Zamknięcie studia Fntastic zaledwie cztery dni od premiery sieciowej strzelanki The Day Before do wczesnego dostępu było zaskoczeniem nie tylko dla graczy, ale także dla twórców projektu, którzy przed Nowym Rokiem zostali bez pracy.
Shazoo, pod warunkiem zachowania anonimowości, rozmawiało z kilkoma pracownikami Fntastic, w tym z deweloperami, animatorami 3D i testerami The Day Before, na temat zamknięcia studia i ich doświadczeń.
„Pewnego dnia zostałem zwolniony. Powiedzieli, że studio się zamyka, pieniędzy wystarczy tylko na końcową płatność za przepracowany czas – napisz wniosek i idź na rynek. To prezent na Nowy Rok” – powiedział rozmówca Shazoo.
Zdaniem dewelopera „nie było mowy o jakimkolwiek odszkodowaniu”. Pracownikowi po prostu „odcięto dostęp i powiedziano, że studio jest skończone”: „Dziękuję, że nie obwiniliście mnie i zespołu za niepowodzenie gry”.
„Znam przypadki, gdy prezesi sprzedawali swoje nieruchomości i samochody, aby pracownicy mogli otrzymać odprawy” – podało źródło, dla którego sytuacja z odszkodowaniami (a dokładniej ich brakiem) jest orientacyjna.
Inny były pracownik zauważył, że w Fntastic doszło do dużej rotacji personelu: w ciągu roku w zespole sygnalisty zmieniło się osiem osób. Ludzie odeszli sami po trzech miesiącach lub „zostali wyrzuceni za jakiś drobiazg lub nieporozumienie z kierownictwem”.
Ze względu na redukcję personelu wiele rzeczy trzeba było robić od nowa, a jeden zwolniony artysta pracował z nim nawet dwa miesiące: „Próbowaliśmy, wiele pomysłów poszło na stół lub do kosza, praca i roboczogodziny były .”
„Mam dobre doświadczenie w pracy, ale nie jestem pewien, czy ten wiersz w moim CV będzie w przyszłości normą – nie jestem dumny z pracy tutaj, wynik jest na Twitterze i można go zobaczyć na strumieni” – były wspólny pracownik.
Jednocześnie deweloper miał kilka opcji: „Rynek tworzenia gier w Federacji Rosyjskiej jest w połowie pusty, nie było alternatywnych opcji, na które można było czekać, a w moim przypadku jest to doświadczenie potrzebne do przyszłej kariery. Podjąłem ryzyko, ale nie wyszło.”
Redaktorzy Shazoo obliczyli, że w ciągu 72 godzin od ukazania się wiadomości o zamknięciu Fntastic na portalu poszukiwania pracy hh.ru pojawiło się ponad 50 nowych CV pracowników studia.
Tymczasem firma Fntastic ogłosiła, że klienci The Day Before mogą teraz zwrócić pieniądze na Steamie niezależnie od ilości czasu spędzonego w grze. Pieniądze ze sprzedaży gry nie zdążyły dotrzeć do studia.