Komisja Europejska rozpoczęła szczegółowy przegląd propozycji Apple, aby umożliwić twórcom aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki informowanie swoich użytkowników o sposobach zakupu subskrypcji poza ekosystemem App Store. Inicjatywa ta ma na celu zwiększenie wyboru dla mieszkańców Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
„Obecnie oceniamy, czy Apple w pełni zastosował się do naszej decyzji. Co do zasady, jeśli Komisja będzie podejrzewać, że decyzja nie została wykonana, wystosuje do zainteresowanej firmy oświadczenie o sprzeciwie” – powiedział rzecznik Komisji Europejskiej.
Ogłoszenie jest następstwem orzeczenia Komisji Europejskiej nakładającego na amerykańskiego giganta technologicznego obowiązek zapewnienia bardziej otwartej konkurencji na europejskim rynku usług cyfrowych. Apple ryzykuje dalsze procesy antymonopolowe i kary, jeśli jego propozycja nie zostanie usatysfakcjonowana przez europejski organ ds. konkurencji, który w zeszłym miesiącu wydał orzeczenie wraz z karą w wysokości 1,84 miliarda euro.
Zgodnie z propozycją Apple szwedzki serwis streamingowy Spotify i inne firmy mogłyby teraz informować użytkowników o alternatywnych sposobach zakupu cyfrowych towarów i usług, zapraszając ich do własnych witryn internetowych. Wydaje się, że decyzja ta otwiera drzwi do większej swobody wyboru dla europejskiego konsumenta. Jednakże Apple zastrzega sobie prawo do pobrania 27% prowizji od takich zakupów, w tym od automatycznego odnawiania subskrypcji.