Nowy artykuł: Recenzja karty graficznej Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC: najbardziej zaawansowana technologicznie z najtańszej
Wśród akceleratorów z linii Arc, A380 jako pierwszy trafił na rynek i w rezultacie przejął na siebie ciężar niezwykle prymitywnego oprogramowania dyskretnych procesorów graficznych Intela. W naszej recenzji Arc A380 dwa lata temu nie mogliśmy nawet podkręcić karty graficznej z powodu problemów z interfejsem Arc Control. Oznacza to jednak, że Arc A380 przeszedł najdłuższą drogę optymalizacji sterowników i teoretycznie jego wydajność powinna wzrosnąć bardziej niż u starszych przedstawicieli serii. Ponadto akceleratory Intel Arc są obecnie produkowane przez szereg firm partnerskich. Przyjrzyjmy się jednemu z tych urządzeń (z dużym fabrycznym podkręcaniem) wyprodukowanym przez Gigabyte.
⇡#Dane techniczne, ceny
Kosztem 15 223 rubli. Na rynku rosyjskim Arc A380 jest najtańszym rozwiązaniem wśród kart graficznych dwóch ostatnich generacji trzech największych producentów procesorów graficznych. Jedyną tańszą wersją jest uproszczona wersja na tym samym chipie ACM-G11 – Arc A310. W przybliżeniu w tej samej cenie co Arc A380 – mniej niż 16 tysięcy rubli. — w sprzedaży znajdują się wyraźnie przestarzałe karty GeForce GTX 1650 i Radeon RX 6400. Jednak w odróżnieniu od bezpośrednich konkurentów, urządzenie Intela ma nie 4, a 6 GB pamięci wideo – tę ilość można już uznać za rozsądne minimum jak na klasę ekonomiczną. karta graficzna do gier. Poza tym GeForce GTX 1650 nie obsługuje sprzętowo ray tracingu, a na niższych modelach AMD jest to praktycznie martwe. Kolejną zaletą Arc A380 jest potężny multimedialny układ ASIC, który może dekodować i kodować wideo AV1. Obaj konkurenci nie mogą tego zrobić, a Radeon RX 6500 XT i młodsze w ogóle nie mają sprzętowego kodera. Wreszcie, oprócz uniwersalnego narzędzia do skalowania FSR, akceleratory Intel skalują ramki z najwyższą jakością przy użyciu opatentowanego algorytmu XeSS (inne procesory graficzne zadowalają się uproszczonymi rdzeniami obliczeniowymi).
Radeon RX 6500 XT (od 18,5 tys. zł) obiecuje wyższą wydajność w grach rastrowych, ale tylko wtedy, gdy ma 4 GB pamięci wideo. Cena głównego spoilera Arc A380 spadła do 19 tysięcy rubli. GeForce RTX 3050, który nie ustępuje karcie graficznej Intela pod względem bogactwa funkcji, pojemności VRAM i z pewnością przewyższa ją wydajnością. A jeśli poza grami rasteryzowanymi nic nie jest wymagane od akceleratora, istnieją modele z podrodziny GeForce GTX 1660.
ProducentIntelGigabyteModelŁuk A380Intel Arc A380 WINDFORCE OCGPUNazwaDG2-128 (ACM-G11)DG2-128 (ACM-G11)MikroarchitekturaAlchemikAlchemikProces technicznyTSMC N6TSMC N6Liczba tranzystorów, miliardy7.27.2Częstotliwość zegara, MHz: zegar podstawowy/zegar wzmocniony2000/20502000/2450Moduły cieniujące ALU FP3210241024Jednostki mapowania tekstur (TMU)6464Jednostki operacji rasteryzacji (ROP)3232Bloki XMX128128Rdzenie RT88BARANSzerokość magistrali, bity9696Typ chipaSGRAM GDDR6SGRAM GDDR6Częstotliwość zegara, MHz (przepustowość na styk, Mbit/s)1938 (15500)1938 (15500)Objętość, MB6 1446 144Rozmiar pamięci podręcznej L2, MB44Magistrala we/wyPCI Express 4.0x8PCI Express 4.0x16WydajnośćWydajność szczytowa FP32, GFLOPS (w oparciu o maksymalną określoną częstotliwość)4 1985018Wydajność FP64/FP321/41/4Wydajność FP16/FP322/12/1Przepustowość pamięci RAM, GB/s186186Wyjście obrazuInterfejsy wyjściowe obrazuDisplayPort 2.0, HDMI 2.0b (2.1)DisplayPort 2.0, HDMI 2.0b (2.1)TBP/TDP, W7584Cena detaliczna (Rosja), rub.od 15 104 (market.yandex.ru)od 16 460 (market.yandex.ru)
Referencyjny pobór mocy Arc A380 jest ustalony na 75 W, dzięki czemu karta graficzna ma wystarczającą moc ze gniazda PCI Express, dzięki czemu taktowanie procesora graficznego nie przekracza 2,05 GHz. Urządzenia z dodatkowym złączem zasilania pracują na znacznie wyższych częstotliwościach – procesor graficzny Gigabyte WINDFORCE OC przyspiesza do 2,45 GHz. Produkt Gigabyte jest droższy od najtańszych opcji Arc A380, ale niewiele: w okresie prac nad recenzją minimalny koszt urządzenia wyniósł 16,5 tys. Rubli.
Należy pamiętać, że pomimo atrakcyjnego stosunku ceny do możliwości, Arc A380 (i inne dyskretne akceleratory Intela) słabo nadają się do modernizacji starszych komputerów, które nie obsługują funkcji Resizable BAR. Karta graficzna będzie działać, ale straci ponad 20% wydajności w grach.
⇡#Budownictwo
Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC to niewielka karta graficzna o długości 205 i szerokości 133 mm (łącznie z płytą montażową), która zajmuje dwa sloty w obudowie PC. Urządzenie nie posiada podświetlenia LED. Nie ma też tylnej ścianki, ale w tym przypadku pełniłaby ona jedynie funkcję dekoracyjną, gdyż wszystkie kości VRAM są wlutowane na przedniej stronie płytki drukowanej.
Układ chłodzenia składa się z dwóch wentylatorów o średnicy wirnika 77 mm, które nadmuchują prosty grzejnik wykonany z jednego kawałka aluminium. Przy niskim obciążeniu procesora graficznego karta graficzna jest chłodzona pasywnie, ale nawet na otwartym stanowisku testowym wentylatory czasami ożywają na kilka sekund. Możliwe, że w słabo wentylowanej obudowie będą musiały się stale obracać z małą prędkością.
⇡#PCB
Karta graficzna jest zmontowana na niczym nie wyróżniającej się płytce drukowanej z trójfazowym systemem zasilania. Dwie fazy sterowane przez kontroler MPS M2940A PWM wyposażono w zespoły tranzystorów MPS MP87992 o prądzie znamionowym 70 A. Zasilanie układów VRAM jest jednofazowe.
Same układy pamięci Samsung K4ZAF325BM-HC16 są zaprojektowane dla przepustowości 16 Gbit/s, z czego Arc A380 wykorzystuje tylko 15,5. Procesory graficzne z rodziny Alchemist nie obsługują HDMI 2.1. W wersjach premium starszych modeli Arca problem ten rozwiązuje układ konwertujący DisplayPort na HDMI 2.1, jednak tutaj go brakuje.
⇡#Stanowisko badawcze, metodologia testów
Stanowisko testoweProcesorAMD Ryzen 9 7950X3D (PBO +150 MHz, CU -20)Płyta głównaASUS ROG Crosshair X670E HeroBARANG.Skill Trident Z5 Neo RGB (F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR), 2 × 32 GB (6200 MT/s, CL30)ROMSolidigm P44 Pro, 2 TBjednostka napędowaCorsair AX1600i, 1600 WUkład chłodzenia procesoraEK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGBRamaOtwarte stoiskosystem operacyjnyWindows 11ProOprogramowanie dla procesorów graficznych AMDWszystkie karty graficzneAMD Software Adrenalin Edition 24.10.1Oprogramowanie dla procesorów graficznych IntelWszystkie karty graficzneSterownik karty graficznej Intel 31.0.101.3802Oprogramowanie GPU NVIDIAWszystkie karty graficzneSterownik NVIDIA GeForce Game Ready 565.90Gry bez ray tracinguGraAPIMetoda testowaUstawienia graficzneAlana Wake’a 2DirectX 12OCAT, lokalizacja Bright FallsPrzeciętna jakość grafikiCzarny mit: WukongDirectX 12Wbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafikiCyberpunka 2077DirectX 12Wbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafikiF1 23DirectX 12Wbudowany benchmarkMaks. jakość grafiki; Obwód MonakoDziedzictwo HogwartuDirectX 12OCAT, przejażdżka trolejbusem w misji Droga do HogwartuPrzeciętna jakość grafikiExodus metraDirectX 12Wbudowany benchmarkŚrednia jakość grafiki; Współczynnik cieniowania: 100%Red Dead Redemption 2WulkanWbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafikiPowrótDirectX 12Wbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafikiTotal War: WARHAMMER IIIDirectX 11Wbudowany test porównawczy (Mirrors of Madness Benchmark)Przeciętna jakość grafikiObejrzyj Psy: LegionDirectX 12Wbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafikiGry wykorzystujące śledzenie promieniGraAPIMetoda testowaUstawienia graficzneUłuskowienieAlana Wake’a 2DirectX 12OCAT, lokalizacja Bright FallsPrzeciętna jakość grafiki i ray tracinguDLSS (DLSS + generowanie klatek, wyłączona rekonstrukcja promieni DLSS)/zrównoważony FSRCzarny mit: WukongWbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafiki i ray tracinguDLSS (DLSS + generowanie ramek)/FSR (FSR + generowanie ramek)/Zrównoważony XeSSCyberpunka 2077Wbudowany test porównawczy (OCAT do generowania ramek DLSS)Przeciętna jakość grafiki i ray tracinguDLSS (DLSS + generowanie klatek, wyłączona rekonstrukcja promieni DLSS)/FSR/XeSS zrównoważonyF1 23Wbudowany benchmarkMaks. jakość grafiki; Obwód MonakoZrównoważony DLSS/FSR/XeSSDziedzictwo HogwartuOCAT, przejażdżka trolejbusem w misji Droga do HogwartuPrzeciętna jakość grafiki i ray tracinguZrównoważony DLSS (DLSS + generowanie ramek)/FSR/XeSSZaczarowana edycja Metro ExodusWbudowany benchmarkŚrednia jakość grafiki; Śledzenie promieni: Normalne; Odbicia: hybrydowe; VRS: 1xZrównoważony DLSSPowrótWbudowany test porównawczy (OCAT do generowania ramek DLSS)Przeciętna jakość grafiki i ray tracinguZrównoważony DLSS (DLSS + generowanie ramek)/FSR/XeSSObejrzyj Psy: LegionWbudowany benchmarkPrzeciętna jakość grafiki i ray tracinguZrównoważony DLSS
W większości gier średnią i minimalną (wskazujemy 1. percentyl rozkładu) liczbę klatek na sekundę wyznacza się na podstawie tablicy czasów renderowania poszczególnych klatek lub chwilowej liczby klatek na sekundę uzyskanej za pomocą wbudowanego testu porównawczego. Wyjątkiem jest Hogwarts Legacy, gdzie nie ma wbudowanego benchmarku, a testy wykorzystują generację ramek: w takich przypadkach do przechwytywania odstępów międzyramkowych używamy programu OCAT.
Moc kart graficznych jest rejestrowana oddzielnie od procesora i innych komponentów komputera za pomocą urządzenia NVIDIA PCAT. Obciążeniem do testowania mocy i poziomu szumów jest Cyberpunk 2077 w rozdzielczości 3840 × 2160 i maksymalnych ustawieniach jakości grafiki (bez ray tracingu), a także test obciążeniowy FurMark przy najbardziej agresywnych ustawieniach (rozdzielczość 3840 × 2160, MSAA 8x) . Wszystkie parametry mierzone są po nagrzaniu karty graficznej, gdy temperatura GPU i częstotliwości taktowania ustabilizują się.
⇡#Uczestnicy testu
W testach wydajności wzięły udział następujące karty graficzne:
Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC (2000/2450 MHz, 15,5 Gb/s, 6 GB);AMD Radeon RX 6500 XT (2420/2825 MHz, 18 Gb/s, 4 GB);NVIDIA GeForce RTX 3050 (1550/1780 MHz, 14 Gb/s, 8 GB);NVIDIA GeForce GTX 1660 (1530/1785 MHz, 8 Gb/s, 6 GB);NVIDIA GeForce GTX 1650 (1485/1725 MHz, 8 Gb/s, 4 GB);NVIDIA GeForce GTX 1630 (1740/1785 MHz, 12 Gb/s, 4 GB).
Notatka W nawiasach po nazwach kart graficznych podano częstotliwość podstawową i zwiększoną procesora graficznego zgodnie ze specyfikacjami każdego urządzenia.
⇡#Prędkości zegara, zużycie energii, temperatura, poziom hałasu i przetaktowywanie
Fabryczne podkręcanie Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC nie jest pustą formalnością, jak to często bywa w przypadku nowoczesnych kart graficznych. Podczas gdy referencyjna maksymalna częstotliwość procesora graficznego Arc A380 jest ustalona na 2,05 GHz, produkt Gigabyte utrzymuje podane 2,45 GHz nawet w złożonych testach gier.
Całkowita rezerwa mocy urządzenia wynosi nieco ponad 80 W, a temperatura układów GPU i VRAM pod obciążeniem stresowym nie przekracza odpowiednio 69 i 72°C. Wentylatory układu chłodzenia obracają się z prędkością około 2 tysięcy obr./min, więc poziom hałasu okazał się wyższy niż u najlepszych przedstawicieli kategorii cen budżetowych, ale w wartościach bezwzględnych (33 dBA w odległości od wideo karty) nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.
Parametry pracy pod obciążeniem (Cyberpunk 2077)Karta graficznaUstawieniaCzęstotliwość zegara GPU, MHz (domena modułu cieniującego)Częstotliwość zegara GPU, MHz (front-end)Napięcie zasilania GPU, VPrędkość obrotowa wentylatora, obr/min (% maks.)Prędkość obrotowa wentylatora 2, obr/min (% maks.)Śr.Maks.Śr.Maks.Śr.Maks.Śr.Śr.Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC (2000/2450 MHz, 15,5 Gb/s, 6 GB)24472450Nie dotyczyNie dotyczy1.041.041992Nie dotyczyGigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC (≤2750 MHz, 15,5 Gbps, 6 GB)Wzrost wydajności GPU: +50; Napięcie GPU: +75 mV; ograniczenie mocy: 66 W27382748Nie dotyczyNie dotyczy1.131.142351Nie dotyczySAPPHIRE PULSE Radeon RX 6500 XT (2420/2825 MHz, 18 Gb/s, 4 GB)27602762Nie dotyczyNie dotyczy1,201,20952 (28%)Nie dotyczyPalit GeForce GTX 1630 Dual (1740/1785 MHz, 12 Gb/s, 4 GB)18601860Nie dotyczyNie dotyczy1.031.031366 (40%)Nie dotyczyASUS Dual GeForce GTX 1650 OC (1485/1725 MHz, 8 Gb/s, 4 GB)17901830Nie dotyczyNie dotyczy0,880,911594 (38%)Nie dotyczyInno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 (1530/1785 MHz, 8000 Mb/s, 6 GB)18711875Nie dotyczyNie dotyczy1.031.032026 (58%)Nie dotyczyPalit GeForce RTX 3050 Dual (1552/1777 MHz, 14 Gb/s, 8 GB)19041905Nie dotyczyNie dotyczy1.081.081629 (43%)1629 (43%)
Notatka Wszystkie parametry mierzone są po rozgrzaniu procesora graficznego i ustabilizowaniu się częstotliwości taktowania.
2,45 GHz jest dalekie od granicy możliwości układu ACM-G11. Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC pozwala zwiększyć budżet mocy GPU z 55 do 66 W, a to wystarczyło, aby podbić taktowanie 2,74 GHz. Pamięci wideo, podobnie jak innych modeli z serii Arc, nie można podkręcać. Dzięki overclockingowi maksymalna moc akceleratora wzrosła do 100 W, ale temperatura podzespołów i poziom hałasu w grach zmieniły się nieznacznie.
⇡#Testy gier (1920 × 1080)
Rozdzielczość 1080p bez ray tracingu jest optymalna i jeśli chodzi o wymagające nowoczesne gry, jest to jedyny odpowiedni tryb dla kart graficznych klasy Intel Arc A380. A najniższy poziom jakości grafiki w projektach AAA można uznać za wybrane do testów średnie presety, bo przy małej szczegółowości wiele tytułów wygląda po prostu obrzydliwie. Wyjątek zrobiliśmy tylko dla gry F1 23, która wyróżnia się między innymi niskimi wymaganiami systemowymi: porównywane karty graficzne wykonały ten test przy maksymalnej prędkości.
1920 × 1080Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OCAMD Radeon RX 6500 XTNVIDIA GeForce GTX 1630NVIDIA GeForce GTX 1650NVIDIA GeForce GTX 1660NVIDIA GeForce RTX 3050Alana Wake’a 219 / 2227 / 3113 / 1520 / 2333 / 3642 / 45Czarny mit: Wukong15 / 188 / 1613 / 1511 / 1533 / 3833 / 40Cyberpunka 207735 / 4039 / 4918 / 2328 / 3547 / 5759 / 70F1 2335 / 4621 / 311 / 241 / 3571 / 8390/105Dziedzictwo Hogwartu34 / 3744 / 5022 / 2534 / 3952 / 5867 / 75Exodus metra27 / 5123 / 5214 / 3215 / 3733 / 5638 / 57Red Dead Redemption 237 / 4036 / 4123 / 2534 / 3753 / 5664 / 67Powrót21 / 3521 / 4816 / 2326 / 3838 / 5641 / 65Total War: WARHAMMER III32 / 4448 / 6322 / 3035 / 4648 / 6552 / 74Obejrzyj Psy: Legion48 / 5863 / 8031 / 3846 / 6071 / 8881 / 102Maks.+43%−17%+9%+111%+128%Средн.+18%−35%−6%+56%+84%Min.−33%−48%−27%+10%+12%
Niestety nawet w takich warunkach Intel Arc A380 nie zapewnia komfortowej średniej liczby klatek na sekundę wynoszącej 60 FPS, a w najbardziej skomplikowanych projektach jest walka nawet o 30. Jeśli chodzi o porównawcze oceny wydajności, można wziąć pod uwagę kartę graficzną Gigabyte odpowiednik GeForce GTX 1650, ale pod warunkiem, że te 4 GB VRAM wystarczą do gier, a nawet przy przeciętnej jakości grafiki już tak nie jest. Dlatego GTX 1650 nadal przegrywa, a czasem z bardzo dużym opóźnieniem w stosunku do A380. Nic dziwnego, że w porównaniu do GeForce GTX 1630 bohater recenzji okazał się 1,5 razy szybszy.
Wydajność Radeona RX 6500 XT jest często wyższa niż Arc A380, ale karta graficzna AMD była utrudniana przez gry takie jak Black Myth: Wukong i F1 23, więc średnio była tylko 18% przewagi. Nawet jeśli wykluczymy problematyczne tytuły, dystans pomiędzy Radeonem RX 6500 XT a Arc A380 znacząco się zmniejszył na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Jednak GeForce GTX 1660 i GeForce RTX 3050 mają taką samą ilość wbudowanej pamięci jak Arc A380, ale mocniejsze procesory graficzne dały im przewagę odpowiednio 56 i 84%.
⇡#Testy gier z ray tracingiem
Spośród kart graficznych, które wykorzystaliśmy do porównania z Intel Arc A380, jedynie Radeon RX 6500 XT i GeForce RTX 3050 obsługują sprzętowy ray tracing. GeForce RTX 1660 jest w stanie wykonać to programowo, wykorzystując jednostki cieniujące ALU, ale nie jest to możliwe w większości gier. Jak można się spodziewać, tylko najlżejsze tytuły pozwalają właścicielom Intel Arc A380 liczyć na kompromisową liczbę klatek na sekundę na poziomie 30 FPS przy średnich ustawieniach grafiki i śledzonych efektów. Akcelerator Gigabyte jest prawie dwukrotnie lepszy od średniej oceny Radeona RX 6500 XT, ale przewaga GeForce RTX 3050 nad Arc A380 jest jeszcze większa.
1920 × 1080Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OCAMD Radeon RX 6500 XTNVIDIA GeForce RTX 3050Alana Wake’a 23 / 51 / 217 / 19Czarny mit: Wukong3 / 50 / 114 / 17Cyberpunka 20777 / 93 / 521 / 25F1 2313 / 165 / 828 / 35Dziedzictwo Hogwartu14 / 1711 / 1530 / 37Rozszerzona edycja Metro Exodus23 / 382 / 831 / 58Powrót19 / 3211 / 2436 / 54Obejrzyj Psy: Legion19 / 2613 / 2039 / 47Maks.−12%+280%Sredni.−47%+142%Min.−80%+53%
⇡#Testy gier z ray tracingiem i skalowaniem klatek
Nawet skalowanie klatek z umiarkowanym współczynnikiem nie jest w stanie doprowadzić wydajności Intel Arc A380 do poziomu 60 FPS, a mimo to w wielu tytułach liczba klatek na sekundę wzrosła powyżej 40. Upscaling wygładził różnicę pomiędzy konkurencyjnymi kartami graficznymi , ale Radeon RX 6500 XT wciąż pozostaje daleko w tyle za akceleratorem Gigabyte, a GeForce RTX 3050 jest ponad dwukrotnie lepszy.
1920×1080UłuskowienieGigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OCAMD Radeon RX 6500XTNVIDIA GeForce RTX 3050Alana Wake’a 2DLSS/FSR8/115 / 633 / 37Czarny mit: WukongDLSS/FSR/XeSS10 / 121/230 / 36Cyberpunka 2077DLSS/FSR/XeSS23 / 2810/1343 / 51F1 23DLSS/FSR/XeSS26 / 3311/1553 / 65Dziedzictwo HogwartuDLSS/FSR/XeSS34 / 4335 / 4667 / 83Zaczarowana edycja Metro ExodusDLSSNie dotyczyNie dotyczy41 / 80PowrótDLSS/FSR/XeSS30 / 4317 / 4648 / 70Obejrzyj Psy: LegionDLSSNie dotyczyNie dotyczy55 / 72Maks.+7%+236%Śr.−37%+129%Min.−83%+63%
Testy podkręconych gier
Imponujące podkręcanie procesora graficznego Gigabyte Intel Arc A380 WINDFORCE OC doprowadziło do wzrostu średniej liczby klatek na sekundę w grach o 9%, co można uznać za doskonały wynik dla każdej nowoczesnej karty graficznej
⇡#Podsumowanie wyników testów gier bez ray tracingu
⇡#Wnioski
Dwa lata, które minęły od premiery, uczyniły starszych przedstawicieli serii Intel Arc produktem szeroko dostępnym i na swój sposób atrakcyjnym, jednak na zatłoczonym rynku akceleratorów średniej klasy Arc A750 i A770 brakuje wyjątkowych, konkurencyjnych rozwiązań zalety, ale mają wspólną wadę – wysokie zużycie energii.
Wręcz przeciwnie, młodszy model Arc A380 wyróżnia się tym, że wśród kart graficznych o krok od biurowej „wtyczki” ma najbardziej zaawansowaną architekturę GPU. Cenowym odpowiednikiem Arc A380 z „zielonych” jest przestarzały pod każdym względem GeForce GTX 1650, który również przegrywa z rozwiązaniem Intela ze względu na brak pojemności VRAM. Z drugiej strony Radeon RX 6500 XT również nie ma pamięci lokalnej, sprzętowego kodera wideo i stracił znaczną część swojej przewagi nad Arc A380 w rastrowych testach porównawczych.
Tak czy inaczej, wszystkie trzy akceleratory nie są już w stanie obsłużyć nowych gier w rozdzielczości 1080p przy przeciętnej (co czasami oznacza minimalnie akceptowalnej) jakości grafiki. Ale GeForce RTX 3050, który jest teraz dostępny za niecałe 20 tysięcy rubli, radzi sobie z tym łatwo, istnieje nawet niewielka rezerwa mocy obliczeniowej na ray tracing. Jeśli odłożymy na bok ray tracing i obsługę DLSS, karty graficzne z podrodziny GeForce GTX 1660 również oferują zauważalnie lepszą wydajność.
Młodsi przedstawiciele konkretnej architektury GPU z reguły mają gorszą efektywność energetyczną niż starsi. Ale pobór mocy Intel Arc A380 jest całkowicie normalny dla urządzeń tej kategorii i nie przekracza 82 W, nawet jeśli mówimy o wersji Gigabyte WINDFORCE OC (z fabrycznym podkręceniem aż 400 MHz), a Ty można ręcznie dodać prawie 300 MHz do częstotliwości GPU, zwiększając wydajność gier o 9%. Arc A380 zdecydowanie warto rozważyć jako kartę graficzną do kompaktowych komputerów PC. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że procesory graficzne Intel wymagają funkcji Resizable BAR, więc w wielu starszych systemach ich wydajność gwałtownie spada.
⇣ Spis treści Dane techniczne, ceny Projekt PCB Stanowisko badawcze, metodologia badań Uczestnicy testów Prędkości zegara, zużycie energii, temperatura, hałas i przetaktowywanie Testy gier (1920×1080) Testy gier z ray tracingiem Testy gier z ray tracingiem i skalowaniem klatek Podsumowanie wyników testów gier bez ray tracingu Wnioski Komentarz ( ) Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Recenzja karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4060: ale tańsza Kto ma miejsce w przyszłości? Testy grupowe 48 kart graficznych w Black Myth: Wukong Recenzja karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4070: oni też ją kupią Nanyli: recenzja karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Recenzja karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Recenzja kart graficznych AMD Radeon RX 7700 XT i Radeon RX 7800 XT: krok w stronę normalności