Poczta Rosyjska będzie kontynuować eksperyment z dostarczaniem przesyłek dronami, choć nadal jest on bardzo drogi

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
4 min. czytania

Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego przygotowuje się do przedłużenia eksperymentalnego reżimu prawnego (EPR) dla Poczty Rosyjskiej w zakresie dostarczania przesyłek dronami na kolejne trzy lata. Odpowiedni dokument jest zatwierdzany przez federalne władze wykonawcze i oczekuje się, że do końca lutego zostanie przedłożony rządowi do zatwierdzenia, poinformował Wiedomosti, powołując się na informację przedstawiciela ministerstwa.

Od trzech lat EPR Pochty działa na Kamczatce i Czukotce, w Chanty-Mansyjskim Okręgu Autonomicznym i Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym, co umożliwia dostarczanie poczty i ładunków dronami także w odległe i trudno dostępne obszary do wykonywania przy ich pomocy prac lotniczych. Wprowadzenie EPR pozwala wypracować hipotezę prawną dotyczącą zasadności stosowania tej czy innej regulacji, a następnie wprowadzić ją do prawodawstwa, biorąc pod uwagę wszystkie uwagi, pisze Vedomosti.

W większości Rosji zakaz używania dronów obowiązuje od jesieni 2022 roku, kiedy Władimir Putin podpisał odpowiedni dekret. Zakaz wprowadzono także w szeregu regionów na początku maja 2023 r. Obecnie loty bezzałogowych statków powietrznych w ramach 10 EPR są dozwolone wyłącznie w „zielonych” strefach w 24 obwodach, w tym w obwodzie moskiewskim, moskiewskim, tomskim, Czukotce Kamczackiej, Chanty-Mansyjsku i Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym itp.

W testowanie dronów przez Pocztę Rosyjską zaangażowane są ponad 22 organizacje, w tym firmy rozwojowe, operatorzy bezzałogowych systemów powietrznych (UAS), a także uniwersytety: UZGA, Aeromax, Radar MMS, Russian Helicopters, Glory air”, „Zaopatrzenie Gazpromniefti” , Syberyjski Instytut Badawczy Lotnictwa im. SA Chaplygina i inni.

Dyrektor Departamentu Rozwoju Cyfrowego i Gospodarki Danych Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego Władimir Wołoszyn powiedział, że w ciągu trzech lat testowano kilka nowych modeli UAV pod kątem dostarczania towarów w trudnych warunkach geograficznych i klimatycznych. Zauważył, że na tę usługę jest zapotrzebowanie, dlatego podjęto decyzję o przedłużeniu eksperymentu. Poszerzy to krąg programistów i uprości zatwierdzanie bezzałogowych systemów powietrznych do eksploatacji i lotu.

Główną przeszkodą w przyjęciu dronów są wysokie koszty eksploatacji. Przewiezienie 1 kg ładunku np. na trasie ze wsi Tazovsky do wsi Antipayuta (położonej w Arktyce) za pomocą drona kosztuje 152 razy więcej niż zwykłym lotem załogowym i 43 razy droższe niż czarter , powiedział szef dyrekcji zarządzania transportem Poczty Rosyjskiej » Georgy Bautin na konferencji na temat dronów w Moskiewskim Instytucie Lotnictwa. Według Poczty Rosyjskiej koszt dostarczenia 1 kg ładunku zwykłym lotem helikopterem między tymi punktami wynosi 90 rubli, lotem czarterowym – 315 rubli, a przy pomocy UAS – 13 600 rubli. Firma zwróciła także uwagę na niewystarczającą niezawodność dostępnych do użytku dronów i konieczność poniesienia dodatkowych kosztów na modernizację infrastruktury.

Ekspert rynkowy Państwowej Inicjatywy Technologicznej „Aeronet” Andriej Nowikow powiedział, że choć jest za wcześnie, aby mówić o rozpoczęciu pełnej eksploatacji systemów bezzałogowych, w każdym razie konieczne jest dalsze doskonalenie zarówno ram technicznych, jak i prawnych tych systemów .

„Decyzja o przedłużeniu EPR została podjęta, aby nie utracić osiągnięć uzyskanych podczas realizacji tego projektu” – mówi współzałożyciel Fly Drone Alexander Kaniovsky. Zaznaczył, że najbliższą przyszłość transportu stanowią ciężkie i wielofunkcyjne drony.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz