Najnowsze smartfony Apple są sprzedawane w Chinach z niezwykle dużymi rabatami, równowartością ponad 100 USD. Według Bloomberga, takie nadzwyczajne środki, zaledwie kilka miesięcy po premierze nowych produktów, firma musi podjąć w związku z dosłownym wyczerpywaniem się popytu na iPhone’a w Chinach.
Według publikacji duże zniżki na iPhone’a Pro za 800 juanów (118 USD) można znaleźć w ciągu ostatnich 11 dni na lokalnym portalu JD.com i u lokalnego operatora telefonii komórkowej China Mobile, chociaż lista sprzedawców podejmujących desperackie kroki nie jest do nich ograniczone. Poinformowano, że podobne rabaty w wysokości 700 juanów zostały znalezione przez China Securities Journal w Shenzhen. Jednak lokalna oficjalna witryna Apple sprzedaje nowe produkty w tych samych cenach.
Wiadomo, że przeceny pojawiły się pod koniec sezonu świętowania Nowego Roku według kalendarza księżycowego – detaliści postanowili ożywić handel przed otwarciem szkół. Choć nie wiadomo, jak długo utrzymają się tak znaczące przeceny, pośrednio wskazują one na bardzo słaby popyt na elektronikę Apple’a na największym rynku smartfonów firmy. Warto zauważyć, że zwykle w pierwszej kolejności rabaty 7-9% były wcześniej wprowadzane przede wszystkim na tańsze wersje iPhone’a. Według analityków Jefferies, teraz wielkość rabatów znacznie wzrosła, w styczniu były one 3-4%.
W zeszłym tygodniu Apple odnotowało pierwszy spadek kwartalnych zysków od 2019 roku. Firma powołała się na zakłócenia w dostawach spowodowane problemami w chińskich łańcuchach produkcyjnych. Dyrektor generalny Tim Cook zwrócił jednak uwagę na pogorszenie koniunktury na rynku chińskim, który dopiero niedawno zrezygnował z restrykcji sanitarnych, które sparaliżowały gospodarkę.
Jednak nawet teraz wydaje się, że sprzedaż smartfonów spadnie w 2023 roku. Poinformowało o tym wiele firm, w tym Samsung Electronics. To jednak w pewnym stopniu pomogło Apple wybić się na pozycję liderów rynku. Chociaż Apple nie opublikowało jeszcze danych za bieżący kwartał, powiedział, że prawdopodobnie będzie on podobny pod względem wyników do końca ubiegłego roku. Innymi słowy, mówimy o 5% spadku przychodów – choć firma wcześniej deklarowała, że sprzedaż iPhone’ów w pierwszym kwartale 2023 roku powinna się poprawić.
Jefferies szacuje, że w porównaniu do iPhone’a 13, sprzedaż iPhone’a 14 w ciągu pierwszych 38 dni od premiery na chińskim rynku spadła o 28%.