Odkąd Elon Musk kupił Twittera (obecnie X) jesienią 2022 r., pojawiło się wiele alternatyw dla platformy mikroblogowania, od małych start-upów i projektów open source po mocno finansowane zasoby, takie jak Threads✴ na Instagramie. Kolejnym nieoczekiwanym konkurentem był profesjonalny portal społecznościowy LinkedIn: na koniec marca wykazał roczny wzrost ruchu w sieci o 10,6%, podczas gdy X zanotował w tym samym okresie spadek o 15,2%.
Całkowity ruch X w marcu wyniósł 727,6 miliona unikalnych użytkowników, co oznacza spadek o 7,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ruch na LinkedIn w tym samym okresie wyniósł 269,2 mln osób, ale w ciągu roku liczba ta wzrosła o 11,1%, jak wynika ze statystyk Likeweb. Według stanu na marzec liczba użytkowników aplikacji LinkedIn na Androida na całym świecie wzrosła o 14% od listopada 2022 r., podczas gdy liczba użytkowników X spadła o 20%. Jednak inne źródło danych aplikacji, platforma Appfigures, nie pokazuje tego trendu. Miesięczna liczba pobrań klientów LinkedIn wzrosła o 10% rok do roku, podczas gdy X spadł o 24%; ale Appfigures wiąże tę dynamikę nie ze zmianą zachowań użytkowników, ale z rebrandingiem X. Średnia liczba pobrań LinkedIn w bezpośrednich okresach przed i po zakupie Twittera przez Muska pozostała stabilna.
Biorąc jednak pod uwagę, że ludzie częściej korzystają z komputerów stacjonarnych i laptopów w ciągu dnia, można sądzić, że przenieśli część swojej obecności z X na LinkedIn. Teraz Microsoft, jako właściciel LinkedIn, dodaje do profesjonalnej platformy nowe funkcje, na przykład gry i krótkie filmy – i jest to ewidentna próba przyciągnięcia uwagi i zainteresowania użytkowników, którzy wcześniej komunikowali się na X. I wydaje się, że strategia pracować: według tych samych Appfigures aplikacje mobilne LinkedIn na iOS i Androida generują więcej przychodów niż X i Snapchat razem wzięte. Trudno je porównać, biorąc pod uwagę ich ceny: subskrypcje LinkedIn wahają się od 29,99 do 69,99 dolarów miesięcznie; dla X jest to od 4 do 22 dolarów miesięcznie; a Snapchat Plus kosztuje zaledwie 3,99 USD miesięcznie lub 29,99 USD rocznie. Oznacza to, że LinkedIn nie musi sprzedawać aż tylu subskrypcji, żeby zwiększyć przychody, a platforma nie ma problemów z konkurowaniem z X czy Snapchatem.
Przychody LinkedIn z aplikacji mobilnych rosną jednak dynamicznie: w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosły one 20 milionów dolarów, w pierwszym kwartale 2023 roku wzrosły do 91 milionów dolarów, a w pierwszym kwartale 2024 roku osiągnęły poziom 119 milionów dolarów i Snapchat za W pierwszym kwartale tego roku zarobili odpowiednio 23 miliony dolarów i 67 milionów dolarów. W sumie jest to 90 milionów dolarów – mniej niż LinkedIn.