GenreKooperacyjna strzelanka pierwszoosobowaWydawcaPoza światemWywoływaczPoza światemMinimalne wymaganiaProcesor Intel Core i3-8100 3,6 GHz / AMD Ryzen 3 3300X 3,8 GHz, 12 GB RAM, karta graficzna z obsługą DirectX 12 i 4 GB pamięci, na przykład NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon RX 570, 20 GB pamięci, łącze internetowe, system operacyjny Windows 10/11Zalecane wymaganiaProcesor Intel Core i7-8700K 3,7 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3,6 GHz, 16 GB RAM, karta graficzna z obsługą DirectX 12 i 8 GB pamięci, na przykład NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon RX VEGA 56Data wydania11 października 2024 rLokalizacjaTekst (częściowo wiele elementów interfejsu nie jest przetłumaczonych)Granica wiekuOd 16 roku życiaPlatformyPC, Xbox Series X, Xbox Series S, PS5Oficjalna strona internetowa
Grałem na komputerze
W tym roku nasz wolny czas wypełniła niezwykle duża liczba projektów kooperacyjnych poświęconych fanatycznym wojownikom i ich nierównej walce z hordami chrząszczy i innymi zagrożeniami dla ludzkości. W lutym gracze nieśli demokrację w Helldivers 2, we wrześniu wiernie służyli Imperatorowi w Warhammer 40,000: Space Marine 2, a zaledwie miesiąc po „Wahi” Starship Troopers: Extermination wyleciało z wczesnego dostępu w celu premiery. Ze względu na tak gęste sąsiedztwo przedział czasowy na pełne wyjście z Early Access wygląda wyjątkowo niefortunnie, a trzeci projekt w ciągu roku z centralną koncepcją zespołowego strzelania do niezliczonych hord „żuków” wydaje się już za duży. Chyba, że twórcy z Offworld mają w zanadrzu tajną broń, która pozwoli im konkurować z kolosami z podgatunku…
⇡#To jest baza!
Co ciekawe, zamiast zmniejszać liczebność drużyny z czterech do trzech graczy, jak to zrobili ich koledzy, autorzy Starship Troopers: Extermination poszli w drugą stronę i zwiększyli liczbę uczestników jednego wypadu do szesnastu osób. Jest to oczywiście hołd złożony pierwowzorowi, gdzie bohaterowie zawsze walczyli ramię w ramię ze swoimi towarzyszami broni w ramach dużych jednostek bojowych. Zagrożenie oczywiście odpowiada zwiększonej liczbie wojowników – jest wiele pajęczaków o różnych kształtach i rozmiarach, są one wytrwałe, niewiarygodnie szybkie i potrafią poradzić sobie z wojownikiem jednym lub dwoma miażdżącymi uderzeniami żuchwy. Po prostu nie da się tu przetrwać samotnie na otwartych przestrzeniach, niezależnie od tego, jak celnie strzelasz.
Jednak nawet w pełni wyposażony oddział raczej nie wytrzyma morza chrząszczy na otwartym polu. Dlatego większość zadań polega nie tylko na swobodnej akcji ze strzelaniem do pełzających legionów, ale także na mechanice budowania fortyfikacji: z wieżami, wieżyczkami, murami, bunkrami i skrzynkami z amunicją – na wzór całkowicie uproszczonego Satisfactory. Co prawda nie będzie można budować bazy w dowolnym miejscu i czasie – jedynie wokół ważnych dla operacji punktów w wyznaczonym segmencie operacji. W różnych misjach element ten będzie wykorzystywany na różnych etapach: podczas wypadów z kategorii „rój” gracze nie opuszczają lokalizacji bazowej, a jedynie bronią się przed niekończącymi się hordami; w misjach takich jak „obrona SAPA” organizacja i wzmocnienie bazy jest jednym z etapów misji, a wypady typu „polowanie na ule” zazwyczaj nie wymagają ufortyfikowanych punktów.
Po zbudowaniu linii obrony gracze przygotowują się do tego, po co przyszli do projektu ze Starship Troopers w tytule: desperackiej obrony przed niekończącymi się hordami pajęczaków. I z jakim sukcesem twórcy z Offworld ucieleśnili istotę starć bojowych w tym uniwersum. Ze wszystkich stron wspinają się istoty głodne krwi Ziemian, symfonię strzałów przerywa chaotyczna kakofonia eksplozji, widok zalewa zielona krew, a w pewnym momencie można po prostu utonąć w ciałach pajęczaków, bo trupy nie znikają Tutaj. A gdy gorączkowo próbujesz wydostać się spod gruzów, możesz łatwo otrzymać nieoczekiwany śmiertelny cios od niedokończonego robaka od tyłu lub z góry. Prawdziwy chaos bitwy: brudny, bezlitosny, straszny – tak jak to przedstawił legendarny obraz Paula Verhoevena.
⇡#Życie dla obywatelstwa!
Przetrwanie takich bezkompromisowych potyczek będzie wymagało nie tylko umiejętności planowania, konstrukcji i strzelectwa, ale także umiejętności klasowych, które pozwolą całej drużynie dotrzeć do wahadłowca ewakuacyjnego we względnym bezpieczeństwie. Szczególnie przydatni w tej kwestii będą lekarze, którzy za pomocą specjalnego drona potrafią skutecznie reanimować rannych. Nie mniej ważne dla przetrwania będą myśliwce klasy Defender, które w trybie oblężenia zamieniają się w małą, ale skuteczną barykadę powstrzymującą hordy pajęczaków za pomocą ciężkiego karabinu maszynowego Morita MK3. Wygodny dystans zapewni także niszczyciel potrafiący oddać pełnoprawną salwę artyleryjską w gromadę chrząszczy, a granatnik ręczny Dragoon doskonale radzi sobie z gęstymi formacjami wroga – szkoda, że amunicja szybko się kończy.
Rola snajperów w Starship Troopers: Extermination jest klasyczna – wypatrywać szczególnie silnych lub niebezpiecznych pajęczaków i zadawać im kolosalne obrażenia; a przy pomocy akceleratora rakietowego zręczny strzelec może również zająć stosunkowo bezpieczną wysokość. Inżynier natomiast jest chyba najbardziej niezwykły ze wszystkich – ta klasa może wznieść niektóre budynki nawet daleko od siedziby, a miotacz ognia usmaży pobliskie pajęczaki na chrupko. Ranger to zwyczajny wojownik ze standardowym karabinem szturmowym i dużą mobilnością – w sam raz dla pierwszych wypraw i koneserów prostych i przejrzystych taktyk.
Ogólnie rzecz biorąc, rozgrywka dla danej klasy jest inna, każdy ma słabe i mocne strony, co stwarza zainteresowanie wypróbowaniem każdej z nich i znalezieniem czegoś własnego. Osobiście najbardziej podobał mi się obrońca – zarówno obrażenia są duże, jak i przeżywalność przyzwoita, w przeciwieństwie do moich kolegów. A strzelanie z ciężkiego karabinu maszynowego jest o wiele przyjemniejsze niż z innego rodzaju broni. Niestety, na poziomie dotykowym arsenał Starship Troopers: Extermination nie jest wybitny – strzelanie nie jest złe, ale nie osiąga poziomu odrzutu i „soczystości” tego samego Space Marine 2.
⇡#Nierówna walka z błędami i błędami
Starship Troopers: Extermination nie spełnia wysokich standardów, jeśli chodzi o język polski. Wydawać by się mogło, że po ponad roku wczesnego dostępu strona techniczna projektu powinna zostać doprowadzona do przyzwoitego stanu. Jednak podczas wypadów dość często pojawiają się nieprzyjemne błędy: gracze odlatują z mapy, bohaterowie zaczynają się gwałtownie poruszać, liczba klatek na sekundę spada do pojedynczych cyfr – wszystko to w takim projekcie z reguły prowadzi do szybkiej śmierci wojownika i utratę przyjemności z gry. A najbardziej nieprzyjemne jest to, że Starship Troopers: Extermination często wyrzuca Cię do menu głównego już na początku misji.
Na szczęście czas oczekiwania na mecz nie przekracza półtorej minuty (nie jest to szybki, ale nie „symulator kolejki”). Zespoły są prawie zawsze w pełni obsadzone, nawet pomimo niewielkiej obecności online na Steamie (szczytowa liczba po pełnej wersji wynosiła trzy tysiące graczy) – dzięki obsłudze gry międzyplatformowej. Jednak to, jak długo to potrwa, biorąc pod uwagę takie problemy techniczne, jest kwestią otwartą.
Poza tym… zadania niektórych misji nie zawsze są jasne. Dokładniej, jest ich opis, w rogu ekranu wisi znak z celami, ale nikt sam nie wykonuje zadania. I nie jest to wina graczy – sam projekt operacji w sekcji „obrona SAP”, najdłuższej misji w grze, nie przewiduje możliwości, że gracze po prostu nie zrealizują celów misji, a zamiast tego okop się w bazie i odstrzeliwuj falę za falą wrogów. Kilka razy znalazłem się w podobnej sytuacji i to doświadczenie nie jest przyjemne – przez około czterdzieści minut ty i twój oddział po prostu bez celu utrzymujecie obronę, powoli zaczynając ziewać, aż wszyscy albo opuszczą serwer, albo skończy się limit przebudzeń . Problem w tym, że wymagane od nas działania są sprzeczne z intuicją, gdyż sam projekt misji zachęca nas do utrzymywania obrony, a nie biegania za butlami z gazem. Tego wstydu można było uniknąć, stosując kilka prostych elementów – takich jak ograniczenie czasu potrzebnego na ukończenie misji, wyraźniejsze określenie celów lub nałożenie grzywny na Star Marines za uchylanie się od obowiązków. Ten i inne problemy wyraźnie wskazują, że Offworld spieszyło się z pełną premierą.
***
Pomimo wad konstrukcyjnych gry i problemów technicznych, Starship Troopers: Extermination to dobry projekt, który zapewnia naprawdę wyjątkowe i zabawne doświadczenie. Chciałbym mieć nadzieję, że gra nie odejdzie w zapomnienie, uda jej się wydostać z konsekwencji niezbyt udanej premiery, naprawić błędy, przyciągnąć uwagę większej liczby graczy i stać się może nie hitem (jest już za późno) za to), ale mocny projekt niszowy, w który będzie grany co najmniej kilka lat. Eksterminacja naprawdę na to zasługuje.
Zalety:
intensywne i ekscytujące bitwy z hordami pajęczaków;mechanika budowania i wzmacniania bazy odświeżyła standardową formułę gatunku;różnorodne klasy, każda z własnym, unikalnym podejściem do bitwy.
Wady:
Niektóre zadania są obarczone błędami w projekcie gry;szczerze mówiąc słaba część techniczna – nierówna optymalizacja, regularne problemy z połączeniem, częste zacięcia itp.
Grafika
Standardowy obraz dla Unreal Engine jest w całości umiarkowanie realistyczny, dość szczegółowy i imponujący, jeśli chodzi o eksplozje i krople krwi pajęczaków spływające po hełmie. Ale, jak to często bywa w przypadku tego silnika, pakiet zawiera mierną optymalizację…
Jeśli chodzi o projekt lokacji, dokładnie oddaje otoczenie uniwersum Starship Troopers: parne pustynie, bezosobowe bazy wojskowe, ciasne jaskinie lawowe. Nie spodziewajcie się jednak, że tutejsze krajobrazy zapierają dech w piersiach – sceneria jest standardowa, aczkolwiek rozpoznawalna.
Dźwięk
Strzały wszystkich kalibrów, eksplozje plazmy i granatów, wstrętny pisk pajęczaków – oprawa dźwiękowa jest zrealizowana na wysokim poziomie i doskonale zanurza Cię w chaosie krwawej wojny z niezliczoną hordą chrząszczy.
A treścią muzyczną cieszą się rozpoznawalne akordy z filmu z 1997 roku, choć tutaj aranżacja jest wyraźnie prostsza. A tych samych motywów nie słychać tak często, jak byśmy tego chcieli.
Pojedynczy gracz
Tylko misje szkoleniowe o niewielkim zainteresowaniu.
Szacowany czas realizacji
Jeden wypad zajmuje od dwudziestu do trzydziestu minut, ale to, ile takich wypadów chcesz wykonać, zależy bezpośrednio od twojej miłości do podgatunku i uniwersum Starship Troopers, a także od twojej tolerancji na wady techniczne.
Gra grupowa
Aktywna, kooperacyjna gra akcji z niezwykłymi odkryciami, dużym zakresem zadań i zestawem klas oferujących różne taktyki walki.
Ogólne wrażenie
Fani Starship Troopers z pewnością docenią zarówno element akcji Starship Troopers: Extermination, jak i ciekawe odkrycia związane z konstrukcją bazową. Zalecam jednak poczekać na kilka łatek, które naprawią główne problemy zakłócające obecnie wrażenia z gry.
Ocena: 7,0/10
Więcej o systemie ocen
Starship_Troopers_Extermination_screenshot_2.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_3.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_4.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_5.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_6.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_7.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_8.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_9.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_10.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_11.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_12.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_13.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_14.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_15.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_16.jpg Starship_Troopers_Extermination_screenshot_17.jpg Смотреть всеизображения (17)
Wideo:
⇣ Spis treści To jest podstawa! Życie za obywatelstwo! Nierówna walka z błędami i błędami Komentarz ( ) Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Nvidia wypuściła nowy sterownik obsługujący gry Throne and Liberty, MechWarrior 5: Clans i Starship Troopers: Extermination Ogłoszono datę premiery premierowej wersji gry Starship Troopers: Extermination – gra będzie niemal dwukrotnie droższa, ale otrzyma tryb fabularny z aktorem ze Starship Troopers Strzelanka kooperacyjna Starship Troopers: Extermination oparta na Starship Troopers otrzymała poważną aktualizację z trybem dla czterech graczy Czarny Mit: Wukong to luksusowy prezent od Państwa Środka. Recenzja Test Drive Unlimited Solar Crown nie jest powrotem, jakiego się spodziewaliśmy. Recenzja Deadlock to pewna oferta na przyszły hit. Zapowiedź