Indonezja, podążając za iPhonem, zakazała sprzedaży Google Pixela – mają niewiele lokalnych komponentów

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Indonezja w związku z zakazem sprzedaży iPhone’ów zakazała sprzedaży smartfonów Google Pixel, powołując się na nieprzestrzeganie wymogów dotyczących stosowania komponentów produkowanych lokalnie. Władze kraju wymagają, aby co najmniej 40% podzespołów smartfonów sprzedawanych na rynku indonezyjskim było produkowanych na jego terytorium. Działania mają na celu wsparcie lokalnej produkcji i rozwój sektora technologicznego na największym rynku smartfonów w Azji Południowo-Wschodniej.

Dopóki Google nie otrzyma certyfikatu potwierdzającego, że jego smartfony spełniają te wymagania, sprzedaż Pixeli w kraju zostanie zablokowana. Wcześniej na Apple i jego nowego iPhone’a 16 nałożono ograniczenia – firma nie wywiązała się z zobowiązania inwestycyjnego w wysokości 95 mln dolarów, co było jednym z warunków wejścia na rynek indonezyjski.

Jak wyjaśnia Febri Hendri Antoni Arief, przedstawiciel indonezyjskiego Ministerstwa Przemysłu, przepisy dotyczące lokalizacji 40% komponentów smartfonów mają na celu stworzenie uczciwych warunków dla zagranicznych firm inwestujących w indonezyjską gospodarkę. Podkreślił: „Polityka lokalizacyjna ma na celu zapewnienie równych szans wszystkim inwestorom inwestującym w rozwój naszego kraju, a także stworzenie wartości dodanej i wzmocnienie struktury krajowego przemysłu”.

Indonezyjskie wymagania lokalizacyjne można spełnić na kilka sposobów: firmy mogą rozpocząć lokalną produkcję komponentów, opracować własne oprogramowanie sprzętowe lub zainwestować w innowacyjne projekty w kraju. Na przykład Samsung i Xiaomi zdecydowały się na utworzenie własnych zakładów produkcyjnych, natomiast Apple zainwestował w programy edukacyjne, otwierając akademie w celu szkolenia lokalnych programistów. Te różne podejścia pozwalają firmom elastycznie dostosowywać się do wymagań Indonezji, zachowując jednocześnie możliwości działania na obiecującym rynku.

Do monitorowania przestrzegania tych standardów stosowany jest system certyfikacji, który stał się ważnym elementem polityki gospodarczej Indonezji. Kraj dąży do wykorzystania potencjału swojego dużego rynku krajowego w celu przyspieszenia krajowego wzrostu gospodarczego. Firmom, które nie przestrzegają przepisów, grożą ograniczenia w sprzedaży swoich produktów w Indonezji, co podkreśla powagę zamierzeń władz lokalnych.

Warto zauważyć, że Google i Apple nie należą do pięciu największych marek smartfonów w Indonezji. Według firmy badawczej Counterpoint rynek krajowy jest wspólny dla innych producentów, co stwarza dodatkowe trudności dla Google i Apple na wysoce konkurencyjnym rynku.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz