Nvidia nauczy stare karty graficzne GeForce zwiększania liczby klatek na sekundę przy użyciu sztucznej inteligencji, ale potem

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
5 min. czytania

W rozmowie z Digital Foundry Bryan Catanzaro, wiceprezes ds. badań stosowanych głębokiego uczenia się w Nvidii, powiedział, że nie wyklucza możliwości wprowadzenia funkcji generowania klatek AI w celu zwiększenia FPS, która stała się częścią technologii DLSS , w przyszłości na starsze karty graficzne Nvidia.

Od debiutu w 2018 roku technologia skalowania głębokiego uczenia się (DLSS) firmy Nvidia ewoluowała do czwartej wersji. W jego najnowszej iteracji zastosowano model AI typu transformatorowego, co umożliwiło wdrożenie szeregu nowych funkcji, w tym generacji wieloramkowej (MFG). Ta ostatnia pozwala na utworzenie aż trzech dodatkowych klatek na każdą tradycyjnie renderowaną klatkę w celu zwiększenia FPS.

Firma Nvidia była w stanie wdrożyć kilka nowych technologii, w tym technologię rekonstrukcji promieni DLSS, superrozdzielczość i technologię Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA), we wszystkich kartach graficznych GeForce RTX od lat 20-tych. Jednakże generacja ramek pierwszej generacji, pierwotnie wprowadzona jako ekskluzywna funkcja kart graficznych z serii GeForce RTX 40, nie jest obsługiwana przez modele z serii GeForce RTX 30 i RTX 20. Nowy generator wielu klatek początkowo zapowiadany był wyłącznie dla najnowszej karty GeForce RTX 5000.

W rozmowie z reporterami Brian Catanzaro zauważył, że nie wyklucza pojawienia się funkcji generowania klatek w starszych modelach kart graficznych Nvidia.

„Myślę, że kluczem jest tutaj kwestia projektu i optymalizacji, a także doświadczenia użytkownika końcowego. Używamy tego generatora ramek, najlepszego generatora ramek, czyli Multi Frame Generation, z kartami graficznymi z serii 50. A w przyszłości zobaczymy, czy uda nam się wycisnąć coś dla sprzętu starej generacji” – komentuje przedstawiciel Nvidii.

Biorąc pod uwagę wypowiedź Catanzaro, można przypuszczać, że pierwsza wersja generatora klatek może docelowo pojawić się na kartach graficznych z serii GeForce RTX 30. Jest jednak mało prawdopodobne, że pojawi się on w modelach z serii GeForce RTX 20. Jednocześnie najprawdopodobniej generator klatek wieloklatkowych pozostanie ekskluzywny dla kart graficznych z serii RTX 50, gdyż do jego działania potrzeba znacznie większej mocy obliczeniowej dostosowanej do AI, którą karty te zapewniają dzięki nowym rdzeniom tensorowym.

Jeden z czołowych deweloperów Nvidii podzielił się także informacjami na temat rozwoju DLSS.

„Kiedy tworzyliśmy generację ramek Nvidia DLSS 3, absolutnie potrzebowaliśmy akceleracji sprzętowej do obliczeń przepływu optycznego. Ale nie mieliśmy wystarczającej liczby rdzeni tensorowych i nie mieliśmy wystarczająco dobrego algorytmu przepływu optycznego. Nie stworzyliśmy algorytmu przepływu optycznego działającego w czasie rzeczywistym na rdzeniach Tensor, który mieściłby się w naszych rezerwach mocy obliczeniowej. Mieliśmy akcelerator sprzętowy Optical Flow, który Nvidia budowała od lat w ramach ewolucji naszej technologii kodowania wideo. Stanowiło to również część naszej technologii komputerowej akceleracji widzenia w samochodach autonomicznych. Wydawało się, że sensowne będzie użycie go również w przypadku generacji ramek Nvidia DLSS 3. Jednak wyzwaniem związanym z jakąkolwiek sprzętową implementacją algorytmu takiego jak Optical Flow jest to, że naprawdę trudno go ulepszyć. Tak właśnie jest, a usterek spowodowanych przez sprzęt Optical Flow nie mogliśmy naprawić za pomocą inteligentniejszej sieci neuronowej, dopóki nie zdecydowaliśmy się po prostu ją wymienić i przejść na rozwiązanie całkowicie oparte na sztucznej inteligencji. Dokładnie to zrobiliśmy w przypadku generowania ramek w DLSS 4.”

Źródła:

TechPowerUp WideoKardz YouTube Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Nvidia ujawniła, ilu posiadaczy GeForce RTX korzysta z DLSS – „zaskakująco” dużo AI, RT, wydajność i nie tylko: Nvidia ujawniła szczegóły architektury Blackwell kart graficznych GeForce RTX 5000 Inżynier Nvidii wyjaśnił, dlaczego GeForce RTX 5090 Founders Edition okazał się tak kompaktowy MSI zaprezentowało swoje wersje kart GeForce RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti i RTX 5070, w tym nową Vanguard i elegancką Inspire Google stwierdził, że jego sztuczna inteligencja jest najlepsza na świecie – pozostaje tylko przekonać ludzi do jej używania Jensen Huang chwali się, że Nvidia pokonała prawo Moore’a

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz