Model sztucznej inteligencji opracowany w Sbierbanku, który stanowił podstawę usługi GigaChat, przewyższył sieć neuronową OpenAI ChatGPT-3.5 pod względem jakości odpowiedzi w języku rosyjskim i angielskim. Poinformowała o tym agencja PRIME, powołując się na wypowiedź Andrieja Bielewcewa, starszego wiceprezesa i szefa bloku Technologii w Sbierbanku.
„Sztuczna inteligencja Sbera, model sieci neuronowej GigaChat PRO, przewyższył obecnie dostępny model GPT-3.5-turbo firmy OpenAI pod względem jakości odpowiedzi w języku angielskim” – powiedział Belevtsev. Specjaliści firmy doszli do tego wniosku poddając sieć neuronową egzaminowi MMLU (Massive Multitask Language Understanding), który zawiera 57 pytań z matematyki, fizyki, historii, medycyny, pytań z ogólnej wiedzy o świecie i umiejętności rozwiązywania problemów. GigaChat prześcignął swojego amerykańskiego konkurenta w języku rosyjskim.
Sber uruchomił usługę GigaChat w kwietniu ubiegłego roku. Multimodalny chatbot oparty na sztucznej inteligencji prowadzi dialog z użytkownikiem, pisze teksty i kod programu, a także tworzy obrazy – do platformy podłączony jest generator obrazów Kandinsky. We wrześniu GigaChat stał się dostępny dla wszystkich, a dziś grono użytkowników usługi przekroczyło 2,5 miliona użytkowników.