Sieć społecznościowa X otrzyma w tym roku nie więcej niż 2,5 miliarda dolarów przychodów z reklam, czyli o 1,5 miliarda dolarów mniej niż w roku ubiegłym.
Od czasu zakupu przez Elona Muska Twittera (obecnie X Corp.) w październiku ubiegłego roku uwaga opinii publicznej skupiła się na jego napiętych relacjach z reklamodawcami, którzy w dalszym ciągu generują większość przychodów sieci społecznościowej. Według niektórych szacunków reklamodawcy zapłacili w tym roku X nie więcej niż 2,5 miliarda dolarów.
Do informacji z kompetentnych źródeł tradycyjnie powołuje się agencja Bloomberg, która twierdzi, że w każdym z ostatnich trzech kwartałów tego roku X był w stanie zarobić na sprzedaży reklam nieco ponad 600 mln dolarów, a czwarty kwartał pod tym względem będzie wcale nie będzie lepiej, więc łączne roczne przychody firm z reklam na stronach portalu społecznościowego o tej samej nazwie nie przekroczą 2,5 miliarda dolarów, dla porównania w 2022 roku przychody Twittera z reklam przekroczyły 1 miliard dolarów co kwartał.
Powołując się na źródła posiadające wiedzę w tej kwestii, Bloomberg podaje, że przychody z reklam stanowią obecnie od 70% do 75% całkowitych przychodów X. W sumie całkowite roczne przychody firmy mogłyby osiągnąć 3,4 miliarda dolarów, gdyby do przychodów z reklam dodać przychody z subskrypcji i tantiem. podmiotom trzecim prawo do korzystania ze statystyk gromadzonych przez X.
Początkowo zarząd firmy spodziewał się, że do końca tego roku na reklamach i subskrypcjach zarobi łącznie około 3 miliardy dolarów, jednak faktyczna kwota może być niższa od tego poziomu. Jest zbyt wcześnie, aby oceniać wyniki czwartego kwartału, gdyż szczytowy sezon wakacyjny pod względem sprzedaży reklam jeszcze się nie skończył. Dyrektor operacyjny X Joe Benarroch nazwał szacunki Bloomberga niekompletnymi i nieaktualnymi, nalegając, aby nie porównywać obecnej struktury przychodów firmy z okresem, gdy nazywała się Twitter i miała inną strukturę właścicielską.
Elon Musk przyznał kilka miesięcy po przejęciu Twittera, że przychody z reklam w tym serwisie społecznościowym spadły o około 50%, a do września tego roku twierdził, że strumienie przychodów od reklamodawców w USA spadły o 60%. Oskarżył reklamodawców, którzy bojkotowali tę witrynę, o próbę narzucenia swojej woli i podważenia działalności firmy.
Według niezależnych szacunków Musk próbuje przekształcić X w platformę płatnej subskrypcji, jak dotąd jest w stanie wygenerować zaledwie 120 milionów dolarów podstawowych przychodów rocznie. W 2021 r. ówczesny Twitter był w stanie wygenerować 572 miliony dolarów przychodów z licencjonowania swoich danych firmom zewnętrznym, ale obecnie trudno ocenić, ile przychodów generuje pod obecnym przywództwem X. W październiku ubiegłego roku, kiedy Twitter został przejęty przez Elona Muska, nie był rentowny, ale rok wcześniej był w stanie, łącznie przychody wyniosły około 5 miliardów dolarów. Na początku 2021 roku Twitter, kierowany wówczas przez swojego założyciela Jacka Dorseya, postawił sobie za cel zwiększenie przychodów do 7,5 miliarda dolarów do końca 2023 roku.
Musk zamierzał zwiększyć udział przychodów z abonamentów do połowy wszystkich wpływów pieniężnych X, ale na razie liczba aktywnych abonentów w tym kierunku wynosi nieco ponad 1 milion osób, a to znacznie mniej niż początkowe prognozy miliardera. Próbując zmniejszyć swoją zależność od grupy dużych reklamodawców, sieć społecznościowa zaczęła ostatnio przyciągać na swoje strony więcej małych i średnich firm. Elon Musk nie wahał się przyznać w zeszłym miesiącu, że obawia się bankructwa firmy w wyniku spadku przychodów ze sprzedaży reklam.