Sprzedaż komputerów PC w Rosji wzrosła w pierwszej połowie roku o 46% – Rosjanie wypróbowali krajowe marki

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

W Rosji w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedaż komputerów PC wyniosła 1,2 mln sztuk i 32,6 mld rubli. w ujęciu pieniężnym, co odpowiada wzrostowi rok do roku odpowiednio o 46 i 21%, podał Vedomosti, powołując się na dane M.video-Eldorado. Jednocześnie średnia cena w segmencie komputerów biurowych spadła rok do roku o 17% do 22 tys. RUB.

Prawie połowa sprzedaży (47%) to produkty krajowych marek, wśród których prym wiodą Depo, ICL i iRu. Największą popularnością wśród komputerów zagranicznych marek cieszyły się produkty chińskiego Thunderrobota i tajwańskiego MSI.

Holding IT Fplus odnotował sprzedaż w Rosji w pierwszym półroczu około 1,5 mln komputerów osobistych o wartości 32,6 mld RUB. Według Fplus liderami sprzedaży jednostkowej są marki no-name (29,7%), chińskie Xiaomi (15,2%), marki własne sieci handlowych z 8,8%, iRu (7,5%) i „Sber” (4,5%). Pod względem sprzedaży pieniężnej prym wiodą marki własne (21,2%), następnie marki no-name (17,6%), iRu (11,5%), tajwańskie MSI (6,9%) i Acer (5,6%). .

Rosyjskie marki w segmencie komputerów PC w pierwszym półroczu stanowiły 19,6% rynku (rok wcześniej 22,8%) w ujęciu jednostkowym i 41,2% w ujęciu pieniężnym (36,6% rok do roku). Jak zauważono w Fplus, krajowi producenci są liderami w segmencie komputerów stacjonarnych i komputerów typu all-in-one – iRu ma udział w rynku na poziomie 45,4%, Depo ma 3,1%, a kolejne 47,2% to marka własna.

Szef działu komputerów i tabletów w M.video-Eldorado Siergiej Zaraisky odnotował spadek średniej ceny peceta w porównaniu z rokiem ubiegłym, a aktywność zakupową Rosjan tłumaczył także faktem, że nowsze i nowocześniejsze komputery PC wypuszczane są modele ze wsparciem sztucznej inteligencji. Podkreślił także, że po oficjalnym wycofaniu się światowych producentów z rynku rosyjskiego, zwolnione udziały w rynku mogły zająć krajowe firmy, a zwłaszcza na ich komputery osobiste cieszą się popytem departamenty i przedsiębiorstwa państwowe.

Szefowa konsorcjum producentów elektroniki ANO Computer Technology, Swietłana Legostajewa, zauważyła wzrost zaufania do produktów rosyjskich producentów komputerów osobistych. „Wynika to częściowo z faktu, że wiele firm rozpoczęło swoją drogę substytucji importu właśnie od rozwoju i produkcji komputerów” – stwierdziła, dodając, że komputery PC rosyjskich marek są obecnie szeroko reprezentowane na takich platformach jak Megamarket, Yandex Market, „ M.Video” i inne.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz