Prawie połowa (48%) Rosjan kupuje nowy smartfon dopiero wtedy, gdy stary przestaje działać; 44% konsumentów kupuje nowe urządzenie co trzy do pięciu lat, 6% co rok lub dwa, a tylko 2% co roku. Większość „na wszelki wypadek” zatrzymuje stare urządzenie po zakupie nowego, pisze „Forbes”, powołując się na ankietę Rambler&Co.
Ankieta została przeprowadzona na zasobach Rambler&Co (m.in. Rambler, Lenta.ru, Gazeta.Ru, Championship i Secret of the Firm) w okresie od 21 października do 25 października 2024 r. – łącznie głosowało 120 514 użytkowników, w tym 55% mężczyzn i 45% kobiet. Ponad połowa (51%) respondentów jako główną oznakę starzenia się telefonu podała spowolnienie działania; 30% wskazało na pozbawienie umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów zawodowych; Wsparcie dla ważnych aplikacji jako kluczowe kryterium uznało 16% respondentów; Kamerę zapamiętało 3% głosujących.
Aby kupić nowy telefon, 40% Rosjan szuka dobrej ceny lub promocji; 38% uważa nowe technologie, których nie ma w starym urządzeniu, za atrakcyjne; 11% pragnie po prostu różnorodności; 9% – lepsza jakość aparatu; 2% przypomniało sobie ciekawy projekt. 63% respondentów trzyma stare smartfony na części zamienne; 22% przekazuje je krewnym lub przyjaciołom; 9% sprzedaje.
Pod pewnymi warunkami Rosjanie są gotowi kupić krajowe smartfony. 27% oczekuje od nich unikalnych cech, których nie mają zagraniczne modelki; po 22% zauważyło skromniejszą cenę i sam fakt istnienia rosyjskiego smartfona; 15% chce wygodnego systemu operacyjnego; O bezpieczeństwie danych wspomniało 14% respondentów.
Kupowanie nowego smartfona co trzy lata wydaje się rozsądne – powołuje się na opinię eksperta „Forbes”. Postęp w tej kategorii urządzeń spowolnił, gdy w latach 2020–2022 pojawiły się niedobory półprzewodników; Najwolniejszy postęp obserwuje się w modelach w cenach do 10 000 i powyżej 70 000 rubli, a najaktywniej rozwijają się gadżety w kategorii cenowej od 30 000 do 60 000 rubli. Z każdą aktualizacją Androida wydajność starszych urządzeń maleje; Eksperci twierdzą, że iPhone’y zwalniają mniej zauważalnie podczas aktualizacji, ale ich baterie szybciej się zużywają.
Od stycznia do września 2024 roku sprzedaż smartfonów w Rosji wzrosła o 13% i wyniosła 522 miliardy rubli. – to 21,7 mln sztuk, obliczone przez MTS. Sprzedaż w segmencie od 80 000 do 100 000 rubli wzrosła o 97%, chociaż udział samego tego segmentu wynosi 2%. W segmencie od 50 000 do 60 000 rubli. nie odnotowano wzrostu, a segment do 10 000 rubli. wykazał spadek o 17%. W jednostkach liderem rynku rosyjskiego jest Xiaomi z udziałem 24%, w pieniądzu – Apple z 33%.