Satelita SpaceX Starlink był używany w testach samolotów naddźwiękowych i hipersonicznych

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Firmy Boom Supersonic i Hermeus, które opracowują odpowiednio naddźwiękowe i hipersoniczne samoloty komercyjne, korzystają z Internetu satelitarnego SpaceX Starlink w procesie testowania nowych produktów. Jedna z firm zainstalowała na pokładzie swojego prototypu terminal Starlink, a druga na samolocie eskortującym. Pokazuje to między innymi, że Internet satelitarny może działać z ogromną szybkością.

Według AJ Piplicy, dyrektora generalnego firmy Hermeus z siedzibą w Gruzji, która stara się zbudować pierwszy na świecie cywilny samolot hipersoniczny, prototyp bezzałogowego statku powietrznego Quarterhorse Mk1, wykorzystujący do komunikacji Starlink, przechodzi obecnie pomyślne testy. Jeśli chodzi o Boom Supersonic, firma zainstalowała terminal Starlink w samolocie obserwacyjnym, który był używany podczas testów prototypowego samolotu XB-1. Terminal działał z prędkością 0,95 Macha w ramach przygotowań do zapewnienia łączności podczas transmisji online z naddźwiękowych lotów testowych.

W niedawnym poście Hermeusa w mediach społecznościowych X firma zainstalowała i przetestowała terminal Starlink na swoim samolocie w rekordowym czasie. Firma opracowuje samolot Halcyon, który, jak ma nadzieję, będzie pierwszym w historii hipersonicznym samolotem pasażerskim. Aby stworzyć ten samolot, a także wojskowy samolot bez załogi Darkhorse, firma testuje obecnie prototyp Quarterhorse Mk1. Prototyp ten był pierwszym przeznaczonym do testów w locie. W marcu tego roku Hermeus zaprezentował Mk1 i powiedział, że wstępne testy startu i lądowania odbędą się w bazie sił powietrznych Edwards.

Terminal Starlink zintegrowany z prototypem samolotu Hermeus

Później szef firmy poinformował, że udało się zintegrować terminal Starlink z prototypowym samolotem w rekordowe 17 dni. Prace inżynierów Hermeusa nad zintegrowaniem terminala Starlink z samolotem rozpoczęły się, gdy firma potrzebowała systemu sterowania dronem poza wizualną linią wzroku (BVLOS) do swojego prototypu Mk1. Dwa dni po złożeniu zamówienia SpaceX dostarczyło terminal, siedem dni zajęło symulację integracji terminala z Mk1, a po kolejnych sześciu dniach integracja została całkowicie zakończona. Nieco później przeprowadzono testy w tunelu aerodynamicznym, a antenę Starlink umieszczono na szczycie samolotu bezpośrednio za stabilizatorem pionowym. Następnego dnia firma pomyślnie przetestowała na ziemi pilota Mk1. Do końca roku planowane jest przetestowanie działania wszystkich podsystemów, a pierwsze próby w locie w trybie bezzałogowym odbędą się w 2025 roku.

Podczas gdy Hermeus właśnie przygotowuje się do przetestowania Starlink na niebie, Boom Supersonic również nie stoi w miejscu. Dyrektor generalny firmy Blake Scholl powiedział, że integracja terminala Starlink z systemami samolotu T-38 zajęła 15 dni. Firma zamierza wykorzystać internet satelitarny Starlink do transmisji na żywo pierwszego naddźwiękowego lotu testowego XB-1, prototypu komercyjnego samolotu pasażerskiego Overture w skali 1:3. Lot ten ma odbyć się w przyszłym roku.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz