Rynek gogli AR/VR znacząco spadł w tym roku, ale w 2024 roku spodziewany jest gwałtowny wzrost sprzedaży

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Jak wynika z najnowszego raportu agencji analitycznej IDC, globalne dostawy zestawów słuchawkowych do rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) spadają czwarty kwartał z rzędu. Na koniec II kwartału 2023 roku wolumen dostaw tych urządzeń był o 44,6% niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Jako główną przyczynę spadku popytu na gogle AR/VR eksperci wymieniają niestabilną sytuację gospodarczą na świecie. Dodatkowo wzrost popularności tych urządzeń utrudniają rosnące ceny szeregu pojedynczych popularnych urządzeń w tym segmencie, w szczególności zestawów słuchawkowych Quest 2, a także brak nowych innowacyjnych rozwiązań i niewielka liczba dostawców takie urządzenia.

Według prognoz IDC do końca 2023 roku faktyczne wolumeny sprzedaży zestawów AR/VR będą tylko nieznacznie wyższe niż w 2017 roku. Eksperci szacują, że do końca tego roku na rynek trafi 8,5 mln takich urządzeń. To o 3,2% mniej niż przed rokiem. Należy zauważyć, że w ciągu ostatnich kilku lat średnioroczna dynamika sprzedaży samodzielnych gogli AR i VR wyniosła 57,5%, a urządzeń bezekranowych, które wymagają współpracy ze smartfonem, takich jak Samsung Gear VR, niemal całkowicie zniknął z rynku.

Dynamika zmian wolumenów dostaw gogli AR/VR w poszczególnych latach i rodzajach urządzeń. Źródło obrazu: IDC

„W ciągu ostatnich kilku lat firmy Meta✴ i Qualcomm znacznie rozszerzyły rynek zestawów słuchawkowych AR/VR, umożliwiając segmentowi wyjście poza proste urządzenia VR oparte na smartfonach w stronę samodzielnych urządzeń, torując drogę do rozwoju gier VR i licznych scenariuszy korporacyjnych korzystania z tych gadżetów” – skomentował Jitesh Ubrani, analityk IDC ds. rynku mobilnych urządzeń konsumenckich.

Dodał, że rynek jest w dalszym ciągu uzupełniany o nowych graczy. Jednak Meta✴ nadal utrzymuje pozycję lidera w segmencie – na koniec drugiego kwartału zajmowała 50,2% rynku tego typu urządzeń. Udział Sony w tym samym okresie wyniósł 27,1%. ByteDance zamyka trzech największych dostawców zestawów słuchawkowych AR/VR z udziałem w rynku wynoszącym 9,6%. W pierwszej piątce producentów znalazły się Xreal (dawniej Nreal) i DPVR, z których udział każdego z nich wynosi nieco ponad 2%.

Chociaż ogólna sprzedaż zestawów słuchawkowych AR/VR spadnie w 2023 r., IDC przewiduje, że rynek odbije się w 2024 r., a także oczekuje, że dostawy tych urządzeń wzrosną o 46,8% rok do roku. Analitycy jako główne czynniki wzrostu wymieniają nowe urządzenia Meta✴ i ByteDance, premierę zestawu słuchawkowego Apple Vision Pro do rzeczywistości rozszerzonej, a także pojawienie się nowych urządzeń mniejszych firm. Eksperci przewidują również, że do 2027 r. dostawy zestawów słuchawkowych AR/VR wzrosną do 30,3 mln sztuk.

„Rynek urządzeń AR/VR znajduje się w krytycznym momencie swojej historii. Premiera zestawu słuchawkowego Apple na początku przyszłego roku powinna zwiększyć zainteresowanie producentów tym segmentem, a także zwiększyć konkurencję. W każdym razie zapewni to konsumentowi końcowemu większy wybór” – skomentował Ramon T. Llamas, szef badań rynku urządzeń mobilnych i zestawów słuchawkowych AR/VR.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz