W Rosji sprzedaż krajowych laptopów w ciągu 9 miesięcy po raz pierwszy wyprzedziła sprzedaż laptopów amerykańskich dostawców Dell, HP i Apple, którzy opuścili kraj. Marki krajowe zajmowały 11,6% rynku, natomiast marki amerykańskie pozostały na poziomie 10%. Jednocześnie na rynku dominują marki chińskie i tajwańskie, takie jak Asus, MSI, Lenovo itp. z udziałem przekraczającym 70%.
W okresie od stycznia do połowy października 2024 r. w Rosji sprzedano 2,58 mln laptopów za 163,3 mld rubli, co stanowi o 12% więcej rok do roku w ujęciu pieniężnym i 6% w jednostkach jednostkowych, poinformował Kommersant w „Marvel Distributions”. Udział laptopów krajowych w jednostkach wzrósł do 11,6% rynku, udział laptopów amerykańskich (Apple, Dell, HP i inne) wynosi nie więcej niż 10%, podczas gdy rok wcześniej było to odpowiednio 7 i 13%, a w 2022 r. – 4 i 30%. Prym wiodą marki chińskie i tajwańskie, takie jak Asus, MSI, Lenovo itp. z udziałem w rynku na poziomie 70–72%. W kwietniu Asus wyprzedził swojego rodaka MSI, stając się liderem rynku rosyjskiego z udziałem na poziomie 17,5%. w jednostkach (MSI ma 7,8%).
Najbardziej wzrósł udział krajowych marek Fplus, Digma, Aquarius i Kraftway. W gronie liderów znajdują się także OSiO i Irbis. Sprzedaż laptopów Digma i Digma Pro w 2024 roku wzrosła o prawie jedną czwartą – podają przedstawiciele marki, przewidując dalszy wzrost sprzedaży. W sumie, jak podaje M.Video-Eldorado, w ciągu dziewięciu miesięcy sprzedano 290 tys. krajowych laptopów za 12,9 mld rubli, co stanowi o 29% więcej rok do roku w sztukach i 64% w pieniądzu.
„Laptopy domowe nie mają problemów z serwisem i gwarancją – części są zawsze na stanie. Również przedsiębiorstwa i firmy państwowe aktywnie przechodzą na rozwiązania z Federacji Rosyjskiej, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży w tej kategorii” – powiedział M.Video-Eldorado.
Szef działu zakupów dystrybutora Grupy 3Logic, Maxim Rodionow, zauważył, że wzrost udziału rosyjskich laptopów wynikał głównie z „kolosalnego wzrostu sprzedaży” w niskim segmencie cenowym 25-30 tysięcy rubli. Według jego szacunków w 2024 roku w Federacji Rosyjskiej sprzedano około 3 mln laptopów. Jednocześnie udział rosyjskich laptopów w sprzedaży wyniósł około 10%.