Dyrektor generalny i współzałożyciel Tencent Holdings, Pony Ma, powiedział, że kierunek gamingowy firmy stoi w obliczu poważnych zagrożeń ze strony konkurencji, ale rozwój sztucznej inteligencji pomoże to nadrobić, pisze Reuters, powołując się na chińską publikację Jiemian i jej własne źródła.
Przemawiając na dorocznym spotkaniu Tencent na stadionie w Shenzhen, Ma powiedział, że firma spoczywa na laurach w przestrzeni gier, podczas gdy konkurenci wypuszczają nowe hity – 30% przychodów Tencent pochodzi z gier wideo. Kierownictwo największej na świecie firmy zajmującej się grami i operatora największej chińskiej platformy społecznościowej WeChat obawiają się, że firma będzie w stanie utrzymać status najpotężniejszego gracza technologicznego w obliczu rosnącej konkurencji i pojawienia się nowych, przełomowych technologii.
„Gry to nasza główna działalność. <..> Ale w zeszłym roku stanęliśmy przed poważnymi problemami. Stawiliśmy czoła stratom, a nasi konkurenci wprowadzili na rynek nowe produkty, pozostawiając nas z poczuciem, że nic nie osiągnęliśmy” – powiedział dyrektor generalny Tencent. Według niego nowe gry wydane przez firmę nie radziły sobie tak dobrze, jak oczekiwano. Innym chińskim deweloperom udało się przyćmić Tencent hitami takimi jak Genshin Impact i Eggy Party. Wcześniejsze hity, w tym Honor of Kings i PUBG Mobile, w dalszym ciągu generują duże przychody, ale nowsze produkty nie spełniły oczekiwań.
Ale w dziedzinie sztucznej inteligencji firma nadal radzi sobie dobrze. „W końcu możemy dotrzymać kroku firmom z pierwszej półki. Nie uważamy się za liderów, ale przynajmniej nie jesteśmy daleko w tyle” – przyznała Ma. Tencent ma w swoim arsenale model Hunyuan AI i firma powinna teraz skupić się na zintegrowaniu go z różnymi scenariuszami biznesowymi, aby poprawić efektywność. Nie należy jednak szybko przekształcać sztucznej inteligencji w produkty gotowe do wprowadzenia na rynek. „W krótkiej perspektywie, w ciągu najbliższego roku lub dwóch, mam poczucie, że nie będzie jeszcze masowego przyjęcia sztucznej inteligencji” – mówi szef Tencent.
Za kolejny obiecujący obszar uważa transmisje online w segmencie e-commerce. W ostatnich latach Tencent starał się upodobnić WeChat do platformy krótkich filmów ByteDance Douyin (chińskiej sekcji TikTok), która odnotowała ogromne przychody w tym segmencie. „WeChat to nasza najbardziej niezawodna platforma pod względem ekosystemu i codziennych użytkowników. Ale ona ma już 12 lat. <..> Teraz dla nas najważniejsze pytanie brzmi: jak znaleźć nowe pędy na starym drzewie” – podsumowała Pony Ma.