Konstruktor zaworów dla Boeinga Starliner nawoływał do rezygnacji ze wodowania statku – miał wątpliwości

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Wydawało się, że sytuacja związana z odwołaniem startu Boeinga Starlinera nie może się pogorszyć, a jednak nie. Jak się okazało, było tam na tyle źle, że zalecono całkowite odwołanie misji. ValveTech, oryginalny twórca samoregulujących zaworów elektromagnetycznych, wydał ostrzeżenie dla NASA. Według twórcy układ silnika statku Boeinga zawiera nieprzetestowane zawory wykonane przy użyciu skradzionej technologii.

Dawno, dawno temu firma ValveTech dostarczała samoregulujące zawory elektromagnetyczne Boeingowi i innym klientom. Zawory zakupił producent silników, firma Aerojet Rocketdyne, część koncernu L3Harris. Jednak w 2017 roku firma Aerojet przestała kupować zawory od ValveTech i zaczęła je wytwarzać samodzielnie lub kupować od innych producentów. Warto zauważyć, że firma ValveTech została specjalnie zatrudniona przez firmę Aerojet Rocketdyne do opracowania zaworów tlenowych do układu napędowego Starliner, ale ostatecznie dostarczyła zawory, których ValveTech nie miało nic wspólnego z produkcją.

ValveTech oskarżyło później Aerojet Rocketdyne o kradzież własności intelektualnej i pozwało, ale przegrało. Notabene Boeing Starliner podczas podejścia do dokowania do ISS podczas lotu bezzałogowego w dniu 19 maja 2022 roku napotkał awarię części silników korekcyjnych, co można uznać za zasadność roszczenia ValveTech wobec firmy, że ukradł jego tajemnice handlowe i nie powtórzył pierwotnego rozwoju.

Teraz ValveTech ponownie próbuje przywrócić sprawiedliwość, ostrzegając NASA o łamaniu własnych zasad dotyczących stosowania w urządzeniach wyłącznie certyfikowanych produktów o potwierdzonej autentyczności. W przeciwnym razie, zdaniem ValveTech, wzrasta „ryzyko katastrofy na platformie startowej” i aby temu zapobiec, konieczne jest „natychmiastowe zatrzymanie” startu statku kosmicznego Starliner.

Należy powiedzieć, że wystrzelenie statku kosmicznego zaplanowane na 6 maja zostało odwołane z powodu awarii zaworu tlenowego na górnym stopniu rakiety ULA Atlas V Centaur. Ostrzeżenie ValveTech skierowane do NASA dotyczy zaworów w układzie statku, które są zupełnie innym wyposażeniem. Dlatego kierownictwo Boeinga i ULA uznało oświadczenie ValveTech za grę publiczną i zlekceważyło je, publikując odpowiednie komentarze w prasie.

Wystrzelenie rakiety Atlas V z Boeingiem Starlinerem spodziewane jest nie wcześniej niż 17 maja. Teraz wymieniają wadliwy zawór na górnym stopniu, przez co rakietę trzeba było zabrać do hangaru. Będzie to pierwszy lot statku z załogą na pokładzie. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, Boeing Starliner będzie mógł wykonywać regularne loty na ISS wraz ze statkami Crew Dragon firmy SpaceX.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz