Marka DIGMA Pro zaznaczyła się pod koniec 2023 roku wypuszczeniem na rynek serii monitorów Art. Urządzenia otrzymały minimalistyczny design, nawiązujący do korporacyjnego stylu Apple i oferowały ciekawy zestaw cech odpowiadających współczesnym trendom.
Wcześniej testowaliśmy wersję DIGMA Pro Art M 5K, która bazuje na jednej z nielicznych matryc IPS o standardowej rozdzielczości 5K i standardowej częstotliwości skanowania pionowego wynoszącej 60 Hz. Biorąc pod uwagę podejście producenta i cenę urządzenia, łatwo było przyznać mu nagrodę „Best Buy”, dlatego ze szczególnym zainteresowaniem czekaliśmy na kolejne spotkanie z linią DIGMA Pro.
Nadszedł ten moment i mamy w rękach model DIGMA Pro Art L z 27-calowym ekranem WQHD (producent używa oznaczenia QHD, co też jest poprawne, ale my będziemy posługiwać się systemem oznaczeń przyjętym w naszych recenzjach) matrycą IPS z podstawową częstotliwością odświeżania 165 Hz. Urządzenie wykonane jest w dość jasnych kolorach, ma nieprzeciętny design, opiera się na zasadach racjonalnego podejścia do charakterystyki i jest oferowane za rozsądne pieniądze. Przeanalizujmy to bardziej szczegółowo.
⇡#Charakterystyka techniczna
Monitor DIGMA Pro Art L został wprowadzony na rynek pod koniec 2023 roku i jest dostępny w sprzedaży od ponad sześciu miesięcy. W chwili pisania tego tekstu zalecany przez producenta koszt urządzenia wynosi 32 990 rubli.
W niszy 27-calowych monitorów do gier WQHD z matrycą IPS dla monitora DIGMA Pro jest bardzo wielu konkurentów. Ich koszt zaczyna się od 15-17 tysięcy rubli i kończy na ~50 tysiącach, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie rozwiązania o częstotliwościach do 165-180 Hz. Przy tak dużej konkurencji główną zaletą omawianego monitora jest jego unikalna konstrukcja w połączeniu z obecnością portu USB typu C.
DIGMA Pro Art L EkranPrzekątna, cale27Współczynnik proporcji16:9Powłoka matrycyMatowy (przeciwodblaskowy)Standardowa rozdzielczość, piks.2560×1440PPI110 Opcje obrazuTyp matrycytypu IPSTyp podświetleniaW-LED + fosfor PFSMaks. jasność, cd/m2 300Kontrast statyczny1000:1Liczba wyświetlanych kolorów1,07 miliarda Częstotliwość pionowa, Hz48-165Synchronizacja adaptacyjnaKompatybilny z G-Sync (nieoficjalny), AMD FreeSyncCzas reakcji, pani2 ms (GtG)/1 ms (MPRT)Obsługa HDRHDR10Maksymalny kąt widzenia w poziomie/pionie, °178/178 Złącza Wejścia wideo1×HDMI 2.1; 1 × DisplayPort 1.4; 1 × USB typu C (tryb alternatywny DP, PD 65 W);Wyjścia wideoNIEDodatkowe porty1 × wyjście audio (3,5 mm);Wbudowane głośniki: liczba × moc, W2 × 2 W Parametry fizyczne Regulacja położenia ekranuKąt pochylenia ~(-5° – 10°)Mocowanie VESA: wymiary (mm)NIEMocowanie blokady KensingtonJeśćjednostka napędowaZewnętrznyPobór mocy: Maksymalny/typowy/tryb gotowości (W)100+ / 35 / 0,5Wymiary całkowite (ze stojakiem), dł. × wys. × gł., mm614 × 462 × 183Wymiary całkowite (bez podstawy), dł. × wys. × gł., mmNDMasa netto (ze stojakiem), kg5.7Masa netto (bez podstawy), kgNDPrzybliżona cena30 000–35 000 rubli
Nie udało nam się uzyskać dostępu do menu serwisowego monitora, jednak przedstawiciele firmy potwierdzili, że zastosowano w nim panel chińskiej firmy BOE, model ME270QHB-NF0.
Tak czy inaczej jest to 27-calowa matryca IPS WQHD o roboczej rozdzielczości 2560×1440 (gęstość pikseli 110 ppi), maksymalnej jasności 300 nitów i współczynniku kontrastu 1000:1. Mówi się też, że matryca jest 10-bitowa (działa według schematu 8-bit + FRC), jest w stanie odtworzyć aż 1,07 miliarda kolorów i ma rozszerzoną gamę barw aż do 95% DCI-P3 i 100 %sRGB.
Na podstawie danych widmowych możemy założyć, że do oświetlenia standardowych diod LED W-LED wykorzystywana jest zaawansowana wersja rozpylania PFS-Phosphor. Podświetlenie jest pozbawione migotania (Flicker-Free), a ponadto zmniejszono intensywność niebieskiego światła, co czyni go bezpieczniejszym dla oczu użytkownika.
Model DIGMA Pro Art L obsługuje treści HDR10, ale nie wymaga żadnego certyfikatu zgodności VESA DisplayHDR. Co najmniej monitorowi brakuje maksymalnej jasności. Ale to raczej problem wyimaginowany niż rzeczywisty.
Co więcej, jeśli spojrzeć na dane dotyczące możliwości HDR zapisane w bloku EDID, okazuje się, że monitor wysyła wyniki nierzetelne, dlatego nie można mówić o całkowicie poprawnej pracy wyświetlacza w trybie HDR.
Maksymalna częstotliwość skanowania pionowego monitora wynosi 165 Hz. Czas reakcji GtG określono na 2 ms, ponadto w trybie „wstawiania czarnej ramki” jest mowa o czasie reakcji MPRT wynoszącym 1 ms. Jednocześnie monitor DIGMA obsługuje systemy adaptacyjnej synchronizacji AMD i NVIDIA w zakresie pracy 48-165 Hz, który w przypadku AMD można nieco rozszerzyć po aktywacji LFC.
Do podłączenia źródeł sygnału bohater recenzji oferuje następujący zestaw interfejsów: DP 1.4 z obsługą DSC, HDMI 2.1 i USB Type-C z obsługą DP Alt Mode dla pełnej współpracy z urządzeniami do noszenia (laptopy, tablety, niektóre telefony ) i moc ładowania PD 65 W .
Do podłączenia słuchawek można wykorzystać gniazdo audio 3,5 mm, a dwa głośniki o mocy 2 W każdy pełnią funkcję wbudowanego zestawu głośnikowego.
Badany model posiada siedem predefiniowanych trybów pracy obrazu, a także różne opcje efektu efektu technologii Low Blue Light, mającej na celu zmniejszenie zmęczenia oczu poprzez zmianę temperatury barwowej.
Wśród funkcji gier możemy zauważyć obecność różnych zabytków na ekranie oraz możliwość ustawiania liczników czasu gry z możliwością wyboru ich lokalizacji na polu ekranu.
⇡#Opcje i wygląd
DIGMA Pro Art L dostarczana jest w małym, ale ciężkim pudełku wykonanym z niemalowanej tektury, na którym przedstawiony jest schematyczny obraz wyświetlacza. Aby ułatwić przenoszenie, na górze znajduje się plastikowy uchwyt.
Na jednej stronie opakowania przedstawiono główne parametry techniczne urządzenia. Można na nim znaleźć także numer partii, numer seryjny, numer artykułu monitora, jego wagę, wersję (V1.2023) i przybliżoną datę produkcji (czerwiec 2024).
Na drugiej naklejce znajdują się informacje o producencie i importerze. W obu przypadkach okazały się to oddziały firmy Merlion. Miejsce produkcji – Chiny.
Pakiet monitora DIGMA Pro Art L obejmuje:
kabel zasilający;zewnętrzne zasilanie;kabel DP 1.4;Kabel USB typu C;mikrofibra do czyszczenia ekranu;skrócona instrukcja obsługi;karta gwarancyjna.
DIGMA Pro Art L ma konstrukcję bezramową, z plastikową osłoną na dole. Monitor dostępny w sprzedaży w dwóch dostępnych kolorach: zielonym oraz – ten który otrzymaliśmy – niebieskim. Obie opcje są wyposażone w ergonomicznie prostą aluminiową podstawkę i nie wymagają mocowania zgodnego ze standardem VESA.
Wyświetlacz wygląda dyskretnie, a jednocześnie tak stylowo i nowocześnie, jak to tylko możliwe – design rysowany jest według tych samych kanonów, według których pracuje Apple. Inaczej mówiąc, próbę kopiowania, choć w nieco uproszczonej wersji, trudno ukryć, ale nie widzimy w tym nic złego. Co więcej, bohater recenzji kosztuje kilka razy mniej niż monitory Apple i oferuje zupełnie inną kombinację cech.
Korpus modelu wykonany został z wysokiej jakości tworzywa sztucznego o matowej powierzchni. Zastosowano pseudo-bezramową konstrukcję, z tą różnicą, że dolna część panelu pokryta jest plastikową nakładką, pośrodku której znajduje się logo marki.
Prawie kwadratowy stojak z zaokrąglonymi narożnikami wykonany jest ze stopu aluminium. Jego powierzchnia jest anodowana i ma matowe wykończenie – dopasowane do koloru obudowy, jednak nadal występują wyraźne różnice wizualne w odcieniu.
Gumowe podkładki na podstawie stojaka chronią powierzchnię stołu przed zarysowaniami i zapobiegają przesuwaniu się monitora po gładkich powierzchniach.
W zestawie monitor jest zdemontowany – użytkownik będzie musiał samodzielnie przymocować podstawę do stojaka za pomocą trzech śrub z zestawu. Aby to zrobić, będziesz musiał uzbroić się w śrubokręt krzyżakowy i spędzić około minuty swojego czasu.
System prowadzenia kabli monitora DIGMA Pro sprowadza się do specjalnego wycięcia w środkowym słupku – dokładnie naprzeciw bloku złączy interfejsów na korpusie modelu. Naszym zdaniem, biorąc pod uwagę konstrukcję monitora, jest to jedyne słuszne rozwiązanie.
Ergonomia konstrukcji jest ograniczona: jedynie monitor można pochylić w niewielkim zakresie, a przy tym słychać trzaski i skrzypienia na styku elementów obudowy. Ergonomii monitora nie można poprawić – DIGMA Pro Art L nie jest wyposażona w mocowanie zgodne ze standardem VESA.
Pomimo niezbyt wysokiej ceny, monitor wykonany jest z bardzo wysokiej jakości i nie wygląda gorzej niż większość konkurentów. Wszystko na wysokim poziomie: wysokiej jakości obróbka części, malowanie bez wad, szczeliny są jednakowe na całej długości łączeń. Monitor nie posiada błyszczących elementów plastikowych – korpus jest nieplamiący i dzięki temu praktyczny.
Monitor DIGMA wyposażony jest w matrycę typu IPS z matową powierzchnią roboczą, która niezwykle skutecznie zwalcza odblaski na ekranie, jednak u niektórych użytkowników może dezorientować zauważalnym efektem krystalicznym (CE).
Za pomocą naklejki na korpusie urządzenia możesz sprawdzić wszystkie numery (seryjny, identyfikacyjny), jeszcze raz wyjaśnić nazwę modelu, poznać jego parametry elektryczne i ponownie sprawdzić, czy zostało wyprodukowane w Chinach.
Wszystkie interfejsy przyłączeniowe dla DIGMA Pro Art L znajdują się na jednym bloku w tylnej części i są skierowane do tyłu.
Monitor ma wbudowany układ akustyczny o łącznej mocy 4 W (dwa głośniki po 2 W każdy), co samo w sobie nie jest złe, ale w tym przypadku zrobiono to bardziej „na pokaz”. Ich maksymalna głośność jest niska, podobnie jak sama jakość dźwięku. Niskie częstotliwości są całkowicie nieobecne, a wraz ze wzrostem głośności w ciele pojawiają się rezonanse. Na niektóre podstawowe potrzeby wystarczą wbudowane głośniki, jednak podczas słuchania muzyki lub oglądania filmów lepiej zdać się na słuchawki lub kupić zewnętrzny system głośników.
⇡#Menu i sterowanie
Podstawą układu sterowania monitorem jest pięciopozycyjny joystick umieszczony na tylnej powierzchni obudowy, obok złączy interfejsu. Nie ma wskaźnika zasilania (stanu).
Szybkość menu jest wysoka. System błyskawicznie reaguje na działania użytkownika – nie zaobserwowaliśmy żadnych specjalnych opóźnień. Dzięki podpowiedziom wyświetlanym na ekranie obsługa monitora jest łatwa i prosta zarówno w dzień, jak i w nocy, przy braku oświetlenia zewnętrznego. Są one jednak potrzebne tylko na początku: sterowanie jest intuicyjne, każdy może to rozgryźć – i to wystarczająco szybko.
Aby zapewnić szybki dostęp, producent wybrał następujące funkcje: przełączanie źródła sygnału i trybu wstępnego, aktywację celownika gry i timera. Tego zestawu nie można zmienić.
Wizualna oprawa ekranu OSD nowego produktu nie została przeprojektowana; jego wygląd jest odziedziczony z głównej serii monitorów gamingowych marki DIGMA. Menu wykonane w kolorze niebieskim wygląda rustykalnie – widać wyraźną rozbieżność pomiędzy poziomem samego ekranu, a designem interfejsu.
Menu OSD monitora DIGMA Pro Art L składa się z pięciu głównych sekcji. Domyślnym językiem jest rosyjski, znajduje się tam blok informacyjny wskazujący rozdzielczość roboczą, częstotliwość skanowania i aktywność adaptacyjnych systemów synchronizacji, a także poziomy jasności i kontrastu.
Pierwsza sekcja zawiera ustawienia jasności i kontrastu, a także możliwość aktywacji dynamicznego kontrastu DCR. Prezentowanych jest także wszystkie siedem gotowych trybów obrazu.
Druga sekcja jest potrzebna do ręcznego wyboru wstępnie ustawionych trybów temperatury barwowej lub korekcji RGB w niestandardowym ustawieniu wstępnym.
Trzecia sekcja odpowiada za położenie menu, jego przejrzystość i czas przed zniknięciem, a także za wybór języka lokalizacji. Nawiasem mówiąc, tłumaczenie na język rosyjski jest całkiem poprawne i kompletne. Tym razem nie było żadnych skarg.
W czwartej sekcji możesz wybrać źródło sygnału (swoją drogą, automatyczne wykrywanie aktywnego wejścia działa świetnie), wyregulować poziom głośności, włączyć tryb Mute lub zresetować wszystkie ustawienia.
Ostatnia sekcja oferuje wybór trybu pracy skalera, można wybrać stopień wpływu funkcji Low Blue Light, można dostosować przyspieszenie panelu (Overdrive, który może nieznacznie zwiększyć szybkość reakcji), włączyć obsługę adaptacyjnego systemy synchronizacji i umożliwiają „wstawianie czarnej ramki” (MPRT).
Włączenie HDR w jednym z dwóch ustawień (Auto lub Włącz) powoduje zablokowanie większości ustawień obrazu, niezależnie od stanu HDR w systemie operacyjnym. Jest to dziwne i powoduje pewne trudności w interakcji z monitorem.
Nie znaleźliśmy dostępu do menu serwisowego monitora DIGMA, aby potwierdzić model zamontowanej matrycy.
⇡#Metodologia testowania
Monitor DIGMA Pro Art L został przetestowany przy użyciu kolorymetru X-Rite Display Pro Plus w połączeniu ze spektrofotometrem referencyjnym X-Rite i1 Pro 2, oprogramowaniem Argyll CMS z interfejsem graficznym DisplayCAL i programem HCFR Colormeter. Wszystkie operacje wykonano w systemie Windows 11 Pro 23H3, podczas testów częstotliwość odświeżania ekranu wynosiła 165 Hz, a wybrana głębia kolorów wynosiła 10 bitów.
Podobna kombinacja częstotliwości i głębi kolorów przy zachowaniu oryginalnej rozdzielczości jest dostępna również w przypadku połączenia HDMI. W przypadku korzystania z USB typu C możliwe są różne opcje. Przykładowo na urządzeniach Apple z systemem MacOS ostateczne parametry mogą się różnić w zależności od ograniczeń portu USB Type-C.
Zgodnie z metodyką będziemy mierzyć następujące parametry monitora:
jasność bieli, jasność czerni, współczynnik kontrastu przy mocy podświetlenia od 0 do 100% w przyrostach co 10%;gama kolorów;temperatura barwowa;krzywe gamma trzech podstawowych kolorów RGB;szara krzywa gamma;odchylenia oddawania barw DeltaE (wg normy CIEDE1994);równomierność oświetlenia, równomierność temperatury barwowej (w jednostkach odchylenia Kelvina i DeltaE) przy jasności w punkcie centralnym 100 cd/m2.
Wszystkie opisane powyżej pomiary wykonano przed i po kalibracji. Podczas testów mierzymy główne profile monitorów: domyślny, sRGB (jeśli jest dostępny) i Adobe RGB (jeśli jest dostępny). Kalibracja odbywa się w profilu domyślnym, z wyjątkiem specjalnych przypadków, które zostaną omówione później. W przypadku monitorów szerokogamutowych wybieramy tryb emulacji sprzętowej sRGB, jeśli jest dostępny. Przed rozpoczęciem wszelkich testów monitor nagrzewa się przez 3-4 godziny, a wszystkie jego ustawienia zostają zresetowane do ustawień fabrycznych.
Będziemy także kontynuować praktykę publikowania profili kalibracji testowanych przez nas monitorów. Jednocześnie laboratorium testowe 3DNews ostrzega, że taki profil nie będzie w stanie w 100% skorygować wad Twojego konkretnego monitora. Faktem jest, że wszystkie monitory (nawet w ramach tego samego modelu) z konieczności będą się od siebie różnić niewielkimi błędami oddawania barw. Wykonanie dwóch identycznych matryc jest fizycznie niemożliwe, dlatego każda poważna kalibracja monitora wymaga kolorymetru lub spektrofotometru. Ale „uniwersalny” profil stworzony dla konkretnego przypadku może ogólnie poprawić sytuację w przypadku innych urządzeń tego samego modelu, szczególnie w przypadku tanich wyświetlaczy z wyraźnymi wadami oddawania barw.
⇡#Parametry operacyjne
W monitorze DIGMA Pro Art L użytkownik może znaleźć siedem gotowych trybów. Wśród nich w pełni przetestowaliśmy tylko domyślne ustawienie „Standard”, zbadaliśmy wpływ funkcji Low Blue Light na parametry ekranu, sprawdziliśmy emulację sRGB i oceniliśmy wyniki wyświetlania po ręcznej regulacji i kalibracji.
Podczas testów wykorzystaliśmy interfejs DisplayPort 1.4 z DSC jako najpopularniejszy i bezproblemowy interfejs dostępny do podłączenia do komputera PC. Wykorzystana karta graficzna to NVIDIA GeForce RTX 3080 FE.
Domyślnie ustawienia głównych parametrów wyglądają następująco:
tryb – „Standardowy”;jasność – 80;kontrast – 50;DCR – wyłączony;HDR – wyłączony;temperatura barwowa – „Ciepła”;Słabe niebieskie światło – wyłączone;overclocking (czas reakcji) – wyłączony.
Podczas ręcznej regulacji (100 cd/m2 i 6500 K) zmianie uległy następujące parametry:
tryb – „Standardowy”;jasność – 20;temperatura barwowa – „Użytkownik” (45/48/44);podkręcanie (czas reakcji) – włączone.
Aby uzyskać dostęp do pełnej listy niezbędnych parametrów, pozostawiliśmy monitor w trybie „Standard”. Aby uzyskać wymagane wartości i poprawić wyniki monitora, wystarczyło wyregulować tylko dwa główne parametry: jasność i temperaturę barwową (RGB Gain). Jako dodatkowy efekt uruchomiono także „podkręcanie” panelu, które odpowiada za czas reakcji matrycy.
⇡#Jasność bieli, jasność czerni, współczynnik kontrastu
Wstępny test został przeprowadzony w trybie „Standard” z fabrycznymi ustawieniami temperatury barwowej („Ciepła”).
Jasność menu (%)Jasność bieli (cd/m2)Jasność czerni (cd/m2)Kontrast statyczny (x:1)1003760,3561056903430,3251055803110,2921065702750,2621050602370,2251053502010,1911052401630,1551052301250,118105920940,089105610660,06210650240,0231043
Maksymalna jasność w tym przypadku wyniosła 376 cd/m2, a dolna wartość 24 cd/m2. Zakres działania jest niezwykle szeroki. Współczynnik kontrastu wynosi średnio 1055:1, czyli jest nieco wyższy od deklarowanego przez producenta i jest dobrym wynikiem jak na monitor typu IPS.
Przejście na niestandardowe ustawienia temperatury barwowej nie spowodowało poszerzenia zakresu jasności roboczej i zwiększenia głębi czerni. Podobnie jest z HDR – włączenie rozszerzonego zakresu dynamiki w środowisku OS nie wpływa na możliwości urządzenia. Wyniki pozostają na pierwotnym poziomie i zależą wyłącznie od parametrów ustawionych w menu monitora.
⇡#Wyniki przy ustawieniach fabrycznych (tryb standardowy)
Według producenta monitor wyposażony jest w matrycę o rozszerzonej gamie barw. Na podstawie uzyskanego widma podświetlenia można stwierdzić, że jako modyfikującą warstwę rozpraszającą zastosowano związek chemiczny PFS Phosphor, dzięki czemu możliwe jest pokazanie wysokich wyników nie tylko w odniesieniu do przestrzeni sRGB, ale także DCI-P3, stosowany w kinie zawodowym.
Dla przeciętnego konsumenta oznacza to, że każda treść na ekranie nowego monitora DIGMA Pro Art L będzie bardziej nasycona kolorami niż na monitorach z konwencjonalnym podświetleniem W-LED. W przypadku gier i innych sytuacji, gdy wysoka wierność kolorów nie jest dla Ciebie ważna, jest to raczej plus. Ale w przypadku pracy z kolorem, przy braku pewnej wiedzy i indywidualnego profilu kolorów urządzenia, może to być również wadą.
Przy ustawieniach domyślnych monitor spełniał wymagania DCI-P3 w 94,8%, a sRGB w 99,8%, przekraczając jego granice o 50% – bardzo dobry wynik, odpowiadający deklarowanym cechom.
Fabrycznie punkt bieli Pro Art L jest ustawiony na średni poziom prawie 6700 K i odchylenie 3,7 DeltaE94 przy idealnej stabilności CG w skali szarości.
Przy ustawieniach domyślnych kontrast jest zauważalnie zwiększony, ale nadal jest widoczna w głębokich cieniach. Nie ma możliwości szybkiej zmiany ustawień krzywej gamma – monitor DIGMA Pro nie posiada gotowych trybów gamma.
Biorąc pod uwagę zidentyfikowane cechy ustawień fabrycznych, a także możliwości reprodukcji kolorów matrycy, testując monitor poprzez ArgyllCMS, skorzystaliśmy z referencji Display P3. Jednak w tym przypadku nie będzie możliwe od razu uzyskanie dobrych wyników. Monitor DIGMA wymaga wyjaśnienia charakterystyki kolorów, edycji RGB, a także regulacji jasności, aby zapewnić wygodniejszą, długoterminową pracę na ekranie. Wszystko to można wykonać podczas pełnej kalibracji wyświetlacza.
⇡#Wyniki po konfiguracji i kalibracji
Podczas ręcznego strojenia zmniejszyliśmy jasność i zmieniliśmy wartości wzmocnienia RGB, aby osiągnąć pożądaną temperaturę punktu bieli. Wszystkie inne zmiany są dostępne tylko poprzez edycję obszaru LUT karty graficznej, ponieważ monitor nie ma trybów gamma ani nie reguluje widoczności ciemnych obszarów.
Wprowadzone zmiany i wykonana kalibracja nieznacznie zmniejszyły pokrycie kolorów, a dzięki przejściu do trybu sterowania ręcznego współczynnik kontrastu wzrósł do 1130:1, czyli nawet nieznacznie powyżej wartości uzyskanych przy ustawieniach fabrycznych.
Po korektach uzyskaliśmy neutralną równowagę obrazu z prawidłowym punktem bieli i odcieniami szarości, które zachowały wysoką stabilność CG w całym zakresie operacyjnym.
Wprowadzone zmiany wpłynęły pozytywnie na krzywe gamma i osiągnęliśmy wymagany efekt, który okazał się wyjątkowo stabilny w czasie – przy monitorze DIGMA nie wykryto żadnych spadków w dokładności oddawania barw. Jeżeli zachodzi potrzeba dalszego zwiększenia widoczności w głębokich cieniach, monitor można skalibrować do krzywej gamma sRGB, a nie do klasycznej ze wskaźnikiem funkcji aproksymacji 2,2.
W wyniku pełnej kalibracji odchyłki DeltaE94 nie przekroczyły średnio 0,22, a maksymalnie 1,22. W tym stanie bohater recenzji idealnie nadaje się do profesjonalnej pracy z kolorem w każdym z istotnych obszarów, w których jest wystarczająca przestrzeń barw sRGB i DCI-P3/Display P3.
⇡#Wyniki w trybie emulacji sRGB
Jako że testowaną nowością jest monitor z początkowo rozszerzoną gamą barw (CO), nic dziwnego, że znajdziemy w nim tryb emulacji sRGB, w którym komponenty mieszają się w czyste kolory, co prowadzi do zawężenia CO. Tym razem tryb znajduje się na ogólnej liście dostępnych presetów, a nie w sekcji z ustawieniami temperatury barwowej.
Emulacja sRGB wykonywana jest na bardzo dobrym poziomie, szczególnie jak na rozwiązanie gamingowe od nowicjusza na rynku monitorów. Bazowa jasność po przełączeniu w tryb wzrasta w stosunku do fabrycznej i wynosi 364 nitów. Można go bezpiecznie regulować w szerokim zakresie, ale regulacja temperatury barwowej staje się niedostępna – jest to częste zjawisko w przypadku monitorów dowolnego poziomu.
Ustawia to punkt bieli na ~7250 K z lekko zauważalnym fioletowym fałszywym odcieniem, co daje DeltaE wynoszącą 12 jednostek. Można to skorygować jedynie za pomocą dodatkowej kalibracji poprzez edycję LUT karty graficznej.
Krzywe gamma w trybie sRGB ustawione są zgodnie ze standardem – zwiększona jest widoczność głębokich cieni, ale występuje pewna nierównowaga kanałów RGB w obszarze 50-90%.
W końcowym raporcie Argyll CMS problemy globalne zostały zidentyfikowane jedynie za pomocą białego punktu. Poza tym program zaobserwował dobrą dokładność emulacji podstawowej przestrzeni sRGB i całkiem poprawne ustawienia gamma. Tak więc, jeśli nie znajdziesz wady, to badany tryb jest całkiem odpowiedni do ciągłego użytkowania, gdy nie ma potrzeby i/lub możliwości korzystania z oprogramowania obsługującego system zarządzania kolorami (CMS) i nie przeszkadza mu niewystarczająco precyzyjny CG ustawienia.
⇡#Wyniki w trybie „Słabe niebieskie światło – maksimum”.
Porozmawiajmy teraz o „zmniejszaniu zmęczenia oczu” i trybach takich jak Low Blue Light (LBL) – żaden nowoczesny model nie obejdzie się bez czegoś takiego. DIGMA pozostawiła znaną i zrozumiałą nazwę, umożliwiła regulację stopnia naświetlenia (4 poziomy) i zachowała możliwość regulacji jasności, aby jeszcze bardziej zmniejszyć zmęczenie oczu, szczególnie podczas pracy przy słabym oświetleniu zewnętrznym.
Ostatni poziom („Maksymalny”) pozwoli uzyskać punkt bieli 4400 K bez wyraźnego fałszywego zabarwienia. Początkowo ustawiona jasność wynosiła 307 nitów, co jest szczerze mówiąc zbyt wysoką wartością, ale można ją dostosować do własnych potrzeb i poziomu oświetlenia otoczenia.
Ze względu na znaczący wpływ na oddawanie barw i ogólną tonację obrazu, gama kolorów monitora DIGMA w tym trybie jest zmniejszona, ale nie można powiedzieć, że jest krytyczna. Jednak obraz na ekranie wygląda nienaturalnie – wszystko jest w żółto-pomarańczowych odcieniach.
Czy można długo pracować na tych ustawieniach? Mamy co do tego poważne wątpliwości, ponieważ w całym zakresie utrzymuje się rozproszony odcień i wyjątkowo niska temperatura barwowa. Jest to jednak miły szczegół i prowadzi do idealnej stabilności CG wszystkich odcieni szarości.
W tym przypadku krzywe gamma są niemal takie same, jak przy standardowych ustawieniach, w związku z czym producent nie przewidział żadnego dodatkowego zmniejszenia zmęczenia oczu, poza zmianą tonacji obrazu.
Konfigurowanie takiego monitora nie ma szczególnego sensu. Tryb wymaga dodatkowej regulacji ze strony użytkownika, ale jeszcze skuteczniejsze będzie ręczne dostosowanie jasności i RGB, aby uzyskać przyjemniejszy dla oka „ciepły” obraz przy znacznie niższej jasności.
⇡#Jednorodność podświetlenia
Jednorodność podświetlenia wyświetlacza sprawdzono po zmniejszeniu jasności w centralnym punkcie monitora do 100 cd/m2 i ustawieniu temperatury barwowej na ~6500 kelwinów. W modelu nie zastosowano systemu kompensacji nierównomierności oświetlenia oraz nie zastosowano funkcji Local Dimming.
Powyższe zdjęcie przedstawia zdjęcie białego pola z pewną kompensacją ekspozycji podczas fotografowania (w ciemności) i dalszą obróbką programową w celu bardziej wizualnego przedstawienia równomierności oświetlenia.
Pewne problemy z równomiernością oświetlenia widoczne są zarówno na polu białym, jak i na polach jednolitych o innych odcieniach światła. Udało nam się je wyraźniej pokazać, wykorzystując różne odcienie szarości na powyższych zdjęciach.
Średnie odchylenie od punktu środkowego wyniosło 9,7%, a maksymalne 29%. Jasna strefa skupiona jest na większej części ekranu, a wyraźne przyciemnienie zauważalne jest jedynie od dwóch brzegów matrycy – to dobry wynik, szczególnie jak na monitor tej klasy i ceny. Podobne wyniki osiąga wielu konkurentów, także tych z wyższej klasy.
Monitor ma nieco więcej problemów z równomiernością temperatury barwowej. Rozrzut wartości zbliżył się prawie do 1000 K, średnie odchylenie od punktu centralnego wynosi 3,3%, maksymalnie 13,2%. Temperatura barwowa wzrasta od góry do dołu i osiąga maksimum w dwóch dolnych rogach, co można zauważyć nawet bez użycia przyrządów pomiarowych.
Przyjrzyjmy się teraz równomierności oświetlenia i różnym efektom barwnym w przypadku czarnego pola. Zrobimy to za pomocą dwóch zdjęć wykonanych w różnych odległościach od ekranu (~70 i 150 cm).
W pierwszym przypadku Glow okazał się dość typowy – cztery podkreślone rogi z wyraźnie fałszywymi odcieniami. Ta funkcja może negatywnie wpłynąć na wrażenia podczas pracy przy monitorze (jeśli siedzisz bardzo blisko ekranu), podczas ładowania systemu nawet w ciągu dnia, podczas oglądania filmów i w oprogramowaniu z ciemnym interfejsem graficznym. Jest to coś, na co powinieneś być przygotowany.
Снижение яркости не сильно скажется на ваших впечатлениях, ведь глаза быстро адаптируются к изменившимся условиям, и все эффекты будут снова видны, как и раньше. Тут ничего нового – всё как и у всех прямых аналогов и большинства других мониторов на базе различных IPS.
При отдалении же от экрана Glow полностью исчезает и чёрный фон начинает демонстрировать реальную равномерность подсветки. В этом случае у полученного на тестирование экземпляра мы выявили порядка 4-5 рассеянных засветок в нижней части панели, а также некоторую неоднородность поверхности и отличающуюся ЦТ чёрного. Несмотря на подобное, результат можно отнести к хорошим. Многие модели на рынке покажут вам куда больше «ужасов», чем схожий экземпляр DIGMA Pro Art L.
⇡#Качество градиентов и бандинг
В DIGMA Pro Art L, по заверению производителя, используется псевдо-10-битная матрица. Глубину цвета на данном уровне возможно установить в настройках драйвера при максимальной частоте вертикальной развёртки в 165 Гц при использовании любого доступного соединения.
В привычных тестовых приложениях мы наблюдали корректные переходы между полутонами, а после применения созданного в ходе калибровки профиля монитор DIGMA продемонстрировал ожидаемое снижение плавности из-за появления некоторого количества более резких переходов со слабо выраженными паразитными оттенками.
Что касается такого вопроса, как «бандинг», то монитор бренда DIGMA Pro показал себя молодцом. Паразитные оттенки и грубые переходы на сложных изображениях выражены на уровне подавляющей части прямых конкурентов – результат хороший.
⇡#Скорость отклика, задержка вывода и адаптивная синхронизация
Теперь перейдём к скоростным показателям дисплея. Для своей новинки в DIGMA указали только скоростные показатели по стандарту GtG – 2 мс, что для игрового 165-Гц монитора от российского бренда – вполне неплохо. Дополнительный разгон по частоте (Overclock) не предусмотрен, а уменьшение времени отклика (Overdrive) позволяет несколько увеличить фактическую скорость панели.
DIGMA Pro Art L – тот случай, когда особым нареканиям по поводу скорости взяться неоткуда. На просторах интернета можно встретить отзывы о том, что монитор не отличается высокими результатами в сравнении с конкурентами, однако, следует отметить, что реальные измерения этого не подтверждают.
Для анализа времени отклика, исходя из особенностей работы новинки, мы выбрали так называемое воспринимаемое время отклика (Perceived Time), учитывающее возможные артефакты и время для полной фиксации требуемой яркости. Также мы продолжили использовать наиболее строгий допуск RGB 5, а поэтому рассчитывать на сверхнизкие значения в таком случае точно не стоит.
В ходе тестирования аппаратно-программным комплексом OSRTT мы проверили работу монитора DIGMA на максимальной частоте в 165 Гц с выключенным (по умолчанию) и активированным Overdrive (в меню монитора представлен как «Разгон»).
Без OD модель обеспечивает базовую скорость для игровой модели: среднее время отклика составило почти 9 мс – многовато будет! После же активации «разгона» время отклика снижается до 5,7 мс при отсутствии заметных артефактов – это уровень большинства 144-165 Гц моделей в рассматриваемом классе. Лучшие же представители, в режимах без видимых артефактов, демонстрируют около 4,3-4,6 мс в среднем, что визуально не сильно быстрее, и это точно не является их важным отличием.
Увеличить визуальную чёткость движущихся объектов на экране можно с помощью опции «вставки чёрного кадра». Работает она у монитора DIGMA не лучшим образом и не поддаётся дополнительной настройке. Вычислять время отклика при активном MPRT нет никакого смысла – подсветка остаётся включённой лишь непродолжительную долю каждого кадра, а поэтому мы имеем на выходе уже готовый кадр. В данном случае скорости панели не совсем хватает, а поэтому приходится наблюдать двоение объекта – вполне обычное явление в классе.
Дополнительно мы измерили время задержки. Так называемый input-lag при выставленной частоте развёртки в 165 Гц составил всего 3,8 мс – прекрасный результат.
Для возможности активации систем адаптивной синхронизации в настройках монитора необходимо активировать пункт «FreeSync». После этого вы с легкостью сможете включить G-Sync в режиме Compatible (его официальная поддержка у монитора отсутствует) или тот самый FreeSync в случае с видеокартами AMD. Работоспособность первой системы проверена: проблем не возникает, а рабочий диапазон достаточно широкий и составляет 48—165 Гц.
Пропуск кадров на частоте 165 Гц отсутствует – фотография соответствующего теста TestUFO представлена выше.
⇡#Углы обзора и Glow-эффект
Монитор DIGMA Pro Art L использует современную матрицу IPS, а поэтому никаких серьёзных проблем с углами обзора и стабильностью картинки быть не может.
При незначительных изменениях угла просмотра в горизонтальной плоскости картинка на экране совсем не меняется. Если увеличить угол до 30-45 градусов, то изображение становится менее контрастным, снижается насыщенность некоторых цветов, слегка высветляются тени. При отклонении в вертикальной плоскости картинка на экране портится значительно быстрее и сильнее.
Glow-эффект — в прямом понимании этого термина — проявляет себя на цветных изображениях при взгляде под большим углом, если привстать над монитором. Однако таких резких изменений картинки, как в случае с *VA- и тем более TN+Film-матрицами, вы здесь не увидите. На фото можно наблюдать общее снижение контрастности с выраженным фиолетовым оттенком.
На чёрном поле Glow проявляет себя также во всей красе, что для любителей IPS-дисплеев – не в новинку. Степень проявления разных паразитных оттенков зависит от того, с какой стороны от экрана вы встанете и под каким углом будете на него смотреть. И конечно, на визуальное восприятие влияет выставленная яркость подсветки — чем она ниже, тем меньше проблем. Но полностью от них избавиться всё равно не выйдет – такова природа нашего адаптивного зрения, и это следует учитывать в первую очередь.
⇡#Кристаллический эффект, резкость, масштабирование, ШИМ
В мониторе DIGMA Pro Art L используется IPS-матрица с полноценной матовой рабочей поверхностью.
При обычных условиях работы различимость кристаллического эффекта находится на среднем уровне, а при изменении угла просмотра (взгляде сверху/снизу/cбоку) визуально несколько снижается. Благодаря этому антибликовые свойства у поверхности ярко выражены, а конечному потребителю не придётся выкручивать яркость для борьбы с отражениями и сохранения визуального контраста изображения.
К отображению мелких элементов и прорисовке текста различной величины претензий у нас не возникло. Монитор уверенно проходит все тесты и оставляет положительное впечатление от картинки на экране. Отдельно напомним, что настроек резкости у изучаемого монитора нет – это плюс: не удастся испортить то, что править не требуется.
Дисплей обладает Flicker-Free-подсветкой, что было подтверждено в ходе наших тестов. При любом уровне яркости ШИ-модуляция не используется, есть лишь незначительные пульсации. За свои глаза пользователи могут быть спокойны. Осталось не забывать о необходимости делать перерывы в работе и не выставлять слишком высокую яркость при низкой или средней внешней освещённости.
В мониторе DIGMA Pro Art L используется внешний блок питания средних габаритов. Никаких паразитных звуков в ходе работы монитора при любых настройках мы не отметили.
⇡#Выводы
Игровой монитор DIGMA Pro Art L – выбор тех, кто ценит стиль и минимализм, но при этом любит поиграть в игры. Производитель предложил интересный подход, которым ранее не воспользовались крупные иностранные бренды и, возможно, поступили так зря – сегмент мог заиграть новыми красками. С другой стороны, «красок» вполне достаточно и у DIGMA: герой обзора представлен в продаже в двух цветах – синем и зелёном. Варианты не самые универсальные, но зато интересные и эксклюзивные.
В вопросах рабочих характеристик и подхода инженеров DIGMA при настройке устройства нам всё предельно ясно. На этот раз производитель не допустил явных ошибок, но вместе с тем сохранил лишь самые важные функции игрового решения – без излишка, как это бывает у моделей многих А-брендов. Такой подход имеет право на существование и нацелен на упрощение взаимодействия конечного потребителя с устройством.
Для своего класса модель хорошо настроена и предлагает ровно тот же уровень картинки, что и почти все конкуренты. После активации «разгона» матрицы не возникает вопросов и к скорости отклика, при этом видимые артефакты отсутствуют. К реальным минусам проверенного экземпляра, пожалуй, можно отнести только низкую равномерность подсветки по уровню ЦТ, а также отсутствие VESA-совместимого крепления (но такова участь всех DIGMA Pro Art). Удачи в выборе!
С файлового сервера 3DNews.ru можно скачать цветовой профиль для этого монитора, который мы получили после ручной настройки и профилирования.
Достоинства:
современный дизайн и в целом уникальный внешний вид для игровой модели;отличное качество материалов и сборки;широкий выбор современных интерфейсов подключения (DP 1.4 с DSC, HDMI 2.1, USB Type-C с DP Alt Mode и зарядкой 65 Вт);встроенная акустическая система – но на какое-либо качество рассчитывать не стоит;удобная система управления на базе 5-позиционного джойстика;поддержка воспроизведения HDR10-контента – но при установке режимов «Авто» или «Вкл.» в меню монитора ограничивается изменение большинства параметров;подсветка с модифицированным спектром (для снижения нагрузки на глаза и расширения цветового охвата) без мерцания (Flicker-Free) во всём диапазоне регулировки яркости;широкий цветовой охват матрицы и высокая точность эмуляции рабочего пространства sRGB в соответствующем предустановленном режиме – проблема только с установкой точки белого, которую нельзя поправить вручную;широкий диапазон регулировки яркости (24-376 нит) с увеличенным до 1100:1 коэффициентом контрастности;высокая стабильность цветовой температуры оттенков серого в большинстве рабочих режимов;достойный уровень заводской настройки в режиме с максимальным цветовым охватом;высокая плавность и скорость отклика после активации Overdrive – ничем не хуже большинства именитых конкурентов;поддержка технологий адаптивной синхронизации AMD FreeSync и NVIDIA G-Sync в режиме совместимости (но без официальной сертификации);хорошая равномерность подсветки по уровню яркости и ЦТ на светлых оттенках;хорошие углы обзора и высокая стабильность картинки;официальная гарантия на территории РФ и развитость сети сервисных центров.
Недостатки:
ограниченная эргономика подставки и отсутствие VESA-совместимого крепления;низкая равномерность подсветки по уровню цветовой температуры – возможно, зависит от экземпляра.
Может не устроить:
абсолютно матовая поверхность экрана с заметным кристаллическим эффектом – не очень современно;отсутствие USB-портов для подключения периферии;средняя равномерность подсветки по уровню яркости на светлых полях;точечные дефекты подсветки на чёрном поле и некоторая неоднородность по рабочей температуре – общий же результат выше среднего для данного класса устройств;сильный (то есть стандартный для IPS) Glow-эффект на чёрных полях;появление фиолетового паразитного оттенка при изменении угла просмотра. ⇣ Содержание Технические характеристики Комплектация и внешний вид Меню и управление Методика тестирования Рабочие параметры Яркость белого, яркость чёрного, коэффициент контрастности Результаты при заводских настройках (режим «Стандарт») Результаты после настройки и калибровки Результаты в режиме эмуляции sRGB Результаты в режиме «Low Blue Light — Максимальный» Равномерность подсветки Качество градиентов и бандинг Скорость отклика, задержка вывода и адаптивная синхронизация Углы обзора и Glow-эффект Кристаллический эффект, резкость, масштабирование, ШИМ Выводы Комментировать ( ) Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Recenzja i testowanie telewizora Sber SDX-50U4010B Smart 4K: Pozdrawiam konkurencję Poradnik dotyczący wyboru monitora do gier w 2024 r.: najważniejsza jest szybkość! Recenzja monitora MSI MEG 342C QD-OLED UWQHD: zbliżają się wakacje Recenzja projektora laserowego Hisense Laser Mini Projector C1 4K: zaawansowane technologie w akcji Recenzja telewizora DIGMA PRO QLED+ 43L: od razu atuty Recenzja monitora Samsung ViewFinity S9 S90PC 5K: profesjonalny wyświetlacz nowej generacji