Sberbank przewidział przypływ i baldachim, na który nikt nie był gotowy, do połowy tego roku

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Oszustwa w 2025 r. Zaczną aktywnie używać sztucznej inteligencji do tworzenia dipfaces, fałszywego głosu i połączeń telefonicznych w różnych językach. Według Sberi instytucje finansowe nie są wystarczająco przygotowane na takie zagrożenia, co może prowadzić do wzrostu strat finansowych wśród zwykłych obywateli. Banki i struktury państwowe wymagają pilnej modernizacji systemów bezpieczeństwa, aby zapobiec takim przestępstwom.

Zgodnie z prognozą Sberusa w połowie 2025 r. Oszuści zaczną aktywnie wykorzystywać generatywne technologie AI do tworzenia realistycznych podróbek obrazów, filmów i głosów. Metody te są już używane do tworzenia witryn phishingowych, ale wkrótce osiągną nowy poziom. „Przewidujemy, że w połowie roku pojawią się Dipfaces” – powiedział Stanislav Kuznetsov, zastępca przewodniczącego zarządu Sberus.

Szczególnie poważnym zagrożeniem związanym z rozwojem sztucznej inteligencji będzie przezwyciężenie bariery językowej w oszustwie telefonicznym. Kuznetsov zauważył, że w ciągu najbliższych trzech do czterech miesięcy atakujący zaczną aktywnie stosować technologie generowania mowy w różnych językach. „Gdy tylko modele pozwalają nam przezwyciężyć ostatnią granicę – barierę językową, gdy tylko naciskając jeden przycisk, możesz zadzwonić do dowolnego kraju lub mówić dowolny język, powinieneś pomyśleć, że oszustwo telefoniczne pojawią się zarówno w językach baszkira, jak i tataru” – podkreślił.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Kuznetsowa 81 % nieuczciwych połączeń jest wykonywanych za pośrednictwem posłańców, SIM-Box i Cloud PBX. Pozostałe 19 % padają na klasyczne połączenia telefoniczne, a tylko 1 % jest przeprowadzane z zastąpieniem liczby. Oznacza to, że główne zagrożenie pochodzi właśnie od komunikatów błyskawicznych, a nie z tradycyjnej telefonii.

Według Centralnego Banku Rosji (banku centralnego) w 2024 r. Oszuści ukradli 27,5 miliarda rubli od klientów banku, zmuszając ich do zarabiania pieniędzy. Głównym narzędziem przestępców są metody inżynierii społecznej w oparciu o oszustwo i manipulację ofiarami. Bank Rosji wyreżyserował prawie 172 tysiące liczb używanych przez atakujących, co podkreśla skalę problemu.

Pomimo zmniejszenia liczby fałszywych połączeń poprzez tradycyjną komunikację telefoniczną, przestępcy nadal aktywnie używają posłańców nie tylko do połączeń, ale także do wysyłania szkodliwego oprogramowania (oprogramowania) i fałszywych dokumentów.

Udostępnij ten artykuł