W 2023 roku sprzedaż krajowych laptopów podwoiła się w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 256 tys. urządzeń – podaje Wiedomosti, powołując się na dane holdingu informatycznego Fplus. W ujęciu pieniężnym sprzedaż wzrosła trzykrotnie, do 8,4 miliarda rubli.
M.Video-Eldorado potwierdziło wzrost sprzedaży sprzętu AGD. Sprzedawca zauważył, że w III i IV kwartale 2023 roku w jego sieci detalicznej ponad 10% sprzedaży w ujęciu ilościowym pochodziło z laptopów firm krajowych, co stanowi trzykrotnie większy udział w sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego, oraz także dwukrotnie więcej niż w I kwartale 2023 roku.
Udział rosyjskich marek w rynku laptopów wynosi już ponad 8%, powiedział analityk biznesowy Fplus Arthur Makhalyuk, zauważając, że w zeszłym roku największym popytem cieszyły się krajowe marki Digma, Irbis i Fplus. Aleksiej Barow, dyrektor generalny operatora danych fiskalnych Platforma OFD, powiedział, że liderzy wśród krajowych producentów w kategorii cenowej do 40 000 rubli. Marki te to Irbis, Fplus, Aquarius, ICL. Jak zauważyło źródło Wiedomosti, rosyjskie laptopy są montowane głównie w zagranicznych fabrykach z importowanych komponentów. Jednak w naszym kraju istnieją również zakłady montażowe.
Marka iRU stała się liderem wśród rosyjskich producentów laptopów pod względem wzrostu sprzedaży jednostkowej w 2023 roku w sieci Citylink (część Merlion) – podała spółka. W ciągu roku sieć sprzedała 6,5 razy więcej urządzeń tej marki niż w roku poprzednim. Drugie miejsce zajmuje marka własna Merlion Digma, która zwiększyła sprzedaż w ujęciu ilościowym 1,7-krotnym i pieniężnym 2,8-krotnym. Sprzedaż laptopów Digma wzrosła o 50%, zbliżając się do 100 000 sztuk rocznie.
Średni czek na laptopy krajowych marek w 2023 r. wyniósł 37 210 rubli, czyli o 9% więcej niż w roku ubiegłym, podało zasób analityczny „Check Index” Platformy OFD. Popyt dotyczył głównie konfiguracji rosyjskich laptopów, których średni rachunek wynosił 23 000 rubli, podczas gdy średni rachunek za całą kategorię laptopów wyniósł 53 000 rubli, powiedział przedstawiciel Ozonu.
Na Yandex Market popyt na laptopy wzrósł w 2023 roku 1,6-krotnie, a wiodącą sprzedaż mają firmy ASUS, Lenovo i Apple, powiedział przedstawiciel platformy internetowej. W ubiegłym roku popytem cieszyły się także modele chińskich producentów – Huawei, laptopy do gier Thunderobot, Maibenben itp. W Citylink w pierwszej trójce pod względem sprzedaży znalazły się Huawei, MSI i ASUS, choć największy wzrost sprzedaży w jednostkach wykazały marka Chuwi, która zwiększyła sprzedaż 1,5-krotnie. Według Platformy OFD liderami są marki ze średniego segmentu cenowego od 40 000 do 60 000 rubli, takie jak MSI, Huawei i ASUS.
W 2023 roku import laptopów był o 40% mniejszy niż rok wcześniej – zaledwie 2,3 mln sztuk – powiedział przedstawiciel Grupy GS. Ale sprzedaż wzrosła – według Fplus w ciągu roku sprzedano 3,2 mln laptopów o wartości 198,2 mld rubli, czyli więcej rok do roku odpowiednio o 14,2% i 12,3%. Nadwyżka sprzedaży laptopów nad wolumenem importu sugeruje, że od października do grudnia 2022 r. dostarczono dużo towarów, a w 2023 r. sprowadzono ich znacznie mniej: stare musiały gdzieś wyjechać – wyjaśnił niezależny analityk Siergiej Wiljanow.
Grupa GS odnotowała także stabilny spadek importu równoległego. Od drugiego kwartału 2022 roku import równoległy odpowiadał za połowę importu laptopów do Rosji, a obecnie – jedną trzecią. „Udział importu równoległego maleje ze względu na fakt, że rosyjskie marki takie jak F+, ICL, Aquarius itp. zwiększają produkcję i produkują już około 1 miliona sztuk sprzętu komputerowego” – powiedział przedstawiciel Grupy GS.