Nowy raport analityków iSeeCars wykazał, że wśród marek samochodów pojazdy elektryczne Tesla mają najwyższy wskaźnik wypadków śmiertelnych. Na same samochody Tesli, jak i na samochody innych firm nie ma żadnych skarg – są to produkty nowoczesne i wysoce niezawodne. Reklama z zawyżonymi obietnicami i osobista nieodpowiedzialność kierowców najprawdopodobniej prowadzą do wypadków.
Elon Musk regularnie informował, że pojazdy elektryczne firmy charakteryzują się najwyższym stopniem niezawodności spośród podobnych produktów innych firm. Prawdopodobnie wpływa to na zachowania kierowców, którzy za bardzo wierzą w niezniszczalność swoich samochodów. Po przeanalizowaniu danych Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) analitycy iSeeCars wykazali, że pojazdy elektryczne Tesla Model S i Model Y należą do najniebezpieczniejszych samochodów.
Na podstawie danych o wypadkach z lat 2017–2022 z udziałem pojazdów z lat modelowych 2018–2022, pojazdy elektryczne Tesli Model S i Model Y są klasyfikowane jako dwa najbardziej śmiercionośne pojazdy na drogach pod względem wskaźnika śmiertelności pasażerów. Jednak najwięcej zgonów ogółem miało miejsce w wypadkach z udziałem innych pojazdów: Hyundai Venue (13,9 na miliard przejechanych mil), Chevrolet Corvette i Mitsubishi Mirage (po 13,6), Porsche 911 i Honda CR-V Hybrid (po 13,2 przypadków). Samochód elektryczny Tesla Model Y zajmuje dopiero szóste miejsce na tej liście z 10,6 przypadkami, a Model S jest na 21. miejscu (5,8 przypadków).
Ogólnie rzecz biorąc, Tesla ma najwyższy wskaźnik wypadków śmiertelnych ze wszystkich marek samochodów, a za nią plasują się Kia, Buick, Dodge i Hyundai. Przy średnio 2,8 zgonów na 1 miliard przejechanych mil (1,6 miliarda km), wynik Tesli wyniósł 5,6. Następna Kia uzyskała notę 5,5, Buick – 4,8, Dodge – 4,4, a Hyundai – 3,9. Podobnie jak w przypadku ocen modeli, możliwe jest, że wysoki wskaźnik wypadków śmiertelnych odzwierciedla bardziej zachowanie kierowcy niż konstrukcję pojazdu. Ogólnie Tesla Model Y okazała się 3,7 razy bardziej niebezpieczna od przeciętnego samochodu na drodze, a Model S 2 razy bardziej niebezpieczny.
Osobno analitycy podkreślają, że nie mają żadnych skarg na samochody. Wydaje się, że kierowcy zachowują się nieostrożnie, nadmiernie polegając na elementach autopilota i systemach wspomagających kierowanie. Agresywna reklama Tesli niejednokrotnie stała się przedmiotem sporów sądowych, a jej przesadzone obietnice mogą pośrednio prowadzić do śmiertelnych wypadków, pomimo wszystkich innych zalet tych samochodów.