Siódmy lot statku SpaceX Starship zakończył się utratą statku w kosmosie – ale Super Heavy został złapany przez Mechazillę

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
4 min. czytania

Dzisiaj wieczorem odbył się siódmy start testowy gigantycznej rakiety SpaceX Starship. Statek o tej samej nazwie i wzmacniacz Super Heavy wystartował 16 listopada o godzinie 16:37 czasu lokalnego (01:37 czasu moskiewskiego 20 listopada). W ramach tej misji w przestrzeń kosmiczną wystrzelono zaktualizowaną wersję samego statku kosmicznego, który jest wyższy i cięższy od poprzedniego.

SpaceX udało się zrealizować jeden z najtrudniejszych elementów wystrzelenia rakiety Starship – odesłać pierwszy stopień Super Heavy na platformę startową, gdzie został on podniesiony przez specjalną wieżę Mechazilla ze specjalnym chwytakiem, tzw. „pałeczkami”. Wzmacniacz powrócił nieco niecałe 7 minut po starcie.

Przypomnijmy, że SpaceX udało się to już podczas piątego lotu, jednak podczas szóstego startu coś poszło nie tak i zamiast tego nie odważyli się umieścić akceleratora na platformie startowej, ostrożnie opuścili go do wód Zatoki Meksykańskiej; Meksyk. Teraz podczas szóstego lotu firmie udało się powtórzyć sukces.

Jednak sukces z Super Heavy został przyćmiony utratą statku kosmicznego. Przestał nadawać dane telemetryczne wkrótce po wylądowaniu wzmacniacza, osiem minut po starcie. W momencie publikacji tej notatki nie wiadomo, co dokładnie stało się z urządzeniem. Więcej szczegółów dowiemy się zapewne już za kilka godzin.

Najbardziej zauważalną różnicą pomiędzy nowym Starship Version 2 lub Block 2 a pierwszą wersją statku są przednie klapy statku – ich rozmiar uległ zmniejszeniu, a one same przesunęły się bliżej dziobu statku Starship, co pomoże chronić je, gdy statek wejdzie w atmosferę. Podczas tej misji na pokładzie Super Heavy i Starship przewieziono ponad 4700 ton paliwa i utleniacza; Objętość zbiorników paliwa statku zwiększono o 25%, a w przedziale ładunkowym umieszczono dziesięć makiet satelitów komunikacyjnych Starlink. Całkowita wysokość rakiety osiągnęła 123,1 m.

Inne zmiany w Starship w wersji 2 obejmują:

osłona próżniowa przewodów doprowadzających paliwo;nowy układ zasilania paliwem silników próżniowych Raptor statku;ulepszony moduł awioniki ze sterowaniem zaworami statku i czujnikami odczytującymi;przeprojektowane czujniki nawigacji i pozycjonowania gwiazd;wbudowane inteligentne akumulatory i zasilacze rozprowadzające moc 2,7 MW w systemach statku;liczba kamer na pokładzie statku wzrosła do 30.

SpaceX opracowuje także ulepszoną wersję pierwszego stopnia Super Heavy, który będzie nieco wyższy od obecnego, ale w siódmym locie testowym wykorzystano wzmacniacz pierwszej generacji.

Źródła:

SpaceX space.com Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Starlink zaczął oferować Internet satelitarny za 9 dolarów miesięcznie SpaceX Falcon ma konkurenta: Blue Origin po raz pierwszy wystrzelił rakietę New Glenn, częściowo nadającą się do ponownego użycia SpaceX wypuściło prywatne pojazdy Firefly Blue Ghost i ispace Resilience to the Moon Czarne dziury okazały się bezpieczniejsze, niż sądzili naukowcy – gwiazdy i planety mogą stabilnie „żyć” obok nich Internet satelitarny Eutelsat OneWeb nie działał na 48 godzin, bo programiści zapomnieli o dodatkowym dniu w 2024 r. Satelitarna łączność komórkowa Starlink Direct to Cell dla zwykłych smartfonów będzie działać na Ukrainie w 2025 roku

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz