp do smartfona i innych kont.
Departament proponuje, aby wszystkie te kwestie rozwiązać z wyprzedzeniem, ponieważ odkrycie i uregulowanie wydatków danej osoby po jej śmierci może czasami być trudne. Wraz z powszechnym korzystaniem ze smartfonów rosną obawy, że ludzie coraz częściej nie będą w stanie dokończyć cyfrowych spraw swoich bliskich i zaprzestaną pobierania opłat z kart za usługi, z których zmarły nie będzie już mógł korzystać.
Część przedsiębiorców zdecydowała się zbudować swój biznes na rozwiązywaniu tych problemów. Przykładowo aplikacja Dead Man’s Switch skonfigurowana jest do komunikacji z wybraną przez zarejestrowanego użytkownika osobą – jeśli użytkownik ten nie zaloguje się na określone konta w określonym czasie, system skontaktuje się ze spadkobiercą. Meta✴ umożliwia także wyznaczenie „osoby kontaktowej spadkobiercy”, która może zarządzać kontem zmarłego.