Jeff Bezos najprawdopodobniej kupi firmę kosmiczną ULA – pomoże to Blue Origin konkurować ze SpaceX

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Pogłoski o sprzedaży firmy United Launch Alliance krążą od początku ubiegłego roku. Firma ULA dobrze utrzymywała się z kontraktów wojskowych, dopóki nie pojawiła się SpaceX ze swoimi niezawodnymi rakietami wielokrotnego użytku Falcon 9. Od 2014 roku ULA zaczęła wprowadzać cięcia i cięcia w programach rozwojowych. Nowa rakieta nośna Vulcan mogła pomóc firmie, ale jej wypuszczenie na rynek opóźniło się o lata, co również doprowadziło do decyzji o sprzedaży firmy. Teraz ujawniono, kto najprawdopodobniej zostanie nowym właścicielem.

Ściśle mówiąc, nikt nigdy oficjalnie nie ogłosił sprzedaży United Launch Alliance. To na razie wszystko plotki, ale pochodzą one z wiarygodnych źródeł. Spośród nielicznych, szczerze mówiąc, kandydatów na nabywców ULA, pozostał dziś już tylko jeden – firma Blue Origin założyciela Amazona, Jeffa Bezosa. Notabene niedawno Bezos sprzedał akcje Amazona za 2,4 miliarda dolarów – to szacowana aktualna wartość ULA, która również wskazuje na prawdopodobny wynik proponowanego handlu.

United Launch Alliance nadal dysponuje kilkoma miejscami startowymi z hangarami do montażu rakiet i ładunków, wykwalifikowanym personelem pomocniczym podczas startu oraz nową rakietą nośną Vulcan z górnym stopniem Centaur, która ostatecznie wystartowała w styczniu 2024 r. i po raz pierwszy wystartowała w przestrzeń kosmiczną. ULA posiada także archiwum zamkniętego wcześniej programu przechowywania kriogenicznego paliwa rakietowego w kosmosie. Wszystko to może z nawiązką przydać się potencjalnemu nabywcy, na przykład Blue Origin.

Co więcej, ULA i Blue Origin mają bliższe punkty styku. Nowa rakieta Vulcan i rakieta New Glenn Bezosa wykorzystują w pierwszych etapach nowe silniki BE-4 zaprojektowane i wyprodukowane przez Blue Origin. Rozwój ULA pomoże firmie Blue Origin w tworzeniu lądowników księżycowych na potrzeby przyszłych misji eksploracji Księżyca. Wreszcie zakup ULA zapewni Blue Origin dostęp do kontraktów z Pentagonem, których znaczna część ma zapewnić szybką gotowość do startu.

Teraz SpaceX realizuje wcześniej obiecane kontrakty wojskowe ULA i kontrakty Boeinga na dostawę astronautów na ISS, podczas gdy Boeing Starliner oczekuje na certyfikat NASA. W tym roku może nastąpić zwrot w obu obszarach, jeśli obaj zawodnicy dobrze wystartują. Nie ma wątpliwości, że Blue Origin spróbuje w pełni wykorzystać umowę ULA, jeśli do niej dojdzie, a SpaceX musi być przygotowany na zmiany, które nie są na lepsze. Chyba że Starship wystartuje zgodnie z planem. Ale to już inna historia.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz