W odpowiedzi na naciski UE Meta✴ ogłosiła plany udostępniania europejskim użytkownikom Instagrama✴ i Facebooka✴ mniej spersonalizowanych reklam bez dodatkowych kosztów lub po obniżonej cenie subskrypcji, podaje The Wall Street Journal. Wprowadzenie nowego formatu reklamowego będzie jednak miało wpływ na przychody spółki na jednym z kluczowych dla niej rynków.
W nadchodzących dniach użytkownicy Instagrama✴ i Facebooka✴ w Europie otrzymają powiadomienia zachęcające ich do przejścia na nowy format reklamowy. W odróżnieniu od obecnych reklam spersonalizowanych, które opierają się na szerokiej historii aktywności użytkownika, nowa reklama będzie opierać się na treściach oglądanych w trakcie bieżącej sesji, a nie, jak zawsze, na ogólnej historii aktywności użytkownika. Jednak niektóre reklamy będą nadal kierowane na wiek, płeć i lokalizację użytkowników i będą wyświetlane na pełnym ekranie.
Wprowadzenie mniej spersonalizowanych reklam następuje w obliczu rosnącej presji ze strony unijnych organów regulacyjnych. Meta✴ wcześniej nie zapewniała użytkownikom bezpłatnej możliwości rezygnacji z wykorzystywania historii ich preferencji do kierowania reklam z obawy przed niższymi przychodami, a nowe posunięcie może zaszkodzić działalności firmy, biorąc pod uwagę, że Europa generuje około 23% jej przychodów (według do najnowszego raportu finansowego).
Meta✴ jest również sfrustrowana wysiłkami UE zmierzającymi do uregulowania technologii, w tym wymaganiem od użytkowników zgody na wykorzystanie ich danych do szkolenia sztucznej inteligencji. Co najważniejsze, firma musiała opóźnić uruchomienie swoich chatbotów w UE po tym, jak organy regulacyjne zażądały od Meta✴ pytania użytkowników o zgodę. Jednocześnie w liście otwartym firma podkreśla, że przepisy regulacyjne grożą zdławieniem boomu na sztuczną inteligencję w regionie, przekonując jednocześnie, że reklama spersonalizowana jest dobrem wspólnym zarówno użytkowników, jak i reklamodawców.
WSJ zauważa, że „mniej spersonalizowane reklamy” to drugi ruch Meta✴ w ciągu roku mający na celu zmianę opcji reklamowych w UE. Dlatego jesienią ubiegłego roku firma zaoferowała użytkownikom subskrypcję bez reklam, zmuszając ich do wyboru albo reklam, albo miesięcznej subskrypcji za 13 euro. Nowa opcja reklamowania bez abonamentu jest próbą Meta✴ uregulowania sytuacji i uniknięcia kar, które w przypadku powtarzających się naruszeń mogą sięgać nawet 20% rocznych przychodów firmy. W ramach nowej oferty Meta✴ obniży także koszty subskrypcji do 8 euro na urządzeniach mobilnych i 5 euro za każde dodatkowe konto.