Rynek rosyjskich usług muzycznych wzrósł w 2023 roku o 40%.

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

W 2023 roku wolumen rynku usług muzycznych w Rosji wzrósł o prawie 40%, do 25,4 miliarda rubli, pisze RBC, powołując się na badanie Krajowej Federacji Przemysłu Muzycznego (NFMI). Według szacunków NFMI wzrost rynku został osiągnięty głównie przez Yandex Music, w tym dzięki algorytmom rekomendacyjnym Yandex.

Według NFMI prawie wszystkie dochody (97,5%) wynoszą 24,8 miliarda rubli. — płatne subskrypcje przyniosły usługi strumieniowego przesyłania muzyki. Kolejne 387 milionów rubli. otrzymano z reklam i 242 miliony rubli. — z pracy witryn hostujących wideo z treściami muzycznymi (na przykład YouTube Music).

A jednak większość użytkowników strumieniowego przesyłania muzyki woli obejść się bez subskrypcji i słuchać muzyki za darmo, nawet z reklamami. Według NFMI, przy średniej miesięcznej liczbie użytkowników wynoszącej 76,3 mln, jedynie 21,7 mln Rosjanie płacą głównie za usługi krajowe, których udział w całym rynku wyniósł 95%, pozostałe 5% przypada głównie na usługi krajowe. pozostałe subskrypcje Apple Music.

Yandex Music oszacował wielkość rynku strumieniowego przesyłania muzyki w Rosji w 2023 roku na porównywalne 24–26 miliardów rubli, choć wskazał na skromniejszą stopę wzrostu na poziomie 15%, przewidując takie same tempo wzrostu rynku w tym roku.

Z oceną wielkości rynku dokonaną przez NFMI, zgodził się także przedstawiciel serwisu Sound, należącego wcześniej do Sbera, zauważając, że jego wzrost rok do roku wyniósł 30%.

Yandex Music tłumaczy wzrost przychodów serwisów muzycznych chęcią coraz większej liczby Rosjan do płacenia za abonament na rozrywkę w Internecie. „Coraz częściej są to multisubskrypcje, kiedy mamy dostęp nie do jednej usługi, a do kilku” – powiedział przedstawiciel serwisu.

„Zainteresowanie treściami rosyjskimi i nowymi artystami ma również wpływ: jeśli spojrzysz na 100 najlepszych dźwięków, ponad 90% zawartej w nich muzyki jest zawsze w języku rosyjskim” – dodał serwis Sound, uznając również wpływ na branżę dystrybucyjną „supersubskrypcji” i technologii AI.

NFMI uważa rozwój rynku strumieniowego przesyłania muzyki za „nie wyjątek, ale trend” charakterystyczny dla światowej branży od dziewięciu lat, zauważając, że rosyjski przemysł muzyczny konsekwentnie rozwija się szybciej niż światowy.

Z kolei szef agencji InterMedia, Evgeny Safronov, stwierdził, że niezwykle trudno jest obliczyć wielkość rynku strumieniowego przesyłania muzyki „ze względu na politykę właścicieli serwisów, z których żaden nie ujawnia osobno danych o tych serwisach”. „Według naszych obliczeń w 2023 roku moglibyśmy mówić maksymalnie o 8–12 miliardach rubli” – powiedział.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz