Pierwszy seryjny samolot elektryczny, który powstał od podstaw, wzbił się w przestworza Stanów Zjednoczonych

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Firma BETA Technologies z Vermont zaprezentowała film z lotu pierwszego produkowanego od podstaw samolotu w pełni elektrycznego. Z linii produkcyjnej zjechał samolot Alia CX300 o tradycyjnym podejściu do startu i lądowania z wydajnością do 300 samolotów rocznie. Statek posiada certyfikaty władz i dopuszczony do lotów próbnych. Jak twierdzi firma, był to pierwszy krok w kierunku pojawienia się na amerykańskim niebie prawdziwie elektrycznych samolotów.

BETA Technologies jest postrzegana przez analityków branżowych jako jeden z najbardziej prawdopodobnych kandydatów do tego, aby jako pierwszy skomercjalizować ideę elektrycznych taksówek powietrznych. BETA Technologies zamyka pierwszą trójkę, za niemieckim Volocopterem i chińskim EHangiem. Zejście z linii montażowej pierwszego produkcyjnego samolotu elektrycznego BETA Alia CX300 potwierdza to, ale tylko częściowo, na co warto zwrócić uwagę.

Alia CX300 to tak naprawdę samolot bez możliwości startu i lądowania w pionie, do czego dążą wszystkie startupy tworzące nowe środki mobilności powietrznej. Firma posiada model w kategorii eVTOL – Alia-250c. Jest to samolot elektryczny z czterema pionowo ustawionymi silnikami elektrycznymi do pionowego wznoszenia i opadania. Na początku tego roku Alia-250c po raz pierwszy przeszła z lotu pionowego do poziomego i z powrotem. Samolot Alia CX300 ma tę samą konstrukcję, prawie identyczną, tylko bez silników zamontowanych pionowo. Miał tylko silnik z pchaczem ogonowym (śmigłem) i utracił zdolność latania w pionie.

Z drugiej strony produkcja, eksploatacja i certyfikacja zdatności do lotu klasycznej konstrukcji samolotu są radykalnie prostsze. Samoloty elektryczne mogą zacząć wkraczać w nasze życie w postaci samolotów elektrycznych, a dopiero później przekształcić się w futurystyczne powietrzne taksówki pionowego startu. Czekając na ten moment, możesz podziwiać film z epickiego lotu Alii CX300 na niebie nad USA. Czego nie można zabrać… po pierwsze, jest pięknie.

„W ciągu roku firma BETA przeszła od wydania pozwolenia na użytkowanie obiektu produkcyjnego o powierzchni 200 000 stóp kwadratowych (18 580 metrów kwadratowych) w South Burlington w stanie Vermont, poprzez w pełni zainstalowany sprzęt, zorganizowany łańcuch dostaw i produkcję zespołów napędowych, aż po wypuszczenie samolotu na rynek. z linii montażowej, uzyskanie świadectwa zdatności do lotu od FAA i lot samolotem” – poinformowała firma w komentarzach do udostępnionego filmu.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz