Pojazdy bezzałogowe w Chinach będą wymagały stałego monitoringu – z zapisem audio i wideo

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Władze chińskie aktywnie promują rozwój zaawansowanych technologii, ale w swojej polityce pozostają pragmatyczne. Lokalne firmy poczyniły znaczne postępy w dziedzinie pojazdów bezzałogowych, ale władze poczyniły także znaczny postęp w regulacji tego obszaru.

Chińskie Ministerstwo Transportu opublikowało wytyczne dotyczące testowania pojazdów autonomicznych, w tym robotaks, robobusów i autonomicznych ciężarówek. Departament opublikował dokument po 16 miesiącach konsultacji ze społeczeństwem i innymi strukturami – urzędnikom udało się osiągnąć konsensus, że pojazdy bezzałogowe podlegają rygorystycznym środkom monitorowania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Przed pojawieniem się wytycznych krajowych polityka Chin dotycząca samochodów autonomicznych została wdrożona na szczeblu regionalnym i gminnym. Duże klastry technologiczne, takie jak Pekin, Shenzhen i Guangzhou, stworzyły warunki do testowania tych maszyn, ale sformułowały własne zasady dla usługodawców na swoim terytorium.

Nowe przepisy stanowią, że pojazdy autonomiczne, niezależnie od poziomu autopilota, muszą poruszać się wyłącznie w wyznaczonych obszarach. Autobusy bez kierowcy muszą jeździć po „zamkniętych drogach lub drogach o stosunkowo prostych warunkach”. Robotaxis podlegają łagodniejszym przepisom – pojazdy te mogą działać w „kontrolowanych i bezpiecznych warunkach jazdy”. Najsurowsze ograniczenia dotyczą robotycznych ciężarówek – mogą poruszać się wyłącznie po „dwupasmowych autostradach lub przy dobrych warunkach drogowych”.

Operatorzy pojazdów autonomicznych muszą uzyskać licencje odpowiadające licencjom dostawców usług transportu publicznego. Jednocześnie na samych samochodach umieszczone są wyraźne oznaczenia, ostrzegające innych użytkowników dróg. Wymagania stawiane są także oprogramowaniu do nawigacji autonomicznej – jego aktualizacje muszą być zgodne z przepisami Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin.

Poruszaniem się pojazdów bezzałogowych muszą sterować operatorzy – w zależności od poziomu autopilota operator albo znajduje się wewnątrz samochodu, albo jest z nim zdalnie połączony i nie może sterować więcej niż trzema pojazdami jednocześnie. A jeśli w USA regulatorzy wymagają od operatorów zgłaszania wypadków po fakcie, to w Chinach stosowane są zasady monitoringu: pojazdy bezzałogowe muszą w czasie rzeczywistym przekazywać dane o swoim stanie zarówno usługodawcom, jak i przedstawicielom odpowiednich władz.

W razie wypadku pojazd musi posiadać nagrania z co najmniej 90 sekund przed zdarzeniem. Dane powinny obejmować numer rejestracyjny pojazdu, tryb jazdy, geolokalizację, prędkość, przyspieszenie i kierunek. W raporcie należy szczegółowo opisać postrzeganie otoczenia przez pojazd, jego późniejszą reakcję, siłę sygnału, widok 360 stopni wokół pojazdu, zestaw zdalnych poleceń i diagnostykę ewentualnych usterek. Ponadto wymagane są nagrania audio i wideo działań kierowcy oraz interakcji człowiek-maszyna.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz