Pod koniec 2020 roku na naszym portalu ukazał się artykuł „Komputer miesiąca”. Temat specjalny: zbudowanie kompaktowego komputera do gier, potężniejszego od konsoli i cieszenie się grą Cyberpunk 2077”, w której po raz kolejny poruszyliśmy temat wyboru narzędzia do grania dla gracza. Jednak w trakcie przygotowywania materiału karty graficzne do gier niemal całkowicie zniknęły ze sprzedaży. Na świecie rozpoczęła się kolejna górnicza histeria, która trwała prawie dwa lata. Obecne konsole do gier tamtych czasów – Xbox Series X i PlayStation 5 – również sporo kosztowały, ale na tle katastrofalnego niedoboru dyskretnych akceleratorów AMD i NVIDII wyglądały bardzo korzystnie, a czasami nie było alternatywy. Doskonale pamiętam ówczesne „miłe” komentarze pod rubryką „Komputer Miesiąca”: niemal co trzeci zalecał zamknięcie sklepu. Szczególnie odważni „entuzjaści Vangów” upierali się, że sytuacja nigdy się nie poprawi, a komputery do gier wymarły jako klasa…
Cóż, tym ciekawiej jest porównać obecny stan rzeczy na rynku sprzętu do gier. – Jesteśmy tu teraz. Jeśli czytasz ten artykuł, oznacza to, że konsola PlayStation 5 Pro jest w promocji. Wydarzenie jest doniosłe, dlatego postanowiliśmy ocenić jego możliwości gamingowe, a jednocześnie złożyć jednostkę systemową za podobną cenę.
⇡#Ostatni argument
Usuńmy to z drogi: zalety i wady każdej platformy do gier były wielokrotnie omawiane, a mity zostały rozwiane. Jeśli część graczy miała wątpliwości w 2020 roku, teraz jest już jasne, że era ekskluzywnych konsol Sony i Microsoftu oficjalnie dobiegła końca. Mimo wielu zastrzeżeń wiele kultowych marek przeniosło się z PlayStation na PC. Tak, z 2-3 letnim opóźnieniem, ale jednak. W rzeczywistości konsole do gier niewiele różnią się od komputerów stacjonarnych. Co więcej, nie będzie trudno zmontować system w podobnej obudowie, ale o wyższym poziomie wydajności.
To, że mogliśmy zbudować komputer stacjonarny szybciej niż jakąkolwiek nowoczesną konsolę, nie jest żadną nowością. U zarania PlayStation 4 w cenie konsoli sprzedawano kartę GeForce GTX 780 o wydajności 4,2 Tflops. W urządzeniu Sony zastosowano zintegrowaną grafikę AMD Radeon o skromnej mocy 1,8 teraflopa. Piąty „Curling” wykorzystuje 8-rdzeniowy analog Ryzena 7 3700X, pracujący na niższej częstotliwości, 16 GB współdzielonej pamięci GDDR6, szybki dysk NVMe i układ graficzny AMD oparty na mikroarchitekturze RDNA 2 z 36 jednostkami wykonawczymi. Moc konsoli wynosi 10,3 Tflops. Dla porównania dyskretny Radeon RX 6800 ma 60 jednostek obliczeniowych i zapewnia moc szczytową na poziomie 16,2 teraflopa. Tak naprawdę pod względem wydajności w grach PlayStation 5 plasuje się pomiędzy takimi kartami graficznymi jak GeForce RTX 2060 SUPER i GeForce RTX 2080 – nie da się powiedzieć dokładniej.
Nie jest tajemnicą, że wcześniej konsole do gier Sony i Microsoft były sprzedawane przez producentów ze stratą. Jednak było warto, bo braki pieniężne z łatwością zrekompensowały sprzedane egzemplarze gier – zwłaszcza biorąc pod uwagę dużą liczbę ekskluzywnych (a nie tymczasowych). Najwyraźniej Sony nie ma już podstaw do wspierania tej strategii. Dziś „zwykłą” PlayStation 5 można kupić za 55–65 tysięcy rubli, w zależności od wersji i konfiguracji. Za te same pieniądze łatwo kupić jednostkę systemową, która ma nowoczesny 6-rdzeniowy procesor, 32 GB pamięci DDR4, terabajtowy szybki dysk SSD i kartę graficzną na poziomie GeForce RTX 4060 – mówimy o zestawie składającym się całkowicie nowy sprzęt z gwarancją. Taki PC poradzi sobie ze wszystkimi nowoczesnymi grami w rozdzielczości Full HD z włączoną przeważnie wysoką i maksymalną jakością grafiki, ale bez ray tracingu. Korzystanie z DLSS i generowania klatek pozwoli na zabawę w jeszcze wyższych rozdzielczościach – na przykład w WQHD. W rezultacie dzisiaj w niektórych projektach system desktopowy jest zdecydowanie lepszy od PlayStation 5 (zarówno pod względem liczby klatek na sekundę, jak i jakości obrazu), ale w innych możemy mówić o parytecie.
Przypomnę: PlayStation 4 Slim kosztowało kiedyś 300 euro – za wersję Pro Sony oferowało dopłatę 100 euro. Przejście na mocniejszą konsolę było częściowo motywowane modą na telewizory 4K. Sugerowana cena PlayStation 5 dla UE wyniosła te same 400 euro za wersję bez napędu optycznego. Jak się dowiedzieliśmy, przejście z jednej generacji na drugą zapewniło zauważalny wzrost wydajności. W 2022 roku Sony zrewidowało ceny PlayStation 5 – konsola poszybowała w górę o 50 euro. Ale teraz – trudno zrozumieć dlaczego – wersja na PlayStation 5 Pro kosztuje prawie dwa razy więcej niż wersja slim. I ten fakt wywołał burzę oburzenia w Internecie. W dniu sprzedaży nie pojawi się ani jedna nowa gra, która demonstrowałaby zalety nowej konsoli. Jednocześnie Sony odmówiło wypuszczenia wersji z dyskiem, ale poprosi graczy o zapłatę za podstawkę. Okazuje się, że koszt kompletnego zestawu PlayStation 5 Pro zbliża się do psychologicznej granicy 1000 euro.
Ponadto. Już w październiku ruszyły zamówienia przedpremierowe na nową konsolę. W DNS proszą o 125 tysięcy rubli za zaawansowaną lokówkę, w Eldorado – całe 130 tysięcy. Śledzący „Komputer Miesiąca” wiedzą, że za taką kwotę nie jest trudno złożyć potężną jednostkę systemową, która sprawdzi się idealnie do gier zarówno w rozdzielczości Full HD, jak i WQHD. Co zaoferuje PlayStation 5 Pro?
Pełna specyfikacja nowej konsoli nie została ujawniona. Mówi się, że procesor graficzny PlayStation 5 Pro ma o 67% więcej jednostek obliczeniowych niż wersja zwykła i cienka. Wcześniej dowiedzieliśmy się, że Radeon RX 6800 ma taką samą liczbę podzespołów, jednak nowa konsola korzysta z mikroarchitektury RDNA 3 i modułu ray tracingu, który według plotek pojawi się dopiero w chipach RDNA 4 (będą one dostępne). zaprezentowane na początku 2025 r.). Całkowita moc obliczeniowa procesora graficznego konsoli wynosi 16,7 teraflopa, co jest bardzo zbliżone do teoretycznych wartości Radeona RX 7700 XT, którego szczytowa wydajność wynosi 17,5 teraflopa. GeForce RTX 4060 ma 15,1 Tflopów; Radeon RX 7800 XT ma 37,2 teraflopa, a GeForce RTX 4070 SUPER ma 35,5 teraflopa.
Ważne jest, aby zrozumieć, że wartości te w niektórych przypadkach nie mają nic wspólnego z wydajnością gier. Tak więc w PlayStation 5 Pro jednostka CPU pozostała niezmieniona – te same 8 rdzeni opartych na mikroarchitekturze Zen 2 i wciąż ta sama całkowita pamięć – 16 GB w standardzie GDDR6 plus 2 GB DDR5. Z kolei wypuszczanych jest wiele gier wieloplatformowych ze zwiększonymi wymaganiami wobec procesora centralnego i pamięci RAM. Uderzającym przykładem ostatnich czasów jest Baldur’s Gate III.
Ale wszystkie „Proshki” są domyślnie wyposażone w szybki dysk SSD o pojemności 2 TB.
Oczywiście w przypadku PlayStation 5 Pro nacisk położono na zwiększoną wydajność w ray tracingu i nową technologię skalowania obrazu PSSR. W tym kierunku obiecują 2-3-krotny wzrost produktywności – głównie dzięki generowaniu personelu w oparciu o pracę AI. Specjaliści z Digital Foundry przetestowali wydajność PSSR w Ratchet and Clank: Rift Apart – technologia okazała się lepsza od FSR 3.1, ale gorsza od DLSS.
⇡#Montaż jednostki systemowej w cenie PlayStation 5 Pro
Zadanie jest jasne: musimy złożyć wydajny komputer do gier i osiągnąć określoną cenę – najbardziej logiczne jest bazowanie na tym, co oferują lokalni dostawcy. Poszukiwania komponentów prowadzono w różnych punktach sprzedaży detalicznej, w tym na targowiskach. Następujące zespoły wydały mi się interesujące, jasne i konkurencyjne:
Jednostka systemowa w cenie Sony PlayStation 5 PROOpcja 1Opcja 2Procesor AMD Ryzen 5 7500F (6 rdzeni i 12 wątków, 3,7 (5,0) GHz, 32 MB L3)15 000 rubli.Procesor centralny Intel Core i5-12400F (6 rdzeni i 12 wątków, 2,5 (4,4) GHz, 18 MB L3)10 500 rubli.Zestaw pamięci RAM DDR5-6000/DDR5-6400 (CL30/CL32), 32 GB12 000 rubli.Zestaw pamięci RAM DDR5-6000/DDR5-6400 (CL30/CL32), 32 GB12 000 rubli.Chłodnica wieżowa2000 rubli.Chłodnica wieżowa2000 rubli.Płyta główna AMD A620/B65012 000 rubli.Płyta główna Intel B660/B76010 500 rubli.Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER, 12 GB GDDR6X67 500 rubli.Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER, 12 GB GDDR6X67 500 rubli.Dysk SSD PCI Express 4.0 x4 o pojemności 2 TB12 000 rubli.Dysk SSD PCI Express 4.0 x4 o pojemności 2 TB12 000 rubli.Zasilacz 80 PLUS Bronze/Gold, 650-750 W6500 rubli.Zasilacz 80 PLUS Bronze/Gold, 650-750 W6500 rubli.Obudowa Midi Tower5000 rubli.Obudowa Midi Tower5000 rubli.132 000 rubli.126 000 rubli.Dodatkowo: ✓ klawiatura + mysz — 2000 rub. ✓ gamepad — 2000 rub. ✓ zewnętrzny napęd BD – 5500 RUB.
7500f_28bit_price.png am5_price.png b760_ddr5_dns_price.png bd.png gamepad.png psu_compday_price.png Смотреть всеизображения (7)
Nie ma co ukrywać: dobór sprzętu sprowadził się do obowiązkowej obecności w systemie karty GeForce RTX 4070 SUPER. Zapewni wysoką wydajność we współczesnych grach, także w rozdzielczości 4K. Moim zdaniem obydwa buildy z pewnością będą szybsze od PlayStation 5 Pro – i pokażą lepszą jakość obrazu. Porozmawiamy o tym więcej później.
Pod innymi względami nasz build także w niczym nie ustępuje PlayStation 5 Pro. Zainstalowano tu 32 GB RAM-u i dysk SSD o pojemności 2 TB. Jednocześnie modernizacja takich systemów pod kątem zwiększenia pojemności urządzeń magazynujących jest prosta i możliwie łatwo dostępna. Cechy doboru komponentów zostały szczegółowo omówione w „Komputer miesiąca”. Jestem pewien, że w komentarzach na pewno znajdą się wskazówki jak zbudować lepszy, ale tańszy system. Przykładowo możemy zamienić platformę LGA1700 na pamięć DDR4. Będą pewne oszczędności, a przy wysokich rozdzielczościach liczba klatek na sekundę w grach prawie nie ucierpi. Jak zawsze, szczegółowe informacje znajdują się w naszych comiesięcznych wydaniach i projektach specjalnych.
Oczywiście montaż systemu w oparciu o cenę jest bardziej elementem sportowym. Nikt nie stoi na przeszkodzie złożeniu komputera osobistego tak jak dusza zapragnie. To kolejna zaleta komputerów stacjonarnych, która jednak jest kwestionowana także przez fanów konsol do gier. Na potrzeby tego artykułu przeprowadziliśmy serię testów z wykorzystaniem trzech jednostek systemowych. Jedna z jego iteracji wygląda jak na zdjęciu powyżej. Lista komponentów wygląda następująco:
Procesor centralny AMD Ryzen 5 7500F;Chłodnica procesora DEEPCOOL AG400 DIGITAL BK;płyta główna MSI PRO B650M-P;RAM TeamGroup T-FORCE DELTA RGB FF3D532G6000HC38ADC01;Karta graficzna Palit GeForce RTX 4070 SUPER DUAL;Dysk SSD Intel SSDPEKKW020T8X1;zasilacz DEEPCOOL PN650M;Obudowa DEEPCOOL MATREXX 50.
Wszystkie komponenty są zmontowane w przestronnej obudowie MATREXX 50 – w razie potrzeby zmieszczą się w niej nawet płyty w formacie E-ATX. Urządzenie jest wyposażone w jeden wentylator 120 mm, ale w razie potrzeby można znacznie dostosować system chłodzenia zestawu. Na przednim panelu obudowy zmieści się aż trzy wentylatory 120 mm lub trzysekcyjny radiator LSS; na górze znajduje się para wirników o średnicy 120 lub 140 mm. Maksymalna długość karty graficznej wynosi 370 mm, maksymalna wysokość chłodnicy procesora wynosi 160 mm. Górny i dolny panel obudowy wyposażono w filtry przeciwkurzowe.
Należy pamiętać, że MATREXX 50 to solidna obudowa. Jego przedni panel wykonany jest ze szkła hartowanego. Nie mieliśmy jednak żadnych problemów z chłodzeniem stanowiska testowego i poziomem hałasu. Panel boczny również wykonany jest ze szkła hartowanego. Na górze umieszczono dwa porty USB 2.0 typu A, jedno USB 3.2 Gen1 typu A oraz gniazda słuchawkowe i mikrofonowe 3,5 mm.
Ogólnie rzecz biorąc, MATREXX 50 jest przykładem niedrogiej, ale praktycznej obudowy, na podstawie której można złożyć system o niemal dowolnej złożoności, jeśli dobierze się odpowiednie komponenty i akcesoria.
IMG_3749.jpg IMG_3751.jpg IMG_3756.jpg IMG_3760.jpg IMG_3762.jpg IMG_3780.jpg IMG_3782.jpg IMG_3783.jpg Zobacz wszystkie obrazy (9)
Na naszej stronie pojawiło się już kilka recenzji lodówek z serii DEEPCOOL Digital. Mowa o dwuwieżowych modelach AK620 Digital Pro i AK620 Digital. Na stojaku zamontowaliśmy jednosekcyjną wersję AG400 DIGITAL BK. Cechą szczególną tej serii jest obecność panelu cyfrowego na chłodnicach, który wyświetla temperaturę procesora i poziom jego obciążenia. Cooler świetnie prezentuje się w obudowach z przezroczystym panelem bocznym.
AG400 DIGITAL BK jest wydajny i nadaje się do procesorów o TDP do 220W. Cooler jest wyposażony w uniwersalny uchwyt: obsługiwane są wszystkie nowoczesne platformy głównego nurtu, w tym nowy LGA1851. Podstawą urządzenia jest duży radiator z czterema miedzianymi rurkami cieplnymi. Zastosowano technologię bezpośredniego kontaktu lamp z procesorem. Zestaw jest wyposażony w wentylator 120 mm, który działa w zakresie 500-2000 obr./min i wytwarza przepływ powietrza o wartości 75,9 CFM. Wysokość zmontowana AG400 DIGITAL BK wynosi 150 mm.
Zasilacz PN650M wyposażony jest w złącze 12V-2×6, które może przesłać do 450 W energii. Większość adapterów NVIDIA, począwszy od serii GeForce RTX 4070, wyposażona jest w odpowiedni interfejs zasilania. Zarządzanie kablami urządzenia jest zorganizowane za pomocą całkowicie wymiennych przewodów. Każdy ma po dwa kable: EPS 4+4 pin i PCI-E 6+2. Okazuje się, że przy deklarowanej mocy 650 W możemy złożyć dość mocny i produktywny system.
Urządzenie spełnia standard 80 PLUS Gold. Zasilacz pracuje z dużą sprawnością – nie mniejszą niż 88% w sieci 230 V Jak zawsze, najwyższą sprawność (92+%) osiąga się przy średnim obciążeniu. Zestawy z grafiką klasy GeForce RTX 4070 SUPER zużywają mniej więcej tę ilość w grach. Co równie ważne, PN650M pracuje w takich warunkach bardzo cicho.
⇡#Metody i stanowiska badawcze
Zobaczmy, do czego zdolne są buildy, które zaproponowaliśmy jako alternatywę dla wprowadzonego właśnie do sprzedaży PlayStation 5 Pro. Dla większej przejrzystości przetestowałem trzy systemy. Wybrano dwa zespoły, biorąc pod uwagę koszt konsoli w Rosji. Trzeci układ wykorzystuje 8-rdzeniowy Ryzen 7 5700X3D i Radeon RX 7800 XT. Wybór platformy AM4 wynika z jej idealnych możliwości modernizacji: na przykład średniej klasy jednostka systemowa, zmontowana 5-7 lat temu, po aktualizacji głównych komponentów (centralny procesor, karta graficzna, pamięć RAM) nie jest gorsza od platformy AM4 PlayStation 5 Pro pod wieloma względami – i już poważnie przewyższa zwykłą „lokówkę”. Więcej na ten temat można przeczytać w specjalnym numerze „Komputer Miesiąca”, który ukaże się w następnym serwisie.
System testowy 1:System testowy 2:System testowy 3:• Intel Core i5-12400F; • TeamGroup T-FORCE DELTA RGB FF3D532G6000HC38ADC01 (w trybie DDR5-6400); • DEEPCOOL AG400 CYFROWY BK; • ASUS TUF GAMING B660M-PLUS WIFI; • Palit GeForce RTX 4070 SUPER; • Intel SSDPEKKW020T8X1; • DEEPCOOL PN650M; • DEEPCOOL MATREXX 50• AMD Ryzen 5 7500F; • TeamGroup T-FORCE DELTA RGB FF3D532G6000HC38ADC01 (w trybie DDR5-6400); • DEEPCOOL AG400 CYFROWY BK; • MSI PRO B650M-P; • Palit GeForce RTX 4070 SUPER; • Intel SSDPEKKW020T8X1; • DEEPCOOL PN650M; • DEEPCOOL MATREXX 50• AMD Ryzen 7 5700X3D; • Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B (w trybie DDR4-3600); • DEEPCOOL AG400 CYFROWY BK; • ASUS TUF Gaming B550M-PLUS (Wi-Fi); • SAPPHIRE Radeon RX 7800 XT PULSE; • Intel SSDPEKKW020T8X1; • DEEPCOOL PN650M; • DEEPCOOL MATREXX 50
Zestawy testowano w rozdzielczościach Full HD, WQHD i Ultra HD w 15 grach. Przeprowadzałem różne testy w różnych trybach. Lista ustawień i aplikacji okazała się imponująca.
Ustawienia grafiki 1 (bez śledzenia promieni i skalowania):
Far Cry 6. DirectX 12. Wbudowany test porównawczy. Tryb ultra jakości, TAA, tekstury HD – wyłączone, RT – włączone, FidelityFX – wyłączone. Wykluczenie z całej listy.Wrota Baldura III. DirectX 11. Przejdź przez Baldur’s Gate. Ogólna jakość grafiki – „Ultra”, skalowanie – wyłączone, 16x AF, TAA.Alan Wake 2. DirectX 12. Spacer po Bright Falls. Rozdzielczość renderowania – 100%, maksymalna jakość grafiki, SSAO, ustawienia ray tracingu – wyłączone, pośrednie rozpraszanie światła – wyłączone.Cyberpunk 2077: Widmowa Wolność. DirectX 12. Wycieczka po mieście. Tryb jakości „Imponująca”, tekstury – „Wysoka”, ustawienia ray tracingu – wyłączone, skalowanie – wyłączone.Wiedźmin 3: Dziki Gon – wydanie kompletne. DirectX 12. Novigrad i okolice. Jakość grafiki „Extraordinary+”, RT – wyłączone, TAAU, NVIDIA HairWorks – wyłączone, dynamiczna rozdzielczość – wyłączone, skalowanie – wyłączone.Warhammer 40,000: Space Marine 2. DirectX 12. Misja „Strata”. Jakość grafiki – „Wysoka”, TAA, skalowanie – wyłączona.Horyzont Zakazany Zachód. DirectX 12. Górski grzechot. Maksymalna jakość grafiki, TAA, skalowanie – wyłączone.RoboCop: Zbuntowane miasto. DirectX 12. Spaceruj po Detroit. Maksymalna jakość grafiki, skalowanie – wyłączone.Czarny mit: narzędzie do testów porównawczych Wukong. DirectX 12. Wbudowany test porównawczy. Szablon jakości grafiki Ultra, TSR, generowanie klatek wyłączone, pełne śledzenie promieni wyłączone, poziom nadpróbkowania antyaliasingu 100%.Opowieść o zarazie: Requiem. DirectX 12. Misja „Pod innym słońcem”. Ustawienia grafiki – „Ultra”, skala rozdzielczości – 100%, DLSS – wyłączone, śledzenie cieni – wyłączone.Red Dead Redemption 2. Vulkan. Wbudowany benchmark (ostatnia scena). Maksymalna jakość (dodatkowe ustawienia – wyłączone), TAA.Ghost of Tsushima: wersja reżyserska. DirectX 12. Jedź wzdłuż nasypu. Maksymalna jakość grafiki, 16x AF, jakość cieni – Ultra, mgła wolumetryczna – Ultra, HBAO+, pole widzenia – 25, efekt szybkości – 10, efekty dodatkowe – włączone, TAA, zoom – wyłączony.Dragon Age: Strażnik Zasłony. DirectX 12. Ulice Minratusa. Tryb jakości „Very High”, cienie – włączone, śledzenie – wyłączone, skala renderowania – 100%, rozdzielczość dynamiczna – wyłączone, skalowanie – wyłączone, TAA (High), HBAO Full.Zremasterowany Horizon Zero Dawn. DirectX 12. Wbudowany test porównawczy. Maksymalna jakość grafiki, TAA, ray tracing – wyłączone, upscaling – wyłączone, efekt szybkości – 10, pole widzenia – 0%.Pole Gwiazd. DirectX 12. Neon. Maksymalna jakość grafiki, AF 16x, pełne filtrowanie anizotropowe – włączone, VRS – włączone, skalowanie – wyłączone.
Ustawienia grafiki 2 (ze śledzeniem promieni, ale bez skalowania):
Alan Wake 2. DirectX 12. Spacer po Bright Falls. Rozdzielczość renderowania – 100%, maksymalna jakość grafiki, SSAO, ustawienia ray tracingu – maksymalne, konwersja promieni DLSS – wyłączona.Cyberpunk 2077: Widmowa Wolność. DirectX 12. Wycieczka po mieście. Tryb jakości: imponująca, tekstury: wysoka, ustawienia śledzenia promieni: włączone, skalowanie: wyłączone, śledzenie promieni oświetlenie: spektakularne, śledzenie ścieżki: wyłączone.Wiedźmin 3: Dziki Gon – wydanie kompletne. DirectX 12. Novigrad i okolice. Jakość grafiki „Extraordinary+”, ustawienia ray tracingu – maksymalne, TAAU, NVIDIA HairWorks – wyłączone, rozdzielczość dynamiczna – wyłączone, upscaling – wyłączone.Czarny mit: narzędzie do testów porównawczych Wukong. DirectX 12. Wbudowany test porównawczy. Szablon jakości grafiki: Ultra, TSR, generowanie klatek: wyłączone, pełne śledzenie promieni: Ultra, nadpróbkowanie antyaliasingu: 100%.Opowieść o zarazie: Requiem. DirectX 12. Misja „Pod innym słońcem”. Ustawienia grafiki – „Ultra”, skala rozdzielczości – 100%, DLSS – wyłączone, śledzenie cieni – włączone.Dragon Age: Strażnik Zasłony. DirectX 12. Ulice Minratusa. Tryb jakości „Very High”, cienie – włączone, skala renderowania – 100%, rozdzielczość dynamiczna – wyłączone, skalowanie – wyłączone, ślad odbić – włączone, okluzja rozproszona – włączona, ultratrasowanie – włączone, HBAO Full.
Ustawienia grafiki 3 (ze śledzeniem i skalowaniem w rozdzielczości WQHD):
Alan Wake 2. DirectX 12. Spacer po Bright Falls. DLSS – „Balance”, maksymalna jakość grafiki, SSAO, ustawienia ray tracingu – włączone, konwersja promieni DLSS – włączone, oświetlenie bezpośrednie – wyłączone.Cyberpunk 2077: Widmowa Wolność. DirectX 12. Wycieczka po mieście. Tryb jakości – imponujące, Tekstury – wysokie, Ustawienia śledzenia promieni – włączone, Super rozdzielczość DLSS – Jakość, Oświetlenie wykorzystujące śledzenie promieni – imponujące, Śledzenie ścieżki – wyłączone.Wiedźmin 3: Dziki Gon – wydanie kompletne. DirectX 12. Novigrad i okolice. Jakość grafiki „Extraordinary+”, ustawienia ray tracingu – maksymalne, TAAU, NVIDIA HairWorks – wyłączone, rozdzielczość dynamiczna – wyłączone, DLSS – „Wysokie”.Czarny mit: narzędzie do testów porównawczych Wukong. DirectX 12. Wbudowany test porównawczy. Szablon jakości grafiki: Ultra, DLAA, generowanie klatek: włączone, pełne śledzenie promieni: niska, nadpróbkowanie antyaliasingu: 100%.
Ustawienia grafiki 4 (ze śledzeniem i skalowaniem w rozdzielczości Ultra HD):
Alan Wake 2. DirectX 12. Spacer po Bright Falls. DLSS — „Balans”, Szablon jakości grafiki — „Wysoka”, SSAO, Ustawienia śledzenia promieni — wł., Konwersja promieni DLSS — wł., Oświetlenie bezpośrednie — wył., Rozpraszanie promieni — „Średni”, Przezroczystość — „Niska”.Cyberpunk 2077: Widmowa Wolność. DirectX 12. Wycieczka po mieście. Tryb jakości: Wysoka, Tekstury: Wysoka, Ustawienia śledzenia promieni: Włączone, Super rozdzielczość DLSS: Zrównoważona, Śledzenie promieni Oświetlenie: Średnie, Śledzenie ścieżki: Wyłączone.Wiedźmin 3: Dziki Gon – wydanie kompletne. DirectX 12. Novigrad i okolice. Jakość grafiki „Extraordinary+”, ustawienia ray tracingu – włączone, TAAU, NVIDIA HairWorks – wyłączone, dynamiczna rozdzielczość – wyłączone, DLSS – „Performance”, globalne oświetlenie – „Performance”.Czarny mit: narzędzie do testów porównawczych Wukong. DirectX 12. Wbudowany test porównawczy. Szablon jakości grafiki jest wysoki, DLSS to Jakość, Generowanie klatek jest włączone, Pełne śledzenie promieni jest niskie, Nadpróbkowanie antyaliasingu wynosi 100%.Horyzont Zakazany Zachód. DirectX 12. Górski grzechot. Maksymalna jakość grafiki, DLSS – „Jakość”.RoboCop: Zbuntowane miasto. DirectX 12. Spaceruj po Detroit. Maksymalna jakość grafiki, DLSS – „Jakość”.Opowieść o zarazie: Requiem. DirectX 12. Misja „Pod innym słońcem”. Ustawienia grafiki – „Ultra”, skala rozdzielczości – 100%, DLSS – „Balance”, śledzenie cieni – włączone.Ghost of Tsushima: wersja reżyserska. DirectX 12. Jedź wzdłuż nasypu. Maksymalna jakość grafiki, 16x AF, jakość cieni – „Ultra”, mgła wolumetryczna – „Ultra”, HBAO+, pole widzenia – 25, efekt szybkości – 10, efekty dodatkowe – włączone, DLSS – „Jakość”.Dragon Age: Strażnik Zasłony. DirectX 12. Ulice Minratusa. Tryb jakości „Bardzo wysoka”, cienie – włączone, DLSS – „Jakość”, śledzenie odbić – włączone, cieniowanie rozproszone – włączone, ultratrasowanie – wyłączone, HBAO Full.Pole Gwiazd. DirectX 12. Neon. Maksymalna jakość grafiki, AF 16x, pełne filtrowanie anizotropowe – włączone, VRS – włączone, DLSS – „Jakość”.
Wydajność w grach określono za pomocą programu CapFrameX. Pozwala uzyskać czas renderowania każdej klatki. Zastosowanie wskaźników 1. percentyla zamiast minimalnej liczby klatek na sekundę wynika z chęci oczyszczenia wyników z przypadkowych wahań wydajności, które powstały z przyczyn niezwiązanych bezpośrednio z pracą głównych podzespołów platformy. Testy przeprowadzono na systemie operacyjnym Microsoft Windows 11 24H2 ze wszystkimi aktualizacjami zainstalowanymi przy użyciu następującego pakietu sterowników:
AMD Chipset Driver 6.07.22.037;Intel Chipset Driver 10.1.19913.8607;AMD Adrenalin 24.10.1;NVIDIA GeForce 566.03 Driver.
⇡#Wyniki testu
Zanim przejdziemy do wyników testu, podsumujmy wyniki pośrednie. Zaawansowane PlayStation 5 Pro kosztuje w Rosji bardzo dużo – ponad 120 000 rubli w przedsprzedaży. Za tę kwotę bez problemu złożymy gamingową jednostkę systemową, która bazuje na nowoczesnej platformie masowej i grafice klasy GeForce RTX 4070 SUPER. W razie potrzeby koszt montażu można obniżyć.
Zapowiedź PlayStation 5 Pro wywołała gorącą dyskusję w Internecie. Jak zwykle nie zabrakło skrajnych opinii. Niektórzy uważają, że wprowadzenie skalowania AI w PSSR całkowicie zniechęci deweloperów do normalnej optymalizacji gier. Inni nazywają PlayStation 5 Pro doskonałym i niedrogim zamiennikiem komputera za 200 tysięcy rubli (uczciwie zauważamy, że za tę kwotę możemy dostać system z GeForce RTX 4080 SUPER na pokładzie!). Jak to często bywa, prawda leży gdzieś pośrodku.
Ogólnie rzecz biorąc, nowe gry wymagające dużych zasobów są trudne dla PlayStation 5. I to pomimo faktu, że „starsza pani” będzie musiała dusić się przez co najmniej kolejne 5-6 lat – aż do premiery konsol szóstej generacji. Dziś rzadko można spotkać grę na PS działającą w jednym trybie i w natywnej rozdzielczości – argument, że na PC trzeba samemu wybierać ustawienia, stracił na aktualności. Zobacz sam:
Wydajność nowoczesnych gier na PlayStation 5Nazwa gryTryb jakościTryb wydajności PozwolenieŚrednia liczba klatek na sekundę, FPSPozwolenieŚrednia liczba klatek na sekundę, FPSCyberpunk 2077: Widmowa Wolnośćskalowanie z 1440p do 2160p30skalowanie od 1008p do 1800p60RoboCop: Zbuntowane miastoskalowanie z 1440p do 2160p30skalowanie od 1080p do 1440p60Czarny mit: Wukongskalowanie z 1440p do 2160p30skalowanie z 720p do 1440p60Dragon Age: Strażnik Zasłonyskalowanie z 1080p do 2160p30skalowanie z 720p do 1440p60Wrota Baldura IIInatywna rozdzielczość 1440p30skalowanie w górę z 972p do 1440p60Alana Wake’a 2skalowanie z 1270p do 2160p30skalowanie z 847p do 1440p60Zremasterowany Horizon Zero Dawnskalowanie z 1080p do 2160p30skalowanie od 1080p do 1800p60Warhammer 40 000: Kosmiczny Marine 2skalowanie z 1440p do 2160p30skalowanie od 1080p do 1800p60Duch Cuszimynatywna rozdzielczość 2160p60skalowanie od 1800p do 2160p60
Generalnie obraz, jaki się wyłania, nie jest różowy. Po pierwsze, PlayStation 5 nie zawsze zapewnia rozdzielczość 4K nawet w trybie jakości z włączonym skalowaniem. Jednak obsługa Ultra HD to jeden z filarów, na których opiera się cała kampania marketingowa działu gier Sony. Przypomnę, że na pudełku PlayStation 5 złotymi literami i cyframi napisano następujące napisy: 8K, 4K 120, HDR. Po drugie, w trybie wydajności pożądane 60 klatek na sekundę osiąga się poprzez katastrofalne zmniejszenie oryginalnej rozdzielczości. Granie w 720p (nawet po filtrowaniu i dekonstrukcji klatek) w latach 2024-2025 jest trudne do moralnego zrozumienia. Wreszcie po trzecie trzeba zrozumieć, że PlayStation 5 nie produkuje obrazów najwyższej jakości. Czarny mit: Ogólna jakość grafiki Wukonga waha się pomiędzy Średnią a Wysoką, ale nie zdarza się, jeśli opcje są ograniczone do minimum. W innych wymagających grach ucierpi odległość rysowania, efekty śledzenia promieni, cienie, tekstury i tak dalej. Okazuje się, że gier na konsole i pecety nie da się porównywać bezpośrednio, jak to mówią – możemy jedynie identyfikować trendy.
Według przedstawicieli Sony PlayStation 5 Pro jest przeznaczone dla tych, którzy nie chcą wybierać między trybem jakości i wydajności. Mówiąc najprościej, tacy gracze chcą 60 klatek na sekundę i wyraźniejszego obrazu na ekranie telewizora. Wcześniej dowiedzieliśmy się, że nowa jednostka graficzna i skalowanie AI PSSR zapewni dwu-, a nawet trzykrotny wzrost liczby klatek na sekundę. Na podstawie otrzymanych informacji łatwo stwierdzić, że w przypadku wersji Pro tryb jakości zostanie podniesiony do upragnionych 60 klatek na sekundę. Możliwe, że w niektórych przypadkach poprawi się także jakość grafiki, m.in. za sprawą lepszych trybów skalowania rozdzielczości natywnej. Będziemy mogli to jednak sprawdzić dopiero, gdy konsola trafi do sprzedaży i zoptymalizowanych pod nią przynajmniej 10-15 nowoczesnych gier. To, czy deweloperzy poświęcą czas na specjalne tryby dla PlayStation 5 Pro, to osobny temat do dyskusji. Jest w tej kwestii wiele niuansów, a także dobrych i złych przykładów z przeszłości.
Tymczasem zobaczmy, do czego zdolni są „zabójcy” nowej konsoli Sony.
Wydajność w grach, Full HD, FPS Ustawienia grafiki 1 (bez śledzenia promieni i skalowania) (wyżej tym lepiej) Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 5 7500F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 7 5700X3D, Radeon RX 7800 XT, 32 GB DDR4-3600 ŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINFar Cry 612096134103123100Wrota Baldura III104721207811867Alana Wake’a 2937492738966Cyberpunka 2077102701187710674Wiedźmin 31319413298123100Warhammer 40 000: Kosmiczny Marine 211396112928462Horyzont Zakazany Zachód111811168710474RoboCop: Zbuntowane miasto10177101778970Czarny mit: Wukong605060504840Opowieść o zarazie: Requiem121891229111078Red Dead Redemption 2143112143112131100Duch Cuszimy947393689268Dragon Age: Strażnik Zasłony12095120959275Zremasterowany Horizon Zero Dawn118801298612178Pole Gwiazd907392748566
W pierwszym bloku testów w grach zastosowaliśmy maksymalną jakość grafiki, ale bez funkcji RT i upscalingu. Takie ustawienia kuszą, by nazwać je czystymi, ponieważ wszystkie platformy i karty graficzne są na równych prawach. Dodatkowo używana jest oryginalna rozdzielczość. Wyjątkiem od reguły jest Far Cry 6 – wyraźny przykład gry, do której funkcje RT, jak to się mówi, dodano na pokaz. Niezależnie od tego, czy istnieją „promienie”, czy nie, w żaden sposób nie zapisuje to gry.
Według statystyk Steam najpopularniejszym formatem jest nadal Full HD (wykorzystywany przez 57,32% użytkowników klienta gry Valve). Na drugim miejscu znajduje się WQHD (19,71%), a na trzecim Ultra HD (3,89%). Tak, rozdzielczość Full HD (czyli 1080p) jest z nami już od dawna – przynajmniej do czasu premiery PlayStation 6. Widzimy, że w tym formacie i przy tych ustawieniach wszystkie trzy kompilacje sprawdzają się po prostu świetnie. W większości przypadków uzyskiwane są trzycyfrowe wartości liczby klatek na sekundę – oznacza to, że gracz ma całkowicie wolne ręce. Jeśli chcesz, kup monitor z szybką matrycą. Ten problem jest szczególnie istotny w przypadku gier wieloosobowych z aktywną rozgrywką. Jeśli chcesz, zmień ustawienia: baw się ray tracingiem, skalowaniem i wygładzaniem. Niektórzy gracze również dostrzegają w tym procesie coś pięknego.
Wydajność w grach, WQHD, FPS Ustawienia grafiki 1 (bez śledzenia promieni i skalowania) (im wyższa, tym lepsza) Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 5 7500F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 7 5700X3D, Radeon RX 7800 XT, 32 GB DDR4-3600 ŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINFar Cry 6113941219411694Wrota Baldura III100701137011267Alana Wake’a 2665366536247Cyberpunka 2077765677567254Wiedźmin 3847084727768Warhammer 40 000: Kosmiczny Marine 2766174596853Horyzont Zakazany Zachód887089748566RoboCop: Zbuntowane miasto695769576251Czarny mit: Wukong443844383631Opowieść o zarazie: Requiem866786677958Red Dead Redemption 2114931149310987Duch Cuszimy746173617259Dragon Age: Strażnik Zasłony887288727258Zremasterowany Horizon Zero Dawn113801138010474Pole Gwiazd716071606755
Moim zdaniem rozdzielczość WQHD (1440p) to idealny format dla komputerów do gier. Mam nadzieję, że z biegiem czasu jego popularność będzie tylko rosła. A teraz w sprzedaży można znaleźć dużą liczbę doskonałych monitorów WQHD o przekątnych od 27 do 32 cali. W przypadku dużych ekranów lepiej zwrócić uwagę na UWQHD i UHD.
Wcześniej dowiedzieliśmy się, że wiele wymagających wersji gier na PS5 działa w trybie wydajności ze skalowaniem do rozdzielczości WQHD – w przeciwnym razie nie jest możliwe zapewnienie stabilnych 60 FPS. Bez wątpienia ciekawie będzie zobaczyć, jak zmienia się tryb wydajności na PlayStation 5 Pro – i czy w ogóle będzie on tam używany.
Jednostki systemowe z GeForce RTX 4070 SUPER i Radeon RX 7800 XT wykazują wyższą średnią liczbę klatek na sekundę w RoboCop: Rogue City, Dragon Age: The Veilguard, Baldur’s Gate III i Alan Wake 2. We wszystkich przypadkach mówimy o oryginalnej rozdzielczości i maksymalnej jakość bez ray tracingu. Tylko Black Myth: Wukong nie jest obsługiwany ani przez GeForce RTX 4070 SUPER, ani Radeon RX 7800 XT – zdecydowanie nie da się tutaj obejść się bez skalowania. Z drugiej strony wydajność jednostek systemowych w tej grze w pełni odpowiada definicji „konsoli”.
Wydajność w grach, Ultra HD, FPS Ustawienia grafiki 1 (bez śledzenia promieni i skalowania) (wyżej tym lepiej) Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 5 7500F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 7 5700X3D, Radeon RX 7800 XT, 32 GB DDR4-3600 ŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINFar Cry 6735673627264Wrota Baldura III765276526744Alana Wake’a 2363036303529Cyberpunka 2077342634273225Wiedźmin 3413642363734Warhammer 40 000: Kosmiczny Marine 2393139313730Horyzont Zakazany Zachód524653465044RoboCop: Zbuntowane miasto373337333228Czarny mit: Wukong252125212015Opowieść o zarazie: Requiem463746374234Red Dead Redemption 2716072617059Duch Cuszimy453845384540Dragon Age: Strażnik Zasłony503850384432Zremasterowany Horizon Zero Dawn685268526451Pole Gwiazd443744374234
Rozdzielczość Ultra HD (znana również jako 2160p) to domyślny standard dla platformy PlayStation 5. Dziś dość trudno znaleźć telewizor bez obsługi formatu 4K. A PlayStation to przede wszystkim konsola telewizyjna do gier. Widzimy, że twórcy gier na konsole starają się wyjść z tej sytuacji najlepiej jak potrafią – głównie poprzez zapewnienie „żywej płacy” w postaci 30 FPS, co jednak osiąga się dzięki technologii skalowania FSR. Tryby skalowania, które konwertują obraz 1080p do 2160p, w komputerze PC nazywane są „wydajnością”, natomiast tryby 1440p do 2160p nazywane są „jakością”. Istnieją również opcje pośrednie, takie jak „równowaga”, „ultra jakość” i „ultra wydajność”.
O czym ja mówię? Faktem jest, że gry w oryginalnej rozdzielczości 4K są trudne dla nowoczesnych kart graficznych, nawet tych najpotężniejszych. Nasze testy pokazują, że w 11 z 15 gier GeForce RTX 4070 SUPER nie zapewnia średnio 60+ FPS. Tak, we wszystkich przypadkach, z wyjątkiem Black Myth: Wukong, istnieje stosunkowo wygodny „konsolowy” FPS – ale nie wszędzie da się grać z entuzjazmem. W Alan Wake 2 zgadzam się, że liczba klatek na sekundę nie jest aż tak istotna – tutaj można spacerować po Bright Falls w 30 klatkach na sekundę. Ale nadal chcesz jeździć po Night City na swoim Turbo-R ze stabilnymi 60 FPS.
Wydajność w grach, ustawienia grafiki FPS 2 (z ray tracingiem, ale bez skalowania) (wyżej tym lepiej) Pełna HDWQHDUltra HD Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Ryzen 7 5700X3D, Radeon RX 7800 XT, 32 GB DDR4-3600Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400 ŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINŚREDNIA1%MINAlana Wake’a 245342312302242Cyberpunka 20777053403143341915Wiedźmin 37155514247412321Czarny mit: Wukong383110725211210Opowieść o zarazie: Requiem8362543960423222Dragon Age: Strażnik Zasłony9564674968483622
Zasada jest jedna prosta: na konsolach śledzenie nie jest możliwe bez technologii skalowania obrazu. Z pewnymi zastrzeżeniami te same słowa odnoszą się do komputerów stacjonarnych. Być może tylko w rozdzielczości Full HD nie ma pilnej potrzeby stosowania technologii skalowania – dotyczy to jednak wyłącznie karty graficznej GeForce RTX 4070 SUPER.
Nie tylko układ graficzny PlayStation 5 Pro został zauważalnie przeprojektowany. Wyraźnie widać, że karty graficzne Radeon wyraźnie ustępują GeForce’owi w zakresie ray tracingu. Dotyczy to zarówno „czystej” wydajności, jak i technologii skalowania i generowania klatek.
Zaznaczam, że upscaling AI sprawdza się dobrze w wysokich rozdzielczościach – technologie skalowania postępują. Wierzę, że z biegiem czasu nawet gracze pecetowi nie będą już mieli wyboru, na jakich ustawieniach chcą uruchomić swoją ulubioną grę. Czy to dobrze, czy źle – przekonamy się z czasem.
Trzeba jednak przyznać, że przy całym postępie DLSS i FSR nie sprawdzają się idealnie. Na przykład Black Myth: Wukong oferuje kilka metod skalowania w górę: DLSS, FSR, XeSS i TSR, wbudowane rozwiązanie Unreal Engine 5, które wykonuje również antyaliasing na pełnym ekranie zamiast zwykłego TAA. Algorytmy DLSS i FSR obsługują generację klatek, ale dopiero pakiet NVIDIA obsługuje technologię Ray Reconstruction (w Alan Wake 2 sprawdziła się dobrze). Nasze szczegółowe testy pokazują, że niezwykle szczegółowe i gęsto zasadzone środowisko Black Myth: Wukong stawia w niekorzystnej sytuacji każdą metodę zwiększania skali, powodując najbardziej ekstremalne artefakty wizualne (pikselacja, zjawy, degradacja cząstek). FSR radzi sobie najgorzej, DLSS radzi sobie lepiej.
Wydajność w grach (Core i5-12400F, GeForce RTX 4070 SUPER, 32 GB DDR5-6400), FPS (im więcej, tym lepiej)Ustawienia grafiki 3 (ze śledzeniem i skalowaniem w rozdzielczości WQHD) ŚREDNIA1%MINAlana Wake’a 27055Cyberpunka 20777056Wiedźmin 37360Czarny mit: Wukong6048Ustawienia grafiki 4 (ze śledzeniem i skalowaniem w rozdzielczości Ultra HD)Alana Wake’a 26046Cyberpunka 20776042Wiedźmin 36355Horyzont Zakazany Zachód7562RoboCop: Zbuntowane miasto6151Czarny mit: Wukong6050Opowieść o zarazie: Requiem6043Duch Cuszimy6653Dragon Age: Strażnik Zasłony6450Pole Gwiazd6655
Dalsze testy przeprowadzono w rozdzielczościach WQHD i Ultra HD – oraz w grach, w których średnia liczba klatek na sekundę była poniżej wymaganego poziomu. Tak naprawdę „uzyskanie” średnio 60 klatek na sekundę w projektach AAA z ray tracingiem w rozdzielczości WQHD jest dziecinnie proste – w większości przypadków wystarczy włączyć DLSS w trybie jakości. Utrata harmonii i przejrzystości obrazu będzie tutaj minimalna. Gry benchmarkowe stały się wyjątkami od reguł – mowa tu o Alan Wake 2 i Black Myth: Wukong. W tych tytułach AAA osiągnięcie ponad 60 FPS przy niewielkich spadkach wymaga zabawy z ustawieniami ray tracingu, ale ogólnie gra jest warta świeczki.
W połączeniu z kartą GeForce RTX 4070 SUPER uzyskanie upragnionych 60 FPS w rozdzielczości Ultra HD nie będzie dla Ciebie trudne – i w tym celu nie musisz „zjeżdżać” na średnie ustawienia jakości grafiki. Nawet Alan Wake 2 i Black Myth: Wukong działają z szablonem „High Quality”.
Wyniki te dają mi pełne prawo wierzyć, że dziś jednostka systemowa w cenie PlayStation 5 Pro przewyższa nową konsolę do gier Sony zarówno pod względem wydajności, jak i jakości obrazu.
⇡#Wnioski
Prawie nigdy nie mieliśmy problemów ze zbudowaniem komputera do gier szybszego niż konsole Sony i Microsoft. Sytuacja nie uległa zmianie nawet teraz; zasada „kup kartę graficzną w cenie PlayStation, a będziesz zadowolony” nadal obowiązuje. Wyjątkiem od reguły był okres od 2020 do 2022 roku, kiedy w związku z boomem wydobywczym dyskretne akceleratory graficzne praktycznie zniknęły ze sprzedaży. Jak jednak widać, z biegiem czasu powróciliśmy do „ustawień podstawowych”.
Pojawienie się drogiego PlayStation 5 Pro jest uderzającym precedensem. Teraz najszybsza konsola do gier kosztuje tyle samo, ile proszą o dość mocny komputer. Tak właśnie działa brak konkurencji na rynku konsol! Najsmutniejsze jest to, że bojary PC również ucierpią na tym. Dostępność niedrogich konsol do gier zawsze była czynnikiem ograniczającym, w tym dla producentów kart graficznych. Już niedługo dowiemy się, do czego doprowadzi obecna sytuacja; zapowiedź GeForce RTX 5000 jest już blisko.
⇣ Spis treści Ostatni argument Montaż jednostki systemowej w cenie PlayStation 5 Pro Metodologia i stanowiska badawcze Wyniki testu Wnioski Komentarz ( ) Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez zbędnych bajerów i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Komputer Miesiąca – kwiecień 2024 Komputer Miesiąca – grudzień 2023 Komputer Miesiąca – luty 2024 Komputer Miesiąca – październik 2024 Komputer Miesiąca – styczeń 2024 Komputer Miesiąca – wrzesień 2024