Według rosyjskiego przedstawicielstwa Wielkiego Muru rynek pojazdów elektrycznych i hybrydowych może w tym roku osiągnąć 20 tys. samochodów. Firma, podobnie jak niektórzy inni gracze z Chin, kontynuuje wprowadzanie samochodów zelektryfikowanych na lokalny rynek. Według dealerów popyt na samochody elektryczne i hybrydy w przypadku wielu modeli przewyższa nawet podaż.
Według Havala sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybrydowych na rynku rosyjskim w tym roku wyniesie około 2 tys. samochodów, przy łącznym rynku samochodów osobowych na poziomie 1,1 mln samochodów. „W 2024 r. liczba ta może być ponad dwukrotnie” – mówi dyrektor wykonawczy firmy Andrei Akifev.
W tym tygodniu Great Wall, spółka-matka Haval, wprowadziła na rynek rosyjski samochód elektryczny Ora 03, a także ogłosiła, że na początku przyszłego roku w kraju pojawią się samochody hybrydowe WEY. Spółka nie ujawnia planów wolumenowych sprzedaży na rynku rosyjskim.
SBS Consulting uważa prognozę rynkową Haval za realistyczną. Zauważyli także, że nasycenie segmentu oficjalnymi ofertami usprawni rynek i rozwiąże problemy z obsługą. Dealer Avtodom poinformował, że wzrostowi sprzedaży pojazdów elektrycznych sprzyja modernizacja infrastruktury miejskiej oraz pakiet rządowych środków wsparcia, w tym preferencyjna stawka podatku transportowego i możliwość bezpłatnego poruszania się po drogach płatnych.
Inny chiński gracz Chery przygotowuje się do wprowadzenia pojazdów elektrycznych na rynek rosyjski w 2024 roku. Oprócz tego firma Motorinvest reprezentuje chińską markę Voyah w Federacji Rosyjskiej i produkuje chińskie samochody elektryczne pod marką Evolute. Obecnie obie marki znajdują się w czołówce bestsellerów w segmencie pojazdów elektrycznych. We wrześniu w rankingu popularnych modeli znalazły się także Volkswagen iD.4, Tesla Model Y i chiński Zeekr.
Autostat wyliczył, że od stycznia do września 2023 roku sprzedano w kraju 8,75 tys. nowych pojazdów elektrycznych. Analitycy spodziewają się, że do końca roku rynek wzrośnie około czterokrotnie – do 12-13 tys. pojazdów elektrycznych (bez sprzedaży hybryd).