Prowizja Steam dla rosyjskich twórców gier wzrosła o 30% – w przypadku sprzedaży w USA

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Valve zaczęło naliczać dodatkowy 30% podatek od rosyjskich deweloperów sprzedających swoje gry w Stanach Zjednoczonych za pośrednictwem platformy Steam. Zmiany weszły w życie 16 sierpnia 2024 roku, o czym firma powiadomiła deweloperów drogą mailową. Informację tę potwierdziło kilku rosyjskich deweloperów, w tym twórcy gier CyberCorp i Spectator, którzy podzielili się tą wiadomością na platformie DTF.

Wprowadzenie dodatkowego podatku wynika ze zmian w przepisach podatkowych w Rosji i USA. W sierpniu 2023 r. Rosja zawiesiła niektóre postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ze Stanami Zjednoczonymi i 37 innymi krajami. Rok później, 16 sierpnia 2024 r., Stany Zjednoczone wprowadziły działania odwetowe, zawieszając niektóre artykuły umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z 1992 r. Zgodnie ze zmianami w przepisach Valve ogłosiło konieczność nałożenia dodatkowego podatku w wysokości 30% na rosyjskich rezydentów podatkowych sprzedających gry użytkownikom amerykańskim.

Należy zwrócić uwagę, że część mediów błędnie zinterpretowała tę wiadomość, donosząc o wprowadzeniu 30% podatku od całej sprzedaży przez rosyjskich deweloperów, ale dotyczy to tylko sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Rosyjscy programiści różnie zareagowali na innowację. Autor gry CyberCorp w rozmowie z redakcją DTF podkreślił, że podatek powstaje dopiero w przypadku sprzedaży gry przez rosyjskiego dewelopera amerykańskiemu graczowi. Dodał też: „Długo czekaliśmy na ten moment. Ja i chłopaki z gamedevu. Możliwości wyjścia z tej sytuacji są następujące: albo zmień rezydencję podatkową, albo poszukaj wydawcy. Dochód z USA to połowa wszystkich dochodów z gry, cios był potężny.”

Twórca gry Spectator tak skomentował sytuację: „Otrzymałem list od Steam. Nic poufnego. Tylko informacja, że ​​w związku z rozwiązaniem dwustronnych umów podatkowych Steam pobierze 30% potrącenia od transferów do Federacji Rosyjskiej. Oznacza to, że teraz deweloper z Federacji Rosyjskiej otrzyma nie 70% dochodu ze sprzedaży swojej gry na Steamie [w USA], ale 49%. Osobiście dla mnie zaskakujące jest to, że stało się to tak późno, a nie rok temu, kiedy Federacja Rosyjska jednostronnie zawiesiła to porozumienie”.

Autor gry Half-Face Games wyraził swoją opinię w następujący sposób: „Jeśli masz rosyjskie konto Steam, to teraz zostaniesz obciążony dodatkowymi 30% podatków [w Stanach Zjednoczonych], jeśli jesteś rosyjskim rezydentem podatkowym. Szczerze mówiąc, jest bardzo ciężko. Uważam, że przyjmowanie płatności od Steam w Federacji Rosyjskiej jest w ogóle nieopłacalne i nie ma już sensu.”

Poinformowano również, że rosyjscy programiści zaczęli publikować posty z instrukcjami, które pomogą Ci zrozumieć nowy system płatności na Steamie:

Jako przykład, oto instrukcja użytkownika Dragon z czatu SteamIzdat, który zaleca zwrócenie uwagi na kolumnę US Share w raporcie miesięcznym, aby zobaczyć udział sprzedaży w USA.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz