Agencja analityczna Brand Finance interpretuje wartość marki jako korzyść ekonomiczną netto wynikającą z licencjonowania jej na otwartym rynku. Cena marki pioniera pojazdów elektrycznych Tesla spadła w 2024 r. o 12% do 58,3 mld dolarów. Spadek ma związek ze skandalami wokół Elona Muska, które negatywnie odbiły się na reputacji jego firmy. Tymczasem marka Mercedes-Benz wzrosła o 1% do 59,4 miliarda dolarów, odzyskując pierwsze miejsce utracone na rzecz Tesli w 2023 roku.
„Spadek wartości marki Tesli jest jeszcze bardziej wyraźny, w miarę jak przemysł samochodowy w coraz większym stopniu zmierza w stronę pojazdów elektrycznych, ale siła marki Tesla pozostaje niezmienna, co jest oznaką siły podstawowej tożsamości firmy” – powiedział Alex Haigh, dyrektor zarządzający Brand Finance Azja i Pacyfik.).
Eksperci Brand Finance uważają, że kluczem do tegorocznego sukcesu marki Mercedes-Benz są jej inteligentne środki kontroli kosztów i dobrze zaprojektowane portfolio produktów, które przyczyniły się do wyższych zysków przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) oraz wzrostu przychodów. Koncentracja na samochodach osobowych i dostawczych klasy premium odegrała zasadniczą rolę w zwiększeniu skali produkcji i wzroście przychodów bez nadmiernej ekspansji.
Mercedes-Benz, podobnie jak inne tradycyjne europejskie marki samochodów, stoi w obliczu silnej konkurencji ze strony chińskich producentów, napędzanej globalnym zainteresowaniem pojazdami elektrycznymi, napędzającym inwestycje i eksport. 19 z 22 chińskich producentów samochodów uwzględnionych w rankingu Brand Finance Automobiles 2024 zwiększyło swoją wartość. Najważniejszym z nich był BYD, którego cena wzrosła o 20% do 12,1 miliarda dolarów.
Wartość marki Toyoty, która zajęła trzecie miejsce, pozostała na poziomie 52,7 miliarda dolarów, wartość marki Porsche wzrosła z 38,3 miliarda dolarów do 43,1 miliarda dolarów, co zapewniło producentowi samochodów czwarte miejsce w rankingu, które wcześniej zajmowało BMW, które spadło w cena do 40,1 miliarda dolarów Znaczący skok wartości zanotował Hyundai, który podniósł cenę z 15,9 miliarda dolarów do 22,9 miliarda dolarów i zajął ósme miejsce, wypierając Forda. Bosch jest uznawany za najcenniejszą markę wśród producentów części samochodowych z wyceną na poziomie 14,6 miliarda dolarów.
Badanie Brand Finance co roku ocenia i porównuje 5000 najlepszych marek i publikuje ponad 100 raportów rankingowych marek we wszystkich sektorach i krajach.