Roskomnadzor uruchomił system Oculus do automatycznego wyszukiwania zabronionych treści

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Treści zabronione w Runecie zaczęto wyszukiwać za pomocą automatycznego systemu Oculus. O rozpoczęciu prac Wiedomosti poinformował przedstawiciel Głównego Centrum Częstotliwości Radiowych (GRC), podległego Roskomnadzorowi. Z doniesień wynika, że ​​system w pełni wykonuje powierzone mu zadania – między innymi prowadzone jest wyszukiwanie zabronionych obrazów i materiałów wideo.

Testy Oculusa rozpoczęły się w grudniu 2022 roku, a już w styczniu tego roku system został zintegrowany z zestawem innych narzędzi monitorujących wykorzystywanych przez Roskomnadzor. Według przedstawiciela GRCHTS system rozpoznaje obrazy i symbole, nielegalne sceny i działania, analizuje tekst w materiałach foto i wideo. Wydajność Oculusa to 200 000 obrazów dziennie.

W 2025 roku planowane jest dalsze doskonalenie systemu. Otrzyma wsparcie dla nowych typów i klas naruszeń, sposoby rozpoznawania określonych postaw osób i ich działań, możliwość klasyfikowania materiałów według kilku klatek treści wideo, tekstu odręcznego i treści rysunkowych. Konieczność stosowania takich mechanizmów zdaniem GRFC uzasadniana jest wzrostem ilości materiałów zabronionych, w tym o tematyce politycznej, przede wszystkim różnego rodzaju podróbek. Według doniesień, w 2022 roku na wniosek Prokuratury Generalnej usunięto lub zablokowano ponad 100 tys. zasobów z nieprawdziwymi informacjami. Dla porównania: w 2019 roku mówiliśmy o kilkuset takich zasobach.

Pierwsze informacje o powstaniu systemu Oculus pojawiły się w 2021 roku. Opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia GRFC oszacowało na 15 mln rubli, stworzenie całego systemu – na 57,7 mln rubli. Deweloperem było Execution RDC. Poinformowano, że ujawnione informacje zostaną dwukrotnie sprawdzone ręcznie, aby uniknąć błędów i nie zostaną automatycznie przesłane do organów ścigania.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz