Tesla będzie musiała zapewnić dostęp do stacji ładowania Supercharger innym pojazdom elektrycznym, aby otrzymać dotacje rządowe w USA

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Tesla będzie musiała zapewnić dostęp do stacji ładowania Supercharger innym pojazdom elektrycznym, aby otrzymać dotacje rządowe w USA

Departament Transportu USA planuje sfinalizować dokumentację regulującą udział prywatnych firm w rządowym programie dotacji, który ma zapewnić krajowi infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych, informuje Reuters. Zmusi to Teslę do zmiany sposobu działania stacji sieci Supercharger – będą mogły ładować samochody innych producentów.

Kwota planowanych dotacji to 7,5 mld dolarów, a program przewiduje rozmieszczenie 500 tys. stacji ładowania w Stanach Zjednoczonych – dla porównania w 2021 roku było ich 100 tys. Administracja prezydenta USA – do 2030 roku pojazdy elektryczne wśród wszystkich samochodów sprzedawanych w kraju powinny osiągnąć 50%. A realizację tego planu wciąż utrudnia słabo rozwinięta infrastruktura ładowania.

Tesla w ostatnich latach wielokrotnie wyrażała chęć odnowienia swoich stacji i otwarcia dostępu do pojazdów elektrycznych innych producentów. W styczniu szef firmy Elon Musk spotkał się w Białym Domu z przedstawicielami administracji prezydenckiej – podczas dyskusji poruszono kwestię państwowego programu rozwoju stacji ładowania. Jednak pomimo oświadczeń i dyskusji, Tesla nie podjęła jeszcze żadnych kroków, a w amerykańskiej sieci Supercharger nadal ładowana jest tylko jedna marka pojazdów elektrycznych. „Trzymają otwarte drzwi, ale nie podjęli żadnych zobowiązań” – powiedział Thor Anderson, oficer Departamentu Transportu stanu Arizona.

Sieć Tesla Supercharger wyznaczyła standardy dla innych producentów: stacje ładowania oferują szybkie ładowanie, niezawodną wydajność i szeroką sieć obejmującą około 40 000 jednostek zainstalowanych na całym świecie. Adaptery są dostępne dla właścicieli pojazdów elektrycznych Tesla w stylu amerykańskim, które umożliwiają podłączenie samochodów do portów o innych standardach. Ale nie jest odwrotnie – właściciele samochodów innych marek nie mogą ich ładować w sieci Supercharger. Otwarcie sieci dla innych graczy zwiększyłoby przychody Tesli, ale mogłoby podważyć wyłączność marki i utrudnić zarządzanie siecią, ostrzegają analitycy.

W przyszłym tygodniu Departament Transportu USA sfinalizuje wymagania, jakie muszą spełniać stacje ładowania pojazdów elektrycznych, aby kwalifikować się do rządowego programu dotacji o wartości 7,5 miliarda dolarów.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz