Firma stojąca za generatorem obrazów Stable Diffusion, Stability AI, zebrała w ostatniej rundzie finansowania prawie 50 milionów dolarów, a głównym inwestorem był Intel. Runda zakończyła się w październiku – podaje Bloomberg, powołując się na własne źródła.
Zainteresowanie spółką wykazali zarówno przedstawiciele kapitału wysokiego ryzyka, jak i inwestorzy strategiczni – powiedział przedstawiciel Stability AI. Intel nie chciał rozmawiać o inwestycji w startup, ale we wrześniu firma poinformowała, że buduje superkomputer dla systemu sztucznej inteligencji – działa na procesorach Xeon i ma 4000 akceleratorów Gaudi2 AI, a „głównym klientem” Stability AI.
Teraz startup przeżywa trudne chwile. Firma była zmuszona zwolnić część pracowników na wyższych stanowiskach, choć uważała to za normalne w przypadku startupu. Ponadto Stability AI miała trudności z członkami własnego zarządu – odszedł z niego przedstawiciel Coatue Management, który jest głównym sponsorem i posiada udziały w spółce warte 50 mln dolarów. Jak się okazało, Coatue ma także udziały w AMD o wartości 50 milionów dolarów i przyczynę konfliktu w inwestycjach stalowych konkurencyjnego Intela. Gaurav Gupta z Lightspeed Venture Partners również opuścił stanowisko obserwatora w zarządzie z powodu nieporozumień z dyrektorem generalnym Stability AI Emadem Mostaque.
Spółka przeprowadziła pierwszą rundę finansowania w październiku ubiegłego roku przy wycenie 1 miliarda dolarów, z zamiarem pozyskania 101 milionów dolarów, jednak celu tego nie udało się wówczas osiągnąć. Teraz wydatki startupu wynoszą około 8 milionów dolarów miesięcznie – środki trafiają na sprzęt komputerowy i pensje dla pracowników – podają źródła Bloomberga, a poziom dochodów Stability AI jest znacznie niższy. Jednak od października 2022 r. Oczekiwano, że roczne przychody firmy osiągną 10 milionów dolarów, ale liczba ta spadła ze względu na nacisk na badania i rozwój. W ubiegłą środę firma oświadczyła, że w ciągu roku zwiększyła dziesięciokrotnie przychody i zamierza je jeszcze bardziej zwiększyć poprzez wprowadzenie na rynek nowych produktów do końca roku.