Największy projekt produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie nie powiódł się – firma Northvolt ogłosiła upadłość

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
4 min. czytania

Największy projekt produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie nie powiódł się – firma Northvolt ogłosiła upadłość

Założona w Szwecji w 2016 roku firma Northvolt planowała zostać największym producentem akumulatorów trakcyjnych w Europie, jednak nigdy nie było jej pisane stanąć na nogi – w kolejnym kwartale przechodzi restrukturyzację i ogłosiła już upadłość, gromadząc 5,8 miliarda dolarów długów .

Jak zauważa Bloomberg, prezes Northvolt Peter Carlsson odejdzie ze stanowiska, a procedura ochrony przed roszczeniami wierzycieli pozwoli firmie na restrukturyzację już w pierwszym kwartale. Próby pozyskania przez producenta dodatkowych środków na jego rozwój nie powiodły się, co było impulsem do bankructwa. Obecne rezerwy gotówkowe Northvolt (30 mln dolarów) wystarczą na tydzień.

Były szef Northvolt Karlsson zachowa swoje stanowisko w zarządzie spółki i stanowisko starszego konsultanta, podkreślił jednak, że firmą powinien kierować „bardzo kompetentny zespół”. Podczas restrukturyzacji i poszukiwań nowego lidera firmą Northvolt będzie kierować CFO Pia Aaltonen-Forsell, a Prezes Battery Cell Mattias Arleth będzie pełnił funkcję dyrektora operacyjnego. Pod przewodnictwem Karlssona firmie udało się zbudować swój główny zakład w Szwecji, a także uzgodnić budowę zakładów w Niemczech, USA i Kanadzie. Otrzymawszy około 10 miliardów dolarów funduszy od inwestorów i dotacji na realizację swoich ambitnych projektów, Northvolt na pewnym etapie liczył na wejście na giełdę i wycenę swojej kapitalizacji na 20 miliardów dolarów. W najbliższej przyszłości Northvolt skoncentruje się na znalezieniu partnerów, którzy będą w stanie to zapewnić przy wsparciu finansowym, a także spodziewa się zakończenia przedsięwzięć budowlanych w Niemczech i Kanadzie.

Jesienią tego roku Northvolt stanął w obliczu szybko rozwijającego się kryzysu płynności i nie był w stanie zwiększyć wolumenu produkcji w Szwecji. Klienci po prostu ponownie rozważyli potrzebę stosowania akumulatorów trakcyjnych ze względu na spadający popyt na pojazdy elektryczne. Volkswagen, największy akcjonariusz i klient Northvolt, zajmujący się pojazdami ciężarowymi Scania, odmówił zapewnienia producentowi akumulatorów dodatkowego finansowania, powołując się na własną sytuację kryzysową.

W trakcie nadchodzącej restrukturyzacji Northvolt spodziewa się kontynuować produkcję akumulatorów trakcyjnych, jednak skalę działalności trzeba będzie ograniczyć do poziomu, który pozwoli zachować zrównoważony rozwój. W wyniku proponowanych działań spółka spodziewa się otrzymać około 245 mln dolarów, z czego 145 mln dolarów zostanie przekazane w formie gotówki, a pozostała część zostanie zaciągnięta pożyczką. Zakład w północnej Szwecji będzie nadal działał jak zwykle. Zarząd w dalszym ciągu ma nadzieję na realizację pierwotnej misji Northvolt polegającej na budowie zachodniej bazy przemysłowej akumulatorów. We wrześniu tego roku firma ogłosiła plany redukcji zatrudnienia na całym świecie o 20%, przy czym w Szwecji oczekuje się, że redukcje wyniosą 25%. Według byłego dyrektora generalnego Northvolt będzie potrzebowało łącznie od 1 do 1,2 miliarda dolarów na przywrócenie normalnej działalności. Do niedawna Northvolt zatrudniał 6600 pracowników w siedmiu krajach. W przypadku braku możliwości realizacji planu restrukturyzacyjnego spółka zostanie zlikwidowana.

Źródła:

Bloomberga CNBC Reutera Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Po raz pierwszy Europa przyznała dotację producentowi akumulatorów, aby zapobiec jego ucieczce do Stanów Zjednoczonych. Northvolt zbuduje w Niemczech fabrykę, która będzie produkować akumulatory do 1 miliona pojazdów elektrycznych rocznie Biurokracja i polityka inwestycyjna Stanów Zjednoczonych zrujnują produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych w UE „Nie wie, jak zrobić baterię”: szef CATL obiecuje awarię ogniw 4680 Elona Muska Chińscy producenci pamięci przejmują rynek, oferując DDR4 za połowę ceny Sony wprowadziło pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy A1 II z chipem AI zapewniającym błyskawiczny autofokus za 6500 dolarów

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz