O krok od naddźwiękowego: prototyp naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Boom Supersonic XB-1 przekroczył próg 1000 km/h

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
1 min. czytania

Odrzutowiec Boom Supersonic XB-1 ustanowił nowy rekord prędkości podczas siódmego lotu testowego. Samolot rozpędzał się do 1012 km/h, czyli 0,82 Macha. Jeszcze trzy loty poddźwiękowe i XB-1 spróbuje przełamać barierę dźwięku. Boom Supersonic się z tym nie spieszy – wszystkie loty testowe mają na celu sprawdzenie niezawodności konstrukcji samolotu i jego sterowności.

W październiku XB-1 odbył piąty i szósty lot testowy. Loty XB-1, prototypu przyszłego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture w skali 1:3, rozpoczęły się wiosną 2024 roku. Zasadniczo firma testuje płatowiec. Nie ma jeszcze silnika niezbędnego do stworzenia cywilnego samolotu naddźwiękowego. Prototyp napędzany jest przerobionym silnikiem turboodrzutowym GE J85-15.

Render samolotu pasażerskiego Overture dla 60-80 pasażerów

Każdemu lotowi testowemu XB-1 towarzyszy test sprawdzający odporność konstrukcji na wibracje. Samolot specjalnie wprowadzany jest w takie tryby lotu, aby sprawdzić niezawodność wybranych rozwiązań inżynierskich. Ponadto loty są za każdym razem coraz wyższe, aby mieć pewność, że kabina jest szczelna. Podczas 7. lotu XB-1 wzniósł się na rekordową wysokość 7015 m. Pokona prędkość dźwięku na wysokości 9144 m. Ten moment jest już niedaleko. Niewykluczone, że do końca tego roku nastąpi jakieś istotne wydarzenie.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz