Zakazane w Rosji platformy Meta✴ stanowią kontynuację serii kwartalnych raportów gigantów oprogramowania. W trzecim kwartale firma zwiększyła przychody o 23% do 34,15 miliarda dolarów, co stanowi największy zysk od 2021 roku. Ponadto rzeczywiste przychody przekroczyły oczekiwania analityków, którzy przewidywali średni poziom 33,56 miliarda dolarów. Oddział Reality Labs poniósł straty operacyjne w wysokości 3,74 miliarda dolarów.
Konkretny zysk na akcję Meta✴ wyniósł 4,39 USD w porównaniu z oczekiwanymi 3,63 USD, zatem raportowanie spółki zachęciło inwestorów również w tym obszarze. Nieco lepiej od oczekiwań spółka wypadła pod względem dziennej liczby aktywnych użytkowników, która wyniosła 2,09 miliarda osób. W ujęciu miesięcznym ich liczba była zgodna z oczekiwaniami analityków – 3,05 miliarda osób. Średni przychód na użytkownika wyniósł 11,23 USD wobec oczekiwanych 11,05 USD.
Akcje Meta✴ zaczęły rosnąć o 3% po opublikowaniu raportu, ale wypowiedzi dyrektor finansowej Susan Li na temat możliwego negatywnego wpływu konfliktu na Bliskim Wschodzie na przychody pieniężne Meta✴ z reklam ostudziły entuzjazm inwestorów, ponieważ w efekcie papiery zakończyły sesję spadkiem notowań o 4,17%, kontynuując spadki po zamknięciu giełdy. Zysk netto firmy w trzecim kwartale wzrósł o 164% do 11,58 miliarda dolarów rok do roku. W 2022 roku przychody Meta✴ z reklam spadły trzy kwartały z rzędu, ponieważ zmiany w polityce Apple dotyczące danych użytkowników na 2021 rok początkowo utrudniały skuteczne umieszczanie reklam na tej platformie, ale Meta✴ dostosowała się już do nowych warunków i idzie do przodu szybciej niż konkurenci. Ulepszenia, które Meta✴ wdrożyła w swoich algorytmach rekomendacji, od początku tego roku zwiększyły średni czas spędzany przez użytkowników na Facebooku✴ o 7%, a w przypadku Instagrama✴ wzrósł on o 6%.
W trzecim kwartale największy wkład we wzrost przychodów reklamowych Meta✴ miały internetowe platformy handlowe, na drugim miejscu uplasował się segment dóbr konsumpcyjnych, a na trzecim segment gier. Firma spodziewa się, że w bieżącym kwartale przychody wyniosą od 36,5 miliarda dolarów do 40 miliardów dolarów, a zakres ten uległ poszerzeniu w wyniku oceny kierownictwa dotyczącej potencjalnego wpływu konfliktu na Bliskim Wschodzie na zachowania klientów. Jednak w połowie zakresu przychody bieżącego kwartału powinny wzrosnąć o 19% w porównaniu z czwartym kwartałem ubiegłego roku.
Na koniec bieżącego roku wydatki Meta✴ będą kształtować się w przedziale od 87 do 89 miliardów dolarów, czyli nieco poniżej pierwotnie planowanych wartości. W przyszłym roku wydatki firmy powinny mieścić się w przedziale od 94 do 99 miliardów dolarów.Jak zauważył dyrektor generalny Mark Zuckerberg, sztuczna inteligencja w 2024 roku stanie się priorytetową pozycją wydatków Meta✴, zarówno pod względem rozwoju, jak i zwiększania zasobów obliczeniowych.
Tymczasem dział Reality Labs odpowiedzialny za rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną przyniósł firmie w trzecim kwartale straty operacyjne o wartości 3,74 miliarda dolarów. Od początku ubiegłego roku w tym obszarze narosły już straty rzędu 25 miliardów dolarów. Zuckerberg w dalszym ciągu upiera się, że jest zadowolony z pracy wykonanej przez specjalistów Meta✴ na rzecz promowania technologii sztucznej inteligencji i rzeczywistości mieszanej. W przyszłości straty operacyjne Reality Labs znacząco wzrosną, jak przyznał szef firmy. Meta✴ będzie skalować swój podstawowy ekosystem i inwestować w rozwój nowych produktów.
Na dzień 30 września br. Meta✴ zatrudniała 66 185 pracowników, czyli o prawie jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Po okresie szybkiego rozwoju w latach pandemii Meta✴ została zmuszona do redukcji personelu. Do końca września zakończono główne działania restrukturyzacyjne i redukcyjne. Koszty spadły o 7% rok do roku do 20,4 miliarda dolarów. Od początku roku akcje Meta✴ wzrosły o około 150%, ustępując jedynie NVIDIA pod względem dynamiki, jeśli weźmiemy pod uwagę uczestników indeksu S&P Indeks 500.