W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku liczba tabletów sprzedanych w Rosji wzrosła o 30% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając 1,7 mln urządzeń. W ujęciu pieniężnym liczba ta wzrosła o 24% do 35,6 miliarda rubli. Najszybciej rozwijającym się segmentem okazał się segment niskich cen, do którego zaliczają się urządzenia kosztujące do 10 tysięcy rubli. Pisze o tym Kommersant, powołując się na dane MTS.
MTS zauważyło, że tablety kosztujące do 10 tysięcy rubli zajmują pod względem fizycznym 29% rynku, udział urządzeń od 10 tysięcy rubli do 20 tysięcy rubli stanowi 39%, a tabletów kosztujących od 20 tysięcy rubli do 30 tysięcy rubli – 16%. Wśród marek prym wiedzie chiński Huawei z udziałem na poziomie 16%, rok wcześniej był podobny wynik. Udział Samsunga spadł z 22% w 2022 r. do 15% w 2023 r. Trzecią pozycję z udziałem 14% zajmuje CTM, a urządzenia Apple stanowią 12% rynku.
M.Video-Eldorado poinformowało, że w tym roku największym zainteresowaniem Rosjan cieszą się tablety z segmentu podstawowego i średniego. „Około 70% sprzedaży zajmują tablety z ekranem większym niż 10 cali, sprzedaż modeli z połączeniem wyłącznie Wi-Fi sięgnęła 45% i po raz pierwszy wyprzedziła urządzenia z LTE” – dodała firma. Według sprzedawcy trzy najpopularniejsze marki to Huawei, Samsung i Apple. Należy zauważyć, że chińskie realme, Xiaomi i niektórzy inni azjatyccy dostawcy znacznie wzmocnili swoje pozycje. Przedstawiciel M.Video-Eldorado uważa, że duży popyt na tablety związany jest z pojawieniem się nowych linii znanych wcześniej marek oraz poszerzeniem asortymentu nowych chińskich producentów.
Grupa Inventive Retail odnotowała wzrost popytu na tablety Apple. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy sprzedaż urządzeń amerykańskiej firmy w sieci Restore wzrosła jednostkowo o 25%. Wzrost popytu na tablety Apple wynika z wiernej rzeszy fanów marki, a także z faktu, że iPad jest poszukiwanym narzędziem wśród niektórych profesjonalistów, m.in. zajmujących się projektowaniem. Przedstawiciel holdingu TI Fplus powiedział, że szczytowy popyt na tablety w tym roku nastąpił, gdy dzieci wróciły do szkoły, dodał też, że zapotrzebowanie na urządzenia chińskich marek Redmi, Honor, Blackview i Teclast wzrosło ponad dwukrotnie.