Chińska firma General New Energy (GNE) zaprezentowała prototyp obiecującego akumulatora litowo-siarkowego o rekordowej gęstości magazynowania energii wynoszącej 700 Wh/kg. To ponad trzykrotnie więcej niż możliwości przeciętnego akumulatora litowo-jonowego. Baterie litowo-siarkowe są również bezpieczne w użyciu i zawierają mniej rzadkich surowców. Pozostaje tylko czekać na masową produkcję cudownych akumulatorów, ale to wciąż nie wiadomo.
General New Energy powstała w 2022 roku na bazie międzynarodowej grupy naukowców pod przewodnictwem badacza z Chin. Firma posiada własne zaplecze produkcyjne i zamierza sama produkować obiecujące akumulatory. Deklarowana przez prototyp baterii litowo-siarkowej rekordowa gęstość energii wynosząca 700 Wh/kg blednie w porównaniu z perspektywami osiągnięcia gęstości energii na poziomie 2600 Wh/kg, co jest szczególnie ważne dla rozwoju lotnictwa elektrycznego.
Baterie litowo-siarkowe są opracowywane przez wiele renomowanych firm i start-upów. To trudny orzech do zgryzienia dla badaczy. Związki siarki mają niską przewodność, co zmniejsza potencjał mocy akumulatorów litowo-siarkowych. Ponadto związki siarki i litu zwiększają lepkość elektrolitów, co zmniejsza przewodność elektryczną, a nawet prowadzi do kurczenia się akumulatorów, co grozi ich fizycznym zniszczeniem. Naukowcy musieli ciężko pracować, aby stworzyć dodatki kompensujące siarkę do elektrolitów i powłok do katod wykorzystujących siarkę, podczas gdy anody akumulatorów litowo-siarkowych są nadal wykonane z litu metalicznego.
Na szczęście jest postęp. Baterie litowo-siarkowe pojawiły się w formie prototypów i są badane przez producentów samochodów w wielu krajach. Jak każda nowa technologia, nadal jest droga, ale nowy typ akumulatorów ma perspektywy i jest na nie popyt.